Jump to content

Fargeforskjell på hylser etter våt tromling


fredriko

Recommended Posts

har gått vekk fra ultralydvasker til å kjøpe meg trommelvasker, første gang jeg testa idag og da fulgte det med en liten pose med vaskemiddel fra Frankford Arsenal, tenkte da å kjøre to runder, en med sitronsyee og zalo og neste med den medfølgende Frankford såpa. 
 

Ikke noe stort problem dette, men av ren nyskjerrighet så lurer jeg på hvorfor hylsene som er vasket med sitronsyre og zalo er mer gulfarget i forhold til de som er vasket med Frankford Arsenal såpa er mer brune og matte? 
Jeg brukte 1ss zalo og 1ss sitronsyre, samme hylser og vasket etter hverandre. 
 

 

CA6B4CA7-A6FA-4699-834A-5C31F4F8C6DE.jpeg

2F7950B5-C81E-4B08-909C-6FD058D3B8E5.jpeg

C195D3EA-4979-438E-8258-40BA7E192CFC.jpeg

4FAFC11A-E417-4450-9DA4-B155A364D727.jpeg

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, aps said:

om du har lanolin på før vask, ta ekstra zalo

 

om du ikke har, men bare vanlige skitne hylser 3-4SS zalo, kaldt vann, og bitte bittte litt sitronsyre i noen form, IKKE mye. 

Okei, 

jeg brukte ikke noe lanolin nei, ellers har jeg brukt varmt vann, kan det ha noe med saken å gjøre? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, stigamundsen said:

Heisan. Trur det er sitronsyra som er forskjellen. Det ser ut som om det fjerner meir av oksydbelegget på hylsene.

 

Får du samme gulfargen på dei brune hylsene om du polerer ei av dei med litt messingpuss? 

 

 

det har eg ikkje prøvd, men eg skal teste en ny batch idag med litt mindre sitronsyre og kaldt vann isteden for varmt :) 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, stigamundsen said:

Etter det eg har lest meg fram til skal du ikkje kunne skade hylser med sitronsyre (innanfor rimelighetens grenser :-) ) Synes dei ser bra ut dei gulfarga hylsene dine. Har sjølv lurt på å investere i ein trommelvasker. 

Ja eg er fornøyd med resultatet, men synes gulfargen var litt voldsom, så har jeg lest noen plass at kjemikaliene kan dra ut zinken av hylsa og endre egenskapene osv osv, så jeg måtte bare høre litt hva dere tenker, de er blanke og helt rene innvendig som utvendig samt hette lommer :) 

Tidligere når jeg brukte UL vasker så ble de rene da også, men veldig matte og man fikk ikke plass til mer en maks 30hylser i den vaskeren jeg hadde, så dette kommer til å lette jobben en del fremover ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke hvilke kjemikalier det er i vaskemiddelet fra Frankford Arsenal, men da jeg leste innholdet i et flytende hylserensemiddel på XXL for noen år siden (bl.a. en høy andel fluss-syre) ble jeg litt betenkt. Min erfaring er at det enkle ofte er det beste. Jeg bruker en sprut zalo og lunkent vann til å vaske hylsene rene (i en stor bolle og med oppvask-kosten som visp), deretter sitronsyrebad (11-12 gram til en snau liter lunkent vann) der hylsene får ligge en 10 minutters tid mens jeg rører rundt med hånda en gang i blant. Det er sitronsyrebehandlingen som får fram den gule messingfargen. Ruller så hylsene i et kjøkkenklede for de tørkes i en sopptørker. Da er de blanke og rene nok for meg.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fargen har ikke noe å si, det er bare litt kjemi i sving. Forklaring finnes i eldre poster her på forumet skrevet av bedre kvalifiserte brukere enn meg. Konsentrasjon, temperatur og tid spiller inn. 

Jeg kjørte en uhøytidelig test på mengde sitronsyre og jeg så ikke at effekten ble noe vesentlig bedre når jeg passerte i en toppet teskje (tror jeg det var, jeg var så teit at jeg ikke skrev det ned) på 5 liter med vann. Da også iblandet en god dæsj Zalo.

Link to comment
Share on other sites

On 2/13/2021 at 10:01 PM, vass said:

Fargen har ikke noe å si, det er bare litt kjemi i sving. Forklaring finnes i eldre poster her på forumet skrevet av bedre kvalifiserte brukere enn meg. Konsentrasjon, temperatur og tid spiller inn. 

Jeg kjørte en uhøytidelig test på mengde sitronsyre og jeg så ikke at effekten ble noe vesentlig bedre når jeg passerte i en toppet teskje (tror jeg det var, jeg var så teit at jeg ikke skrev det ned) på 5 liter med vann. Da også iblandet en god dæsj Zalo.

Ja jeg kjørte en ny runde med 100stk 22-250 hylser etter dette, da brukte jeg 1 stk toppet teskje sitronsyre på 7 liter lunket vann, en liten sprut zalo oppi også, da ble de skinnende rene og ikke så gule som de 30-06 hylsene over her, ikke at det har noe å si hvilke farge de har nei. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...