Jump to content

Bullpup PRS rifle


Oxa

Recommended Posts

Har bestemt meg for å lage en PRS/langholdsrifle. Tenker å legge noen kroner i den, men ønsker gjerne innspill og deres tanker rundt riggen.

 

Jeg har sikla lenge på MK Machining sin MK2 bullpup chassis. Så tenker å kjøpe denne for Remington 700 LA.

https://www.mkmachining.com/product/mk2-bullpup-chassis-remington-700-la-preorder/

 

Deretter tenker jeg å kjøpe en låskasse og pipe fra Roger Hansen. En 704RT eller RTC(https://www.hansen-rifles.no/model-rt/  ). Det blir i kaliber 6,5x55. Med en tykk 70cm pipe.

 

Så blir det den største PRS (3 mod) demperen fra A-tec. ( https://www.a-tec.no/silencers/a-tec-pro-silencers)

 

Optikken blir en Leica PRS 5-30x56i med PRS ballistics rettikkel eller Absehen PRB retikkel (juletre) (https://www.landro.no/leica-sports-optics/110925/leica-prs-5-30x56i) Jeg har lest litt om de forskjellige retikkelene og forstått det sånn at det ender opp med hva man selv foretrekker så lenge det er tall i retikkelet. Eller er det et spesielt retikkel som uthever seg i PRS skyting?

Er pengene der så går jeg for en March FFP 5-42x56 IR High Master...

 

Kikkertmontasje blir Spuhr. Så lav som mulig for å få kikkerten litt ned...

 

Noen som har noen tanker om dette chassiset kan funke i PRS? Er den noen klare downsides?

Og har dere noen andre tanker om oppsettet så må dere bare slenge de ut!😁

Link to comment
Share on other sites

Bullpup er lite egnet til PRS pga knotete magasinbytte bla. 

 

Det er også omtrent null utøvere i toppen som bruker det. Virker som du ønsker en seriøs PRS rifle, da er det stort sett to ting som gjelder her på berget:

 

1) Sauer STR i Vision chassis med alt tilbehør.

 

2) Hansen, Stiller, Defiance, Deadline eller evt Tikka i MDT ACC eller noe lignende chassis. Dvs ikke taktiske chassis, men chassis laget for konkurranse med mulighet for vekter etc.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det første som slo meg er hvor nærme ansiktet er (nå blir jeg sikkert arrestert for feil navn🙈) gassportene på kassa, om man skulle være litt hissig på ladinga. 

 

Når rifla hviler på en barrikade vil man få midten av pipa i lengderetningen nærmere balansepunktet, som kan gjøre at man får litt mindre utslag ved ustabile stillinger? 

 

Ville ikke skutt med den der og vertebrae-bremsen🤣

 

Hurtig magasinbytte eller rask mating av enkeltskudd blir mulig noe klønete. Ladegrep må vel også ta lengre tid med denne, ser langt ut mellom avtrekker og håndtaket på sluttstykket i bakre stilling. 

 

Ser ikke helt for meg de store fordelene i PRS. Kanskje noen få stager det KAN være små fordeler? 

 

Den gule på bildet må være rett fra Borderlands-spillene😝

20210119_203652.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det chassiset ser helt feil ut for PRS, både magasinbytte og lading av enkeltskudd blir tungvindt, men enda værre å ta ladegrep så lamgt fra avtrekker og langt bak, må jo veive med armen bak hodet! 
 

En PRS rifle må også balansere foran magasinbrønn, her foran avtrekker. Vil ikke denne bli veldig baktung?

 

Vision, MDT ACC chassis eller stokk fra Manners e.l med Arca rail er vel tingen....

 

Ellers ser jeg heller ikke hvorfor du vil montere kikkert lavest mulig, hva er fordel med det?

 

Ville heller valgt 1 eller 2 modul Atec PRS demper, tar vel rekyl bedre jo færre moduler det er, bremsen må ha litt hastighet i gassene for å gi effekt.

 

Kikkert retikkel er smakssak, jeg mener juletre med tall er stor fordel, på sist stevne på Hodne skjøt vi på 178m og 987m, annehvert skudd, 12 skudd på 2 minutter. Da er det lite tid å stille på kikkert og jeg brukte overhold, 11mrad, greit med tall da....Leicaen er en flott kikkert, helt topp optisk og mekanisk, men PBR retikkelet har litt for tynne streker for noen. 
 

Link to comment
Share on other sites

Balanse er alfa og omega i all konkurranseskyting. Og jeg har aldri sett en bullpup i konkurransesammenheng. Jeg har skutt en hel del (10 000 vis av skudd) med bullpup luftgevær - og det er vel bare å si at skyteegenskapene (altså hvor godt du skyter i forhold til deg selv med ei anna rifle) er totalt balle til alt annet enn å ligge med tofot. Luftgeværet har jo tilogmed fordelen av at pipa er tung og reten veier ingen ting. Med denne får du vekt av magasin og kasse bak, OG du må kule med ladegrep bak. 

Det måtte du ikke på den andre bullpup-rifla jeg har prøvd, SA80/LA85 heter den vel, engelske infanteririfla, større tullegevær å skyte med skal en vel lete lenge etter...

Bullpup er kult, og flott til koselanghold der en må gå og bale med seg rifla, kort er nice - men foldestokk fins... 

 

PRS og rifle er om tre ting

- funksjonssikkerhet, aiaiai som poengene flyr når klokka går og rifla ikke virker

- glatt, raskt, lett, uanstrengt ladegrep, du skal ikke flytte rifla med ladegrepet, og da kan du heller ikke flytte deg selv, et vrikk med håndleddet skal være nok

- og balanse, balanse, balanse - den må rekylere rett bak, og den må balansere, og være framtung - jeg har en TRG 22 med et MTU 60cm langt løp, og den er nesten for baktung, siden løpet er for kort...

 

Nå snakker jeg om optimalisering, men bullpup er jammen det motsatte!

 

Å få kikkerten lavt er forresten bare tull. Du har bedre balanse og ser bedre når du har hodet rett, og med klaring mellom kikkert og rifle kan du også lettere gripe rifle eller kikkert i håndtering - og det er det mye av i PRS.

 

 

Jeg anbefaler å prøve PRS før du kjøper rifle til det. Du vil uansett ikke bli den første som tenker feil og kjøper deg noe dyrt som ikke gjør det du trodde og du aldri får solgt ;)

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, M67 said:

Jeg anbefaler å prøve PRS før du kjøper rifle til det. Du vil uansett ikke bli den første som tenker feil og kjøper deg noe dyrt som ikke gjør det du trodde og du aldri får solgt ;)

Amen! 

 

Jeg er veldig (!!) glad jeg ikke handla noe som helst før jeg hadde vært på et kurs og et stevne. 

 

Man lærer mye på et stevne selv med ei skamkappa jaktrifle i .308, hjemmelagde "beanbags" av ris og en raklete tofot til 399,-. 

Edited by FreeSkier
La til siste avsnitt
Link to comment
Share on other sites

Hm, glad jeg var tøff nok til å lage et innlegg her.

 

Tenkte det var kjekt med ei kort og hendig rifle i prs, og i mitt hode var rekylen mye bedre/svakere i bullpup rifler..

 

Men får vel ta en helomvending og kjøpe "Mjølnir" rifla hos skytterlinken med alt stæsjet.

 

Hva foreslår dere å legge til Vision chassiset?

 

Tommelhylle, foldemekanisme, arca plattform, vekter og konkurranse forskjeftet? 

Evt hvilken tofot egner seg best?

 

Kommer å ser på neste PRS stevne 🙌

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Oxa said:

 

1 hour ago, Oxa said:

Kommer å ser på neste PRS stevne 🙌

Ja, gå på stevne og spør og grav, alle er veldig glad i å snakke om sine og andres rifler, hva som er bra og dårlig etc. 

 

Men aller helst bør du møte opp på trening eller kurs i PRS og prøve  litt selv, med egen jaktrifle eller prøve en annens rifle. 
 

Som @FreeSkierskriver over er det veldig lurt å gjøre dette før man setter fyr på Visakortet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 1/19/2021 at 8:13 PM, Oxa said:

Har bestemt meg for å lage en PRS/langholdsrifle. Tenker å legge noen kroner i den, men ønsker gjerne innspill og deres tanker rundt riggen.

 

Jeg har sikla lenge på MK Machining sin MK2 bullpup chassis. Så tenker å kjøpe denne for Remington 700 LA.

https://www.mkmachining.com/product/mk2-bullpup-chassis-remington-700-la-preorder/

 

Deretter tenker jeg å kjøpe en låskasse og pipe fra Roger Hansen. En 704RT eller RTC(https://www.hansen-rifles.no/model-rt/  ). Det blir i kaliber 6,5x55. Med en tykk 70cm pipe.

 

Så blir det den største PRS (3 mod) demperen fra A-tec. ( https://www.a-tec.no/silencers/a-tec-pro-silencers)

 

Optikken blir en Leica PRS 5-30x56i med PRS ballistics rettikkel eller Absehen PRB retikkel (juletre) (https://www.landro.no/leica-sports-optics/110925/leica-prs-5-30x56i) Jeg har lest litt om de forskjellige retikkelene og forstått det sånn at det ender opp med hva man selv foretrekker så lenge det er tall i retikkelet. Eller er det et spesielt retikkel som uthever seg i PRS skyting?

Er pengene der så går jeg for en March FFP 5-42x56 IR High Master...

 

Kikkertmontasje blir Spuhr. Så lav som mulig for å få kikkerten litt ned...

 

Noen som har noen tanker om dette chassiset kan funke i PRS? Er den noen klare downsides?

Og har dere noen andre tanker om oppsettet så må dere bare slenge de ut!😁

Sett denne bullpupen på en barrikade med en gamechanger under. Se hvor mye vekt du må legge til i framkant for å få den til å balansere. Tror ikke selv en bull barrel og 2 kg vekter vil få den balansert. 
 

Det blir både bedre og billigere med en Tikka i et ACC chassis om det er PRS du vil drive med, alternativt den du tenker på i et ACC chassis heller enn bullpup. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...