Jump to content

5,6*52R eller 222


svensken

Recommended Posts

Ska nu ha mig kombi.ser en del på bruktmarknaden och lägger märket till att två kalibrar dominerar småvildt bössorna.nämligen 5,6*52R och 222.Har läst om bäda på norma sina sidor och förstår att den stora skilnaden skka var hastigheten på kulan.samt noe vikt..men hur fungerar detta i praksis på dyr..

Vill gärna höra från er som fällt djur med dessa kalibrar..kule bane,köttödleggelse osv.

Hur ville 5,6 gjort sig på hjort är jag lite nyfiken på också(vet att det inte är lov,men ändå)..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si så mye om virkning på dyr, men litt om forskjellen.

5,6x52R er den som egner seg best i kombi pga. kragen den har. Den opererer også med tyngre kuler, typisk 71 grs. Ulempen er at den bruker en litt større kulediameter, .228" i stedet for den vanlige .224" kula. Det finnes bare 4-5 kuletyper å få kjøpt i denne diameteren.

 

Jeg holder på med en hybrid, .224x52R som du kan lese om her :

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=11275

Link to comment
Share on other sites

Har en drilling i 5,6x52R, fint småvilt kaliber, bruker Norma sin ammunisjon de har helmantel og blyspiss som går helt likt.

S&B har og det samme, RWS har en i blyspiss, og man får kjøpt en blyspiss kule fra Hornady.

Kulene har 227/228 betegnelsen i stede for 224 som 222/223 osv og kule utvalget er for dårlig til at jeg gidder å lade selv til den, blir heller ikke skutt mange skuddene med rifleløpet i løpet av året så de få skuddene jeg skyter kjøper jeg.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=190205

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag hva man velger tror jeg! Har tittet på Norma sin side om ballistikk:

 

.222 4,0 g blyspiss (rådyr): Utgang: 880 m/s, 100 m: 735 m/s, 200 m: 608 m/s

Energi: 100 m: 1082 joule, 200 m: 739 joule

Innskutt på 80 m. Fall til 100 m: 6 mm, 200 m: 154 mm

 

5,6x52r, 4,6 g blyspiss: Utgang: 850 m/s, 100 m: 736 m/s, 200 m: 633 m/s

Energi: 100 m: 1245 joule, 200 m: 920 joule

Innskutt på 80 m. Fall til 100 m: 6 mm, 200 m: 153 mm

 

Her er det ikke enorme forskjeller ute og går. Litt større krefter i 5,6.

 

Har hatt begge. Likte 5,6 veldig godt, men leverte tilbake kombien da løpet var bøyd! Kjøpte deretter en kombi med .222. Liker denne minst like godt. .222 har rimeligere skudd, og det er større utvalg. Lader man sjøl er det også enormt utvalg av kuler til .222. Og hylseprisene... Var en tur hos Børselars da jeg eide 5,6'en. De skulle ha 11,- pr hylse! .222 koster en brøkdel.

 

Skulle jeg hatt valget mellom 5,6 og .222 ville jeg uten tvil velge .222 etter å ha sett de små forskjellene i ballistikk, sett på utvalget av patroner og kuler, samt pris på ammunisjon. På den annen side, hadde 5,6'en min hatt rifleløp som pekte rett frem, hadde jeg beholdt den!

 

Har for øvrig hørt at 5,6 er det ideelle rådyrkaliberet sjøl, og tviler ikke på det egentlig. Men skjønner ikke hva som gjør at .222 ikke er så bra i følge andre. Blir det mer kjøttødeleggelser med Norma sin rådyrpatron i 4 gram enn samme merket i 5,6 med 4,6 gram? Og nå kommer .222 også med Oryx. Denne skulle vel gå bra?

 

Det hevdes også at kravepatron er det riktige i et brekkvåpen. Mulig det, men jeg har aldri hatt noe som helst problem med å få ut hylsene av min .222. En kompis har maken, med 6,5x55. Null problemer. Tror dette kan være mer smakssak enn praktisk?

Link to comment
Share on other sites

Har 222 i min kombi. Eneste jeg er misfornøyd med er at det ikke er et tillatt storviltkaliber og at patronen er litt vrien å få ut med handsker på.

 

Med nosler pt 60 grn har det vært meget meget fine slakt på de 2 rådyrene jeg har skutt med rifleløpet i høst.

 

Billige hylser og stort og bra kuleutvalg til 222 rem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...