Jump to content

silva 480 hodelykt.


krhans

Recommended Posts

Jeg har broren, Silva 478. Genial lykt, reine 1000-meteren. Jeg var ute en kveldstur på ski sist helg, og 90% av skiløperne jeg traff på hadde en slik en. Det virker også som om den er meget populær blant O-folket, og det er tross alt en OK referanse :) Fordelen med 478 er at man kan plukke av hodebåndet og montere lykta på f.eks. en sykkelhjelm.

 

Pass på at du kjøper med 9Ah-batteri. Selv med det batteriet har du bare drøye to timers brenntid på full pupp, med 4.5Ah har du halvparten. Jeg veit ikke om "intelligent" lader leveres som standard, men hvis du har valget anbefales det også på det varmeste.

 

NINJA EDIT: Da det originale batteriet mitt døde, handla jeg nytt hos http://www.sport8.no/. De har annet snacks også. Har bare godt å si om dem. De selger forresten 478 til 1600kr, inkl. intelligent lader og 9Ah-batteri, for tida.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 478, brutteren an 480. Samme lykt, forskjellig feste(liker borrelåsen og strikken på 478) Flott og grei lykt som 30-06 skriver.

Men det du må svare for selv; Hva er bruksområdet og hvor mye vil du legge i lykt(hodelykt)? Hvis du vil ha noe mer moderne, som følgelig koster mer, har Lupine lykter som får Silvalyktene til å bli som stearinlys...

 

Jeg har en Lupine betty, hadde en Wilma før det, og nå har de kommet med en annen modell som heter Tesla. Tesla bli en "hit" da en er liten og lett, men lyser meget bra.

Fordelen med disse er at du har batteriet på hodebøylen. Ikke de ledningene som alltid er i veien. Li-ion batteriene er lettere, bedre kuldeegenskaper enn ni-mh batteriene, men dyrere.

 

Betty;

betty23w100rj9.jpg

 

Jeg bruker betty på 40% da lyser den som en Tesla(vi har testet) og levetiden på batt. er 12 timmer. Selv da lyser den 4 ganger mer enn Silva lyktene :!: Fordelen med alle disse lyktene er at du kan regulere de fra 100% til 1% da har du gålys i 14 dager uten lading...

 

Konklusjon; Hvis du vil legge fra 3000-8000 i en lykt, og vektlegger vekt, lys, reguleringsmuligheter etc. så finner du den Lupine lykten som passer for deg.

Hvis du ikke bekymrer deg for å ha batteriet i ei lomme eller sele, samt ikke har bruk for lys mer enn 4 timer i strekk, så lyser silva 478/480 MER ENN NOK. Hodelykten er også meget lett(merker den nesten ikke) sålenge batteriet bæres et annet sted.

 

www.lupine-lights.com

www.botolfsen.no

 

Håper dette ikke gjorde valget vanskeligere :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har brukt flere utgaver av Silva opp igjennom årene, fordi de har gitt mest lys for pengene. På ski har jeg byttet den minste pæren til 5W og har fortsatt 20W på den største. Da har fungert greit gjennom mange år. Gutta mine har RC biler med en byge batterier og følgelig finnes det inteligent lader i huset. Som lader ut og gir bedre levetid på batteriet. Men nå som jeg også sykler i skogen når det er mørkt, ser jeg sykkelfolket har helt andre lykter å velge i. Tessla er nevnt, jeg har havnet på Light & Motion. Stella på hodet og noen større på sykkelen. Ja det er en helt annen pris, men Silva lyktene har samlet støv siden. Silva har kommet med en ny lykt som ikke er så lett å bytte mellom klatre/sykkel/motorsaghjelm, til sykkel og til vanlig hodeband. Se litt på engelske sykkelblogger så finner du masse tips om lys i mørke. Du finner ogå en test på www.terrengsykkel.no. Nå er bilen pakket for svinejakt i svinejakt i Sverige, hvor Stella har tatt under halve plassen i sekken av det Silva tok.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært flere som har klaget på dette batteriet. Importør har nå fått nye batterier.

Jeg fikk nytt batteri med en gang.

 

 

NINJA EDIT: Da det originale batteriet mitt døde, handla jeg nytt hos http://www.sport8.no/. De har annet snacks også. Har bare godt å si om dem. De selger forresten 478 til 1600kr, inkl. intelligent lader og 9Ah-batteri, for tida.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vi kjøpte 3 lykter. Av disse har vi byttet inn ei hel lykt, tre batterier og tre ladere.

 

Noen som nevnte kvalitet???

 

Har fått alt nytt på garantien, bare så det var sagt..

De 2 silva lyktene jeg har vært borti var sånn at batteriene var døde, og laderen begynnte ikke. Siden jeg har drevet med RC visste jeg at det var selvutladingen( lang lagring) som gjorde at spenningen var kommet under kritisk nivå pr. celle. Da virker ikke laderen som er med, men jeg fant fram computerladeren fra RC utstyret og satte igang. Etter å ha tatt de opp til full spenning, kjørte jeg 4-5 sykluser sånn at jeg så at de tok til seg nødvendige ampere. Kom ikke helt til spec. men nærme nok.

 

DA virker både batteriene og laderen :wink: Uansett kvalitet; Utstyr må behandles riktig. Batterier som har ligget leeeeenge i hylla...tjaa :?

Link to comment
Share on other sites

2 ladarar til Silva og 2 sett med batteri har slutta virka etter 4 års bruk.

utstyret har vore mykje brukt til skiturar og då gjerne telemarkskøyring.

Årsaken kan vera dårleg pass med lading om sommaren, men ladarane skulle vart lengre.

Ledning har eit svakt punkt i overgangen til koblinga i battriet. Følgjen er at ledningen knekk i enden og er svært vanskeleg å reparere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...