Jump to content

Hawke optikk til 17hmr?


Slitern

Recommended Posts

10 hours ago, Slitern said:

enkte det var et greit hjelpemiddel opp til 150-60m, utover det er det vel ikke aktuelt å benytte kaliberet til annet enn papp

 

Trengs det egentlig opp til 150-160 meter? Med riktig innskyting er det ikke mye du treffer over/under på den avstanden. Jeg har vurdert samme kikkert selv, men mangler foreløpig rifle å montere den på. Er redd det blir litt mye å passe på med så mange streker. Varierer med forstørrelsen gjør det også. For at den skal stemme med runde tall i det metriske system så må forstørrelsen skrus ned.

Link to comment
Share on other sites

Innskutt på 100m faller en 20gr CCI gamepoint ca 13cm ut til 160m kjapt beregna i Strelok. 

22cm på 180m. 

 

Nesten ikke avvik fra 20-120m. Begynner å skje ting etter det. 

 

Kulefall er heldigvis enkelt ta høyde for. (vertfall om man vet avstanden) Vindavdrift er vanskeligere. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, HanStig said:

17gr Vmax faller 4cm på 150m

Det hørtes lite ut🤔 Strelok sier ca 8cm.

 

2 hours ago, Casey Jones said:

Hvorfor skyte inn på 100 m?

Hvorfor ikke? 😊 

Jeg personlig skyter inn alle mine rifler på 100m, også skrur jeg evt. fra der om holdene er lenger. 

Men for all del, det er mange måter å gjøre ting på. 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

Med avstandstilpasset retikkel for kaliberet som i omtalte kikkert gjør man det vel vanskelig for seg selv dersom man skyter inn på annet enn 100m....

Dersom vi snakker andre kaliber/kikkerter/retikler blir det noe annet, men den diskusjonen tilhører vel en annen tråd i et annet emne?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, FreeSkier said:

Hvorfor ikke? 😊 

Jeg personlig skyter inn alle mine rifler på 100m, også skrur jeg evt. fra der om holdene er lenger. 

 

Fordi du da alltid treffer under det du sikter på. Bortsett fra på akkurat 100 m da. Men avstanden til viltet er alltid forskjellig fra 100 m. Så det er fornuftig å optimalisere for alle andre avstander enn 100 m. Med innskyting på 100 m har du i praksis godtatt å treffe under, bevisst eller ubevisst. Og da kan du også like så godt godta å treffe litt over. Det er likegyldig om du treffer en fingerbredde for høyt eller lavt. En .17 HMR er innenfor +/- 25 mm ut til ca. 140 m med gunstig innskyting. Og du kan allikevel skru, om du føler for det. 

 

100 m er kun et rundt tall i det metriske systemet. Og så har vi bygd masse skytebaner etter dette. Amerikanerne bruker 91,44 meter, som tilfeldigvis stemmer med 100 yards. De kunne jo valgt 109,4 yards, om det var spesielt gunstig...

Å skyte inn på 100 m gir selvfølgelig mening om du skyter på en 100 m bane. 

 

9 hours ago, FreeSkier said:

Men for all del, det er mange måter å gjøre ting på. 

 

Ja, det er flere veier til rom. Det viktigste er å ha en klar mening om hva man gjør og hvorfor. Slik sett er det ikke feil å skyte inn på 100 m om det er et gjennomtenkt valg. Den som ikke har tenkt så nøye bør følge anbefalingen fra ammunisjonsprodusenten, jegerprøveboka etc. Litt overslag på ca. 100 m hjelper mye på lengre hold. Fordi vi justerer vinkelen på siktet. Ikke høyden, som man intuitivt kunne tro.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Casey Jones said:

Fordi du da alltid treffer under det du sikter på.

Innskutt på 100m (kikkert 4cm over senterlinje, 17grs V-max i 777 m/s)

15-30m 1-2 cm under. 

45-90m 1 cm over. 

110-120m 1-2cm under. 

 

Innskutt på 120m får jeg maks avvik fra siktepunkt opp og ned på 30mm fra 15-140m.

Inskutt på 100m får jeg maks avvik på +-20mm fra 15-120m. 

 

Du får 20m i "bonus", men må godta +-1cm ekstra avvik både opp og ned ved innskyting på 120m istedenfor 100m.

 

47 minutes ago, Casey Jones said:

Det er likegyldig om du treffer en fingerbredde for høyt eller lavt.

Tja, jo. Men jo mindre avvik mellom midten av trådkors og treffpunkt jo større marginer. 

 

47 minutes ago, Casey Jones said:

Litt overslag på ca. 100 m hjelper mye på lengre hold. Fordi vi justerer vinkelen på siktet. Ikke høyden, som man intuitivt kunne tro.

Enig i at det vertfall hjelper litt. 

Og det er mange som ikke skjønner at moa/mrad er vinkelmål ja. 

 

Jeg synes det er enklere å ta høyde for kulebane når jeg vet at alle mine rifler er innskutt på samme avstand. Da slipper jeg å begynne lure på hvilken avstand rifla er innskutt på før det smeller. Det er også jækla lettvint å skyte inn på en skytebane og at siktepunkt og treffpunkt da er på samme sted. (vel og merke er ikke min 22lr skutt inn på 100m, da jeg skyter mest på 50m.)

 

TS spurte også om kikkert med retikkel tilpasset kulebane. Det retikkelet tar mest sannsynlig utgangspunkt i innskyting på 100m eller 100yd. (viktig å sjekke i manualen til kikkert) 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Super XX said:

Skyter du alltid på over 100m?

Nei, men jeg skyter aldri på 100 m. Ikke engang 100 meteren jeg skyter på er 100 m. Pga en misforståelse ble den ca. 95 m 😅 På jakt er det fra kloss hold til 250 m kanskje. Fra trost til elg. Fra .22LR til 9,3x62. Prøver å ha en innskyting som tillater meg "pek og skyt" i størst mulig grad. Kan alltids skru opp eller ned om jeg trenger det og har god tid. Det betyr i praksis at høydejusteringa blir stående default på et kompromiss. MPBR er samme filosofi. https://en.wikipedia.org/wiki/Point-blank_range#Maximum_point-blank_range

Overslag gir marginer. Men alt med måte. Til elgjakt kunne jeg strengt tatt hatt 15 cm overslag på høyeste punkt, men fullt så ekstremt drar jeg det ikke. 

 

På kråkefugl er jeg komfortabel med 2 cm. Med kjappe varmintladninger gir det rekkevidde på 200 m. 17 HMR rekker 120-130-140? meter med samme forutsetning.

 

@FreeSkier Du har jo god kontroll på det du gjør, så no worries. 

 

Jeg har forresten pleid å skyte inn på 200 m. (Som egentlig er 189 m elns) Men da med underslag(!) Så tar jeg en kontroll på 100 m etterpå. Syns det er tryggere enn motsatt. Skyter gjerne på samme skive som jeg flytter med meg. Så tegner og skriver jeg på data, og knipser et bilde for framtidig referanse. Evt tar med skiva og viser fram ved kaffebålet. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Casey Jones said:

Overslag gir marginer.

Overslag fjerner marginer på de avstandene med mest overslag😉 

 

Si du har 10 cm overslag på 100m. Du sikter midt i vital sone på en rein på 100m i det du trekker av. Treffpunkt er 10 cm over midten av vital sone, død rein. Om du vingler bittelitt i samme skuddet så siktepunktet ditt er 10cm over midten av vital sone i det det smeller, da er du plutselig 20cm over midten av vital sone. Kanskje skadeskutt rein. 

 

Hadde du istedenfor i siste situasjon skrudd til riktig avstand hadde ditt skudd vært kun 10 cm over midten av vital sone. 

 

Er man klar over dette kan man selvfølgelig holde over/under osv. Men det er lettere å plassere skuddet når siktepunktet og treffpunktet er det samme. Og man har også større feilmargin om siktepunktet ikke er midt i når man trekker av. 

 

Men såklart, om man tror reinen står på 100m og den står på 150m treffer du med din metode mer i midten. Om du ikke holder 10cm lavt da, fordi du skal korrigere for overslaget på 10cm på 100m. Da bommer vi like mye.😉 

 

36 minutes ago, Casey Jones said:

Det betyr i praksis at høydejusteringa blir stående default på et kompromiss.

Men ja, vi er egentlig ganske enige. 

Vi har bare litt forskjellig tankesett. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, FreeSkier said:

Men såklart, om man tror reinen står på 100m og den står på 150m treffer du med din metode mer i midten. 

Metoden "min" (mpbr) handler om kompromisser. Som du skriver så gir det mindre marginer på 100 m. Men det gir mye bedre marginer på lenger hold. Det er for å treffe bra nok innenfor gitte avstander. Hovedproblemet er at vi ikke vet avstanden vi skal skyte på, når vi snakker om jakt. Plutselig er den reinen på noe som ser ut som 200 m, som i virkeligheten er 230 m. Det kan bli kritisk med innskyting midt i på 100 m. Men igjen, det er ikke nødvendigvis galt med 100 m. Men man må skjønne hva man holder på med når man skyter inn annerledes enn anbefalt i f.eks jegerprøveboka.

 

21 hours ago, FreeSkier said:

 

Men ja, vi er egentlig ganske enige. 

Vi har bare litt forskjellig tankesett. 

 

Ja, jeg tror vi er ganske enige. Kanskje gjør vi det ikke så ulikt i praksis, vi bare ser det på ulike måter.

 

Det er på sin plass med en liten unnskyldning til trådstarter for spamme ned tråden med noe som etterhvert er langt unna emnet. Sorry!

 

Jeg er fremdeles nysgjerrig på dette retiklet. Og på kikkerten forøvrig. Har ingen kjennskap til merket fra før. Har alltid sverget til keep it simple stupid, og et enkelt trådkors. Men nå vil jeg nok vurdere et eller annet BDC-retikkel ved neste kikkertkjøp. Jeg ser også en fordel med et slikt retikkel at man kan gjøre en vurdering  av hvor man villet truffet om det var et annet hold. Kanskje ser man at man treffer uansett om det brukes første eller andre strek. Må nok prøve det en del for å finne ut om jeg liker det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har håndkikkert med avstandsmåler, så jeg vet som regel avstanden. Det har litt å si. Ikke alltid man rekker å måle såklart. Men sitter jeg på post måler jeg ofte opp til en del potensielle steder, så jeg er forberedt. 

 

Må vel også beklage til TS! Dette har lett for å skje på kammeret🙈

 

Jeg kunne tenkt meg BDC-retikkel på min 22lr😁

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...