Jump to content

Bygge om mini 14 til rettrekker.


Rs.1600

Recommended Posts

2 hours ago, Reinsberg said:

Våpensmed Helgesen kan gjøre jobben👍

Screenshot_20201128_185141_com.facebook.katana.jpg

Godkjent ombygd?? hva vil det si?, er vel ikke noe problem å få de "godkjent" ombygd, men fritar det deg for å levere inn rifla når den nye våpenloven trer i kraft?

Den "hevearmen" der ser ut som noe som kunne vært montert på ett 100 år gammelt våpen, ja jeg er en sær gammel gubbe, men det der ser ikke bra ut.

Edited by Rs.1600
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Rausheim said:

Om rifla heter Mauser eller Ruger har ingen betydning, men om den er halvautomatisk og fra fabrikk kan ta mer enn 10 skuddsmagasiner, så ligger børsa dårlig an om man skal tolke den nye loven.

 

Står ingenting spesifikt i loven "Mini 14 er forbudt".

Jeg tror også at vi uheldige Mini-14-eiere skal ha litt is i magen før vi begynner å bygge om eller plombere børsene våre. Ingen vet eksakt hvordan dette blir, og om det blir så inngripende som man er blitt forespeilet. Jeg utelukker ingenting, men jeg synes fortsatt det høres veldig rart ut om man skal klare å inndra allerede lovlig ervervede våpen som tidligere har vært spesifikt tillatt til jakt. Tidligere har alle slike lov- og forskriftsendringer i praksis ført til et omsetningsforbud der ingen lenger vil kunne erverve slike våpen, men å bli kvitt alle de som allerede er lovlig ervervet uten noen form for kompensasjon... Nja. Jeg har fortsatt mine tvil.

 

Dersom det blir slik, så er ombygging til rettrekker et alternativ, men jeg også mistenker at det ikke nødvendigvis er så lett som det kan se ut som. Prøvde en gang å oppregistrere en moped til lett mc - men det fantes ikke nok dokumentasjon i verden til å få det til, og jeg tviler på at det er noe særlig lettere å få "omregistrert" en halvautomat til rettrekker. I hvert fall ikke en halvautomat som politikere helt spesifikt ønsker å forby.

 

Slik jeg forstår det er det den nye våpenlovens § 5 annet ledd nr 3 de vil bruke for å forby og inndra Mini-14 og en del andre "uønskede" halvautoer. Paragrafen forbyr både erverv og innehav av halvautorifler som opprinnelig er konstruert for fullauto, eller for politi eller militæret. Fullauto ble jo ikke Mini-14 laget for i det hele tatt - den helautomatiske AC556 kom flere år senere. Og varianten beregnet på politi og militæret "Mini-14 GB" kom også mange år etter lanseringen av den opprinnelige Mini-14. Så hvordan de skal argumentere for dette er jeg spent på.

 

Men overrasket har jeg blitt før, så jeg tar ingenting på forskudd her.

Link to comment
Share on other sites

Rettrekker mini-14? Nei, det skjønner jeg ikke.. Den har sin sjarm som halvauto; som rettrekker er det bare rart skrot.

 

Det er bare å vinke adjø til disse halvautoene, de som kjøpte før forslaget kom på bordet vil kanskje få noen slags kompensasjon, de som har kjøpt etterpå har blitt advart (det vedlegget dere har fått når dere har søkt er nettopp for å hindre å ende opp med å måtte betale noe.).

 

Synd folk ikke reagerte når det var mulig å reagere på lovforslaget, og da på mer prinsipielle ting. På godt norsk vis er det når det rammer egen lommebok vi våkner... Altfor seint!

 

Link to comment
Share on other sites

Enkleste prosedyre for å bygge om til retrekker er følgende.

 

-Søk på ny rifle repeter i 223 til jakt med opplysning om at halvauto Mini14 skal avhendes.

-Gjør avtale om ombygging med børsemaker som samtidig overtar rifla og sender inntak/salgsmelding til Politiet.

-Bruk ny godkjent kjøpetillatelse for rifle/repeter til å registrere ombygd rifle på nytt som "rifle repeter 223".

 

På denne måten unngår man noen forklaringer til våpekontoret og alt er formelt i orden.

Browning Maral retrekker har eksakt samme funksjonsmåte som en Mini14 retrekker.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

Enkleste prosedyre for å bygge om til retrekker er følgende.

 

-Søk på ny rifle repeter i 223 til jakt med opplysning om at halvauto Mini14 skal avhendes.

-Gjør avtale om ombygging med børsemaker som samtidig overtar rifla og sender inntak/salgsmelding til Politiet.

-Bruk ny godkjent kjøpetillatelse for rifle/repeter til å registrere ombygd rifle på nytt som "rifle repeter 223".

 

På denne måten unngår man noen forklaringer til våpekontoret og alt er formelt i orden.

Browning Maral retrekker har eksakt samme funksjonsmåte som en Mini14 retrekker.

 

Man må vel uansett forklare for våpenkontoret hvorfor rifla som tidligere er registrert som halvautomat nå plutselig skal registreres som repeter. Det er vel der usikkerhetes kjerne ligger, om de vil godta det.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mosjonsskytteren said:

Ombygging fra halvauto til rettrekker har blitt godkjent og utført på flere modeller, blant annet AR-15 og M1 Carbine, så det burde ikke blitt et problem.
Om det er en god løsning teknisk sett har jeg ingen formening om.

Ja da er det jo håp, hvis man velger å videreføre denne praksisen.

 

Teknisk sett er vel neppe en slik ombygging noen særlig god løsning, når mekanismen i utgangspunktet er laget for halvauto. Men hvis alternativet blir å skrote børsa kan det absolutt være noe å tenke på, i hvert fall. Jeg regner med at løsningen rett og slett baserer seg på å sveise igjen gassporten. Teknisk sett trenger man jo ikke gjøre mer, men jeg vet ikke om dette blir ansett å være for lett å reversere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...