Jump to content

Decapping pin utvider tennkanal


jsven

Recommended Posts

Heisann,

 

Har nettopp begynt ladekarrieren og ladet mine første riflepatroner i 308 Win (100 stk).
Det eneste jeg gjorde med alle hylsene når de var nye var å innspisere og kjøre expander/decapping enhet gjennom hylseåpning da disse ikke var helt iht. (min OCD) standard.
 

Av hylsene er ~40 stk. skutt én gang og fullsizet.
 

La merke til at tennkanalen på alle hylsene utvidet seg litt etter pressing, slik at en liten kant blir synlig rundt tennkanalen.
Lurer vel egentlig bare på om dette er normalt? Fant ingenting av interesse ved diverse søk på nettet.
Nå må jeg vel kjøpe en "Primer pocket uniformer" for å vekk kanten(?)

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg benytter RCBS Rock Chucker presse med Die Set A 308Win med Lapua Palma hylser. Tennhetter er CCI450 uten at jeg føler det er relevant.

 

Mvh
Johnny

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, jsven said:

Heisann,

 

Har nettopp begynt ladekarrieren og ladet mine første riflepatroner i 308 Win (100 stk).
Det eneste jeg gjorde med alle hylsene når de var nye var å innspisere og kjøre expander/decapping enhet gjennom hylseåpning da disse ikke var helt iht. (min OCD) standard.
 

Av hylsene er ~40 stk. skutt én gang og fullsizet.
 

La merke til at tennkanalen på alle hylsene utvidet seg litt etter pressing, slik at en liten kant blir synlig rundt tennkanalen.
Lurer vel egentlig bare på om dette er normalt? Fant ingenting av interesse ved diverse søk på nettet.
Nå må jeg vel kjøpe en "Primer pocket uniformer" for å vekk kanten(?)

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg benytter RCBS Rock Chucker presse med Die Set A 308Win med Lapua Palma hylser. Tennhetter er CCI450 uten at jeg føler det er relevant.

 

Mvh
Johnny

Du har brukt et vanlig 308 diesett med Palmahylser. Palmahylsene har liten tennhette og liten tennkanal. Utstøterpinnen i et vanlig diesett er til store tennhetter og stor tennkanal, og større enn tennkanalen i Palmahylser. Normalt knekker den eller setter seg fast og løsner fra dia om du gjør dette. Hos deg har det holdt, og du har nå Palmahylser med litt større tennkanal enn opprinnelig. Det gjør neppe noe. Men det er etter mitt syn utrolig at pinnen holdt, og du bør vurdere å skaffe deg en utstøterpinne for liten tennkanal/ små tennhetter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Arrghhh! Jaja, noe feil skal en tydeligvis gjøre og det var ikke det den mest dyrkjøpte erfaringen heldigvis.
Var ikke klar over dette med forskjellig diameter på tennkanal. Får bestille noen pinner i både small og large.

 

Takk for svar begge to!

 

Mvh
Johnny

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, M67 said:

   -  og du bør vurdere å skaffe deg en utstøterpinne for liten tennkanal/ små tennhetter.

 

    -   eller enda enklere, skaff deg "normale" 308 W-hylser. Disse får du (eller kjøpt til 31,40 pr. kilo) bokstavelig talt i bøtter og spann hos nærmeste DFS-lag.

 

Edit.: Velkommen til forumet, forresten, @jsven!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Jegermeistern said:

 

    -   eller enda enklere, skaff deg "normale" 308 W-hylser. Disse får du (eller kjøpt til 31,40 pr. kilo) bokstavelig talt i bøtter og spann hos nærmeste DFS-lag.

 

Edit.: Velkommen til forumet, forresten!

 

Lykke til med å finne brukbare hylser uten en større sorteringsjobb her iallefall... Det har jeg gitt opp for mange år siden. 6.5x55 så er det flere som bruker kvalitetshylser, og flere av samme merke osv. 

Likevel har Jegermeisteren rett, det er helt poengløst å bruke Palmahylser om en ikke er ute etter noe spesielt. Små hetter kan gi jevnere forbrenning under visse forhold, og de tåler høyere trykk.

 

Vanlige hylser bruker store tennhetter, som det er mer energi i, og de gir sikrere tenning under norske forhold, i kulda om vinteren, og under diverse tabber en begynner kan gjøre. De er i det hele tatt langt mer pålitelige i "voksne" riflepatroner enn små tennhetter.

 

K

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

    -    brukbare hylser    -  

 

LItt (eller svært mye?) på siden av TS sitt spørsmål, men likevel:

 

Det er jo "anerkjent" at jevn hylsevekt gir bedre presisjon. Hvertfall sier (de hersens) naturlovene at lettere hylser gir større innvendeig volum, og derfor (sannsynligvis) litt mindre max-trykk.

 

I går ladet jeg noen 9,3x62-patroner. I ladejournalen hadde jeg tidligere notert at Norma hylser veide 186 grs, mens PPU (Partizan?) veide 198 grs. Jeg veide så noen relativt nye Norma-hylser (gavmildt forært av 9,3-skyttere ved Koppang!), og fant at de nå veide 200 grs?!? Jeg veide så 11 "godt brukte" Norma-hylser jeg hadde ladet tidligere, og fant at 5 veide ca. 180 grs, 5 veide ca 185 grs, og 1 veide 196 grs (noe av variasjonen kan jo skyldes brotsjing)! Norma har tyeligvis forandret "oppskriften" for produksjon av 9,3x62 gjennom de siste ca. 30 åra!

 

Jeg veide deretter noen hylser av ulike fabrikat som de førnevnte jegerne hadde "forært" meg, og fant følgende vekter:

 

S&B - ca. 190 grs, Lapua ca. 195 grs, Sako ca 189 grs, PPU ca. 198 grs, Podium ca 192 grs, og Norma ca 200 grs.

 

Podium (et ammo-merke jeg ikke kjenner, billig-ammo til jeger-trening?) var de jevneste i vekt, av 10 stk var alle innafor +- 0,5 grs! Norma, som vanligvis blir regnet blant de beste hylsene, var, til sammenligning, innafor ca. +- 2,5 grs (og alle de "ferske" var, som nevnt, rundt 200 grs, altså mye tyngre/tykkere enn tidligere Norma-produksjoner).

 

Konklusjon? Hadde min gamle HV-mauser, og mitt lager av 250 grs A-Frame (disse gavmildt "forært" av XXL i vinterens panikk-salg) vært mer egnet til presisjonsskyting, skulle jeg testet Podium-hylsene!!!

 

 

Edit.: Konklusjon II: Jeg bør også veie hver enklet 6,5-hylse jeg lader til konkurranse, ikke bare sortere etter fabrikat. Men det spørs om jeg gidder!?!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Når jeg sier brukbare hylser, så mener jeg av normale, vestlige fabrikater. Hos oss er det Partizan og S&B det går i på 100m, og militært 556 på 200m. Nesten alt av 6.5 tar skytterene med seg selv, og nesten alt av 308 som er kurant, samme, eller så er en "hai" og fisker det ut.
Så for å finne et brukbart antall Federal, Hornady, Norma eller Lapua, så må du gjennom 1000-vis med utbrukte hylser, Partizanhylser, osv...

Jeg snakker ikke om flotte BR-hylser..

 

Jeg har mange ganger oppdaget at jeg har blandet hylsefabrikater, også etter stevner - og det er ikke som tilsier at en får et annet treffpunkt på 200m med forskjellige fabrikater - av "gode" hylser. De "dårlige" blir en jo plaget med allerede når en skal lade dem, så det gidder iallefall ikke jeg.

 

 

Var jeg trådstarter, så ville jeg kjøpt en haug med kurant 308-ammunisjon, f.eks. GGG 168gr eller Norma 168gr, og fortsatt å lade på de hylsene. Lapua sin ammunisjon er jo selvsagt topp, men prisen er litt vel hinsides. https://www.landro.no/lapua/100846/lapua-308-win-11-30g--175grs-scenar-l

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern og @M67:
Takk for innspill. Det blir nok å kjøpe hylser fra Lapua, men jeg kommer nok til å vurdere "vanlige" - de er jo litt billigere også.
Hylseprisen er ikke allverden i forhold til kuler og krutt, selv om alle monner drar. Liker imidlertid å vite at jeg bruker kvalitet og så slipper jeg å sortere og styre på med hylser jeg ikke vet noe om.
Og: Personlig får ikke skutt noe mer om jeg bruker kvalitetshylser eller "no-name" fra banen.
Har nettopp kjøpt første rifle og ambisjonene er nok å skyte rundt 1000 skudd i året til å begynne med, ikke sååå mye med andre ord.
Skal kjøpe hagle også, og den må også øves litt med :-)

Når det er sagt synes jeg både ladinga og skytinga er skikkelig moro og jeg angrer på at jeg ikke begynte med dette for tre tiår siden 😢

Ja, jeg synes særlig prisen for kulene (Scenar) er på smertegrensen med mellom fem og seks kroner for 155gr. Det virker ikke som om det er så lett å få tak i alternativer (Nosler CC) heller.

 

Mvh
Johnny

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Mix said:

Vinner republikanerne USA valget er det ikke lenge til ting er tilbake i hyllene igjen. 😄

Ting er jo i hyllene, det er bare at det er så forbanna dyrt. Norma har Sierra, Landrø har Lapua, J&F har Barnes, Despoten har Nosler, flere har Hornady... Noen kuler det tomt for, men slik har det alltid vært hos f.eks. Jaktdepotet. Forsendelser fra "de store", over havet og til "de små" har aldri vært 100% pålitelig. Og om det ikke er Trump vi venter på at de skal velge eller ikke, så har det vært en Bush, eller en Carter...

De fleste som driver litt aktivt har gjerne minst ett års forbruk liggende, spesielt om en ikke er superivrig på testing, men bare vil skyte samme alltid. Selv har jeg nok nærmere to år (med kurante kuler) på lager (ikke krutt), og pleier å begynne å bli bekymret om kassa med diverse kuler blir så lett at jeg klarer å flytte på den uten videre... Dog er det noe "dødvekt", med kuler som jeg bruker mindre av oppi der.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Joda, det mest kurante er i hyllene.

Heldigvis er det gode europeiske produsenter som leverer.

NCC som @jsvenetterlyste er det dårlig med i bulk for tiden.

Nå er det mye panikkhandling "over-there" og butikkene går tomme. Primere f.eks. er mangelvare. Det gjentar seg jo hvert valg dette. 😄

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Mix said:

Joda, det mest kurante er i hyllene.

Heldigvis er det gode europeiske produsenter som leverer.

NCC som @jsvenetterlyste er det dårlig med i bulk for tiden.

Nå er det mye panikkhandling "over-there" og butikkene går tomme. Primere f.eks. er mangelvare. Det gjentar seg jo hvert valg dette. 😄

Tja, som vanlig er ting mangelvare for de som insisterer på å få ting fraktet 8000km fra produsent. Jeg ser 625000stk RWS 5333 på lager hos Norma.
Federal og S&B har de bare drøye 100k av hver.
At ikke alle har alle kulene i hyllene i andre kaliber enn 6.5 er overhodet ikke unormalt, det er vel mer normalt enn ikke. Mange leverandører har mange typer topp kuler inne. Men ja, alt er svin dyrt. Lapua kuler er jo helt hinsides dyre hos alle jeg finner dem hos.

Det er bare noen få uker siden noen mente Norma holdt på å gå konk siden de ikke hadde et bestemt merke 22LR patroner inne, sjekk av lagerstatus viste flere 100k.

 

Så min konklusjon er at al er som vanlig, egentlig overraskende vanlig tatt i betraktning Covid-19 og presidentvalget som nok faktisk er mer turbulent enn vanlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Jegermeistern said:

Podium (et ammo-merke jeg ikke kjenner, billig-ammo til jeger-trening?)

 

Er ikkje det rebranda S&B?

 

Ellers så støttar eg forslaget om å kjøpe eit par boksar ferdiglada, i 308 er det den billegaste måten å få fatt i hylser på, sidan du då får første smellen på kjøpet.

 

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

nesten alt av 308 som er kurant, samme, eller så er en "hai" og fisker det ut.

 

Trikset er å være den haien! Passer på At hylsebøtta er tom før treningen åpner..

 

Partizan/PPU hylser har jeg bare gode erfaringer med, svært jevn kvalitet og pene hylser rett fra posen. Dog har jeg aldri plukket partisan fra bøtta, kun kjøpt fabrikkene hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...