Jump to content

17 HMR anslagsenergi TIUR


Tommy. E

Recommended Posts

Det finnes ikke en tiur i verden som overlever et godt treff med en ekspanderende kule i 17hmr. Gamepoint ødelegger heller ikke all verden med kjøtt. Gjennomtrengingsevnen til den lille kula er imponerende.  Du må akseptere at avstanden du skyter på blir noe begrenset, så hvor godt egent 17 hmr er kan jo diskuteres. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 11/5/2020 at 9:21 AM, Super XX said:

Det finnes ikke en tiur i verden som overlever et godt treff med en ekspanderende kule i 17hmr. Gamepoint ødelegger heller ikke all verden med kjøtt. Gjennomtrengingsevnen til den lille kula er imponerende.  Du må akseptere at avstanden du skyter på blir noe begrenset, så hvor godt egent 17 hmr er kan jo diskuteres. 

Hvilken 17hmr ødelegger minst på dyret da? Jeg har tenkt å bruke 17hmr på rype 🙈

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får presisjon med denne så er den fin til smått matvilt. 

 

CCI FMJ

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5833&prodid=16638

 

Edit:

Må legge til gamepoint også da. Kjempefin til det meste egentlig. 

 

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/salongriflepatroner/17-hmr/cci-17-hmr-gamepoint-20gr-jsp

Edited by jmosbakk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg skyter mye kråke med 17 HMR men jeg har nå etter vært funnet ut at den har sine klare begrensninger. Presisjonen er veldig god ut til 150m men en kråke skutt på den avstanden flyr som oftest langt selv med perfekt treff. Jeg bruker den derfor ikke på lengre hold en 120m blir det lengre en det bruker jeg 223.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@bardpEnig! Jeg har også 120m som max for 17hmr på fuggel. 


Problemet med fuggel som flyr etter treff med fmj har jeg hatt ned på 70 meter. 

 

Presisjon, effekt i målet, relativt rimelig ammunisjon og «sikkerhet» er det som gjør at jeg liker 17hmr. Tikka t1x i 17hmr er mye glede i en liten innpakning!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 17 hmr tidligere. En glimrende patron til sitt bruk. Jeg har ca 130 meter ned til fjæra. En del av kråkene jeg har skutt har flydd ett stykke etter treff. Dette med vmax. Opplevde også veldig dårlig effekt på rev, hvis holdet strakte seg utover 70-80 meter. På fjellrypa brukte jeg gamepoint, dette funka supert om holdet var fra 70 og utover til ca 110 meter. Har også skutt noen orrhaner og litt gås, desverre ingen tiur, men om holdet er rundt 100 meter funker det. Skulle jeg hatt et kaliber dedikert til jakt på tiur, hadde valgt noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke felt storfugl med 17hmr, men mye gås som er omtrent samme størrelse. Min erfaring er av varmintkuler i for stor grad havarerer før de når vitale deler og dermed ikke penetrerer godt nok. Etter å ha byttet til Gamepoint/XTP er det som regel gjennomskyting og fuglen ligger. Har testet begge typer kuler i vanndunker, V-Max er bare pulver mens Gamepoint/XTP har god ekspansjon og restvekt, diameter 8 til 10mm.

 

535966237_Gamepoint8-10mm.jpg.2bea06526ae01167c6480c21fa7584c1.jpg

Link to comment
Share on other sites

GOS skrev (3 timer siden):

Skulle jeg hatt et kaliber dedikert til jakt på tiur, hadde valgt noe annet.

I prinsippet enig.
Jeg har begrenset erfaring med tiur, jeg har kun skutt to tiurer, begge på ca 100 meter. En med 223 som datt i smellen og en med 17hmr som førte til en drøy time med leting.
Det eneste argumentet jeg har for 17hmr på tiur er sikkerhet ift toppjakt…og da blir praktisk rekkevidde kanskje ned mot 70 meter.

 


@Skarvekongentakker for nyttig info, godt poeng ift ammovalg for å oppnå penetrasjon på større fuggel. 


 

Link to comment
Share on other sites

Ja men da er det jo på tide med noe nytt.😃
Jeg hadde planer om 17 Rem men kom frem til at år 17 HMR ble for spett kunne jeg like gott bruke 223. Og når det blir for langt til den tar jeg frem 6,5x55 og en feltpatron som sender en 8,4 g DL av gåre med 925 m/s.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, alltid hyggelig med noe nytt, men når det gjelder rifle kaliber synes jeg at jeg har det jeg trenger. Noe mellom 17hmr og 223 har jeg aldri tenkt at jeg trenger og 308/3006 er greit til det meste som er aktuelt i Norge. Fordelen med de kalibrere jeg har er at det er mulig få få tak i ok treningsammo til en ok pris selv om jeg ikke lader, dvs mulig med mer trening. Dessuten er ingen av kalibrere er så kraftige at det er vanskelig å få til et oppfølgingsskudd relativt kjapt.

Men at resonnementet mitt er kjedelig - ja! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...