Jump to content

Brudd på våpenloven, trenger råd.


pierrehansen

Recommended Posts

Hei,

 

I begynnelsen av november hadde jeg en uheldig hendelse hjemme. grunnet noe utroskap anklager hadde jeg og min tidligere bedre halvdel en høylytt krangel en mandags morgen. Hvor jeg ble bedt om å pakke sakene mine og forlate huset umiddelbart. Dette ble vel så høylytt at nærmeste nabo kontaktet polititet. 

 

Jeg pakket alt jeg eier i hu og hast. Jeg eier to pistoler. Den ene pakket jeg med meg i bilen med litt amunisjon. Den andre glemte jeg på hyllen i vaskerommet. (dette skulle låses inn i et våpenskap hos en venn) i det jeg kjørte nedover gaten jeg bor ble jeg stoppet av polititet. Her informerer jeg at jeg har et våpen i bilen og viser våpenkortet. Dem velger å konfiskere pistolen inntil videre. Jeg har siden bodd hos venner.

 

Fikk idag et forelegg fra politiet på 8000,- for brudd på våpenloven. Dem viser til våpenet og amunisjonen jeg hadde i bilen samt våpenet jeg glemte på hyllen i vaskerommet.

 

Jeg forstår våpen ikke har vært oppbevart korrekt. Våpenskap står forøvrig i kjelleren og våpen og amunisjon ligger alltid lagret her. Utenom i denne situasjonen som var såppas intens og ting kokte såppas mye at min 22LR ble liggene igjen på vaskerommet.

 

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere denne saken videre. Hvis jeg godttar forelegget er vel løpet kjørt for å få tilbake mine våpen?  Boten på 8000,- er ikke penger jeg bryr meg om, mer at jeg kan miste retten til å eie våpen. Jeg elsker denne hobbyen og har brukt mye tid og ressurser på den. Jeg forstår at jeg har gjort en feil i denne situasjonen. Dette er meget frustrerende og håper på noen gode innspill...

 

 

Link to comment
Share on other sites

De kan ikke vis til våpen og ammo som du hadde i bilen, med mindre det låg lett tilgjengelig/ikke innpakket i forsetet. På hvilket grunnlag konfiskerte de våpnene du hadde i bilen? Da var vell politiet enda ikke klar over den som ble glemt? 

Våpenet du glemte på vaskerommet er helt klart ett lovbrudd, men er det virkelig nok til å inndra våpentillatelsen din? 

Link to comment
Share on other sites

Tror du har en veldig dårlig sak her. Men har du god råd kan du jo hyre inn en advokat selv om jeg tviler på at vil hjelpe. Handvåpen på en hylle i vaskerommet i et hus du ikke er tilstede i vil nokk anses som et svært grovt brudd på våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel helt an på om retten ser det som formildende omstendigheter. Alle gjør feil når vi blir presset langt nok. Tror derfor det er bedre å snakke med en advokat  enn å høre på synsingen på kammeret. 
Høres ut som om du har vært gjennom en veldig lei situasjon. Lykke til!

Edited by Fysikeren
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Advokat!!!

 

Min gjetning her er at om du betaler boten, så vil du få tilbake våpnene etter en tid, og litt advokathjelp. Ikke uten. Dette er basert på lignende saker (glemmer våpen utenfor våpenskap) Regn med at det uansett vil ta lang tid. Jeg kjenner personlig 4 stk som har vært/ er i tilsvarende situasjon. 6mnd - flere år er realistisk. Klokka starter når advokaten begynner å arbeide...

Nekter du, så går de til sak, og du blir helt sikkert dømt. Da er du dømt, domfelt, og verken edruelig eller pålitelig, og sannsynligheten er stor for at du mister alt av våpen i lang tid. Betaler du boten, så tror jeg ikke den i registrene ser særlig mye verre ut enn en fartsbot på 8000,-  - som de jo også kan bruke som grunn hvis de vil inndra noe, så her må en være forsiktig.

 

Det finnes jo en viss sannsynlighet for at de frifinner deg pga. formildende omstendigheter, men den er liten, Du slipper kanskje straff -  men tilbakekall av våpenkort er ikke straff, det er administrasjon, og du sparer kanskje de 8k - men får våpenkortet inndratt...

 

Kontakt advokat. Sannsynligvis dekker innboforsikringen din iallefall en del av kostnadene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sånn for nysgjerrighetens skyld, en liten avsporing her.

om man blir dømt for noe, vil man da få våpenrett igjen noen gang? eller beror deg seg på forholdet man er dømt for? 

for ordens skyld: jeg er ikke straffedømt, aldri fått en bot engang, bare nysgjerrig :)

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, fredriko said:

Sånn for nysgjerrighetens skyld, en liten avsporing her.

om man blir dømt for noe, vil man da få våpenrett igjen noen gang? eller beror deg seg på forholdet man er dømt for? 

for ordens skyld: jeg er ikke straffedømt, aldri fått en bot engang, bare nysgjerrig :)

 

Ja, dommer foreldes, og da skal det være greit, men det praktiseres forskjellig. En se jo stadig saker der vedkommende hadde lovlige våpen, men var "dømt for 14 forhold", eller var "kjent for Politiet" - noen ganger tar de ikke våpenkortet uansett hva du gjør (det avhenger jo av om de kommer på det tror jeg), og noen ganger for hva som helst.

Jeg kjørte i 82 i 60-sona for et par år siden, og fikk 8000 i bot - jeg vet om folk som har fått inndratt våpenkort, eller ikke fått godkjent søknad pga. det... Og jeg vet om folk som er dømt for vold, som fikk godkjent 3-4 år etterpå. Eller dømt for hjemmebrenning og salg, uten konsekvenser for våpenkort.

Det virker egentlig temmelig tilfeldig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Reaksjonen på besittelse og bruk av hasj/cannabis varierer mye mellom politidistriktene. Her i Bergen ble en haug med videregående elever tatt for bruk og besittelse og mistet sertifikatet selv om ingen hadde kjørt i påvirket tilstand, men fordi de ikke var "edruelige". Dessverre var det ingen som tok det til retten, men bergenspolitiet har fått en god del kritikk fra en rekke jurister for denne tolkningen av edruelig. 

 

Jeg vil jo tro at den saken som @M67 linker til ligner veldig, og der er jo fordelen at den er behandlet av retten slik at det er en viss presedens. Kanskje det er mulig å ta kontakt med samme advokat?

Link to comment
Share on other sites

Den saken i Bergen tror jeg politiet tapte til slutt, men jeg finner den ikke igjen (knot å søke på mobilen).

Sivilombudsmannen har ved flere anledninger kritisert POD for å tolke reglene om skikkethet for strengt, her er par uttalelser som kanskje er interessante:

https://www.sivilombudsmannen.no/uttalelser/tilbakekall-av-forerrett-pa-grunn-av-cannabisbruk/

https://www.sivilombudsmannen.no/uttalelser/tilbakekall-av-forerett-pa-grunn-av-vandel/

Jeg snakket forøvrig med saksbehandler hos Sivilombudsmannen for et par år siden ifbm avslag på en søknad om vekslesett i 22lr til en 9x19 pistol, og fikk da inntrykk av at det var håpløst å klage på POD og at de ikke prioriterte slike saker da det ikke førte til noen endring hos POD... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...