Jump to content

Identifisere en merkel side by side


chico

Recommended Posts

Denne ligner veldig på en mod. 8. Jeg har 2 stk. i kal. 12/70, en fra den gang de het Sauer & Sohn og en fra etter navneskiftet til Merkel. Solide bruksvåpen, men sjekk trangboringen. Disse våpnene ble gjerne levert i boring 1/2 og 1/1 eller 1/4 og 3/4, men måling viste ofte at de var trangere enn oppgitt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Har det egentlig vært noe navneskifte? Ernst Thalman Werke som er produsent "eier, eller arvet"  flere merkenavn da Øst Tyskland ble opprettet og fabrikkene nasjonalisert. Disse merkene ble benyttet om hverandre og også samtidig så vidt jeg kan forstå.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Disse merkene ble benyttet om hverandre og også samtidig så vidt jeg kan forstå.

Ja, min mod 8 er fra -73 og heter Merkel. 

Produksjonen av Sauer/Simson/Merkel foregikk-slik jeg forstått- parallelt i sin tid.

 

TS: Grattis til godt våpen!

 

_20201124_145242.JPG

_20201124_153022.JPG

DSC_0005.JPG

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bobby said:

Ja, min mod 8 er fra -73 og heter Merkel. 

Produksjonen av Sauer/Simson/Merkel foregikk-slik jeg forstått- parallelt i sin tid.

Etter hva jeg har forstått blei de navngitt etter hvilket merke man mente solgte best i mottakerland, så samme børsene blei for eksempel solgt under ulike navn i Norge og Sverige. Og etter hva jeg har lest fikk Sverige ofte dårligere kvalitet enn Norge, antakelig på grunn av importører med dårligere kontakter på Thälemann. Men nå blei det mye dårlig belagt info.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...