Jump to content

Schmeisser SP15 Ultramatch, lovlig eller ikke?


Jompen

Recommended Posts

  • Olesøn changed the title to Schmeisser SP15 Ultramatch, lovlig eller ikke?

Ja, hva slags opphav og "karakter" den har er helt uvesentlig når det er ei manuelt operert rifle. De prøvde seg med den der for noen år siden, å inkludere "militær karakter" også for vanlige rifler, men det ble grundig nedsablet i høring.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nja - det største problemet er at loweren pdd ikke er på listen over lovlige lowere, og på rettrekker-AR må loweren være en av de på "lista". Slik var det i alle fall da jeg holdt på...

Rettrekker-AR har en del utfordringer, den mest tydelige er kanskje at ladegrep kan være jævlig kav til tider. Hylsen kan klebe og du har 0 hjelp av primærutdragning, slik at du må "slå" den opp. Det ser man jo faktisk på videoen/anmeldelsen også

 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for svar, Ei tohi varjata! Jeg ble imidlertid litt i tvil fordi jeg ser ikke Loweren til Troy Par på lista heller, men denne rifla er jo godkjent? Mulig det er fordi Troy Par loweren ikke regnes som en "ekte" AR 15 lower, slik at den automatisk er lovlig. Det er ikke lett å forstå seg på disse lovene da ikke alt er logisk for å si det forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kommer max 10 skudds magasiner inn i bildet på manuelle rifler nå hvis man ikke har 30-skudds liggende fra tidligere?

Jeg vurderte å tilpasse 20-skudds ZB30 magasiner til AI MC boltrifle i 6,5x55 med customadapter. Nå er ikke dette tillatt. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Hypotetisk oppfølging fra våpenkontoret: "Hva slags jakt krever 20 skudds magasin?" Tipper avslaget kommer rimelig kjapt på en slik søknad.

 

Hvis man først skal ha rifle til dynamisk kjøper man vel halvauto?

 

Prøver ikke være vrang nå men magasingreia kan være et minefelt.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jompen said:

Hei, takk for svar, Ei tohi varjata! Jeg ble imidlertid litt i tvil fordi jeg ser ikke Loweren til Troy Par på lista heller, men denne rifla er jo godkjent? Mulig det er fordi Troy Par loweren ikke regnes som en "ekte" AR 15 lower, slik at den automatisk er lovlig. Det er ikke lett å forstå seg på disse lovene da ikke alt er logisk for å si det forsiktig.

Loweren til PAR er ikke en vanlig en, den har forandringer som gjør at en vanlig AR-upper ikke passer.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Loweren til PAR er ikke en vanlig en, den har forandringer som gjør at en vanlig AR-upper ikke passer.

 

Ole

Ante meg det. Loweren til Schmeisseren er sikkert en standard AR 15, så da er den ute pga. dette. Synd må jeg si, for jeg har et bra inntrykk av rifla til både (halv)langhold og manuell skyting på på bane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...