Jump to content

Økomodell langholdsskyting


Meteormann

Recommended Posts

jeg har søknad på .308 win godkjent nå og tenkte å bygge meg en super-budsjettslangholdspang. lever på lærlinglønn. :P

 

ser litt på en mauser m67 i .308 win, og bare sette på en billig glugg intil videre i hvertfall evt finne noe brukt.

hva ville dere gjort? skal være billigst mulig. :D

 

takk :D

Link to comment
Share on other sites

rifler er ikke noe problem. Stort sett alle jaktrifler leverer god nok presisjon. Akileshelen er kikkerten. Den må nesten ha klikk nok ( moa skinne hjelper endel), samt den må være mekanisk god nok til å bli skrudd opp og ned.

Det blir kanskje lettere å gi tips, hvis du gir oss ett budsjett. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Been there, done that! :wink:

 

Jeg har fortsatt en Mauser jeg, som langholdsrifle, og hvis du sjekker resultatlista for i fjor på langholdsstevnet i Numedal, så MÅ en ikke komme sist av den grunn. (Jeg er fullstendig inneforstått med at det var; "A one time event!", men likevel.)

 

Men til saken:

Jeg vet ikke hvor mye du må ut med for denne M67'n.

Ett tips; bruk en type skinnemontasje til kikkerten. Det sørger for at kikkerten ikke blir i spenn, også stiver det kassa.Selv bruker jeg Leupold std-skinne. Da kan jeg i tillegg bruke Burris sine "Signature"-ringer, hvor det er mulig å legge inn innsatser med elevasjon.(helt opp til 40MOA).

Avtrekk må du ha. Bruk "Bold" eller "Timney". Rimelige og helt ok.

En beddejobb, av hele kassa er også lurt.

Jeg levde en stund, relativt greit, med en Tasco 10-40x50 med target dot, men har nå byttet til en Leupold 24x BR.

En litt god stokk, med glatte og rette anleggsflater er også lurt. Jeg har hatt grei suksess med å bygge om den orginale KV stokken. Både M67 og M59 stokker. Det er bare å skjære av (i rette kutt) og lime på..........

Dette er faktisk litt moro også, hvis du kan gjøre det meste selv. Det er jo en hobby, er det ikke? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Avtrekk må du ha. Bruk "Bold" eller "Timney". Rimelige og helt ok.

En beddejobb, av hele kassa er også lurt.

 

Ikke for å si imot en gammel global mester :wink:, men jeg foretrekker det originale Kongsberg-avtrekket som sitter i M67'en mange ganger over en Bold eller Timney.

Og desse børsene er ofte godt nok beddet fra fabrikk. Ny bedding skader ikke, men sikkert ikke prikert for en kar som skal spare penger!

 

En M59 er en annen sak, da trengs både bedding og ny avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

ok må ut for 2500 for en m67. jeg liker trykkpunkt jeg så tror i hvertfall at jeg bruker orginal i første omgang i hvertfall.stokken modder jo nok selv er jo tømrer lærling så litt burde man jo få til. noen som har en billig brukt helt ok kikkert å selge til meg?

 

på forhånd tak philip.

da blir det nok m67 i dag da :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har lyst til å "mekke", så kan det være en mulighet for å spare inn noen kroner på å "bedde opp" en vinkel i kikkertmontasjen sjøl. Når du har en kikkert og montasje kan du telle klikk, og bruke PCB til å få en ide om hvor mye du trenger å vinkle kikkerten. Det er jo et spørsmål om hvor langt du har tenkt å skyte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 9 months later...

Remington 700 SPS Tactical koster nå 4390 på Jakt og Friluft.

Det er så billig at jeg griner over at jeg allerede har en 308.

 

Så setter du på en Bushnell 3200 10x med mildot du bestiller fra statene til rundt 2500,

og får tak i noen greie montasjer.

7000kr for en denne pakken vil jeg si er latterlig lite.

Link to comment
Share on other sites

jeg endte opp med how2a varmint ss med en bushnell elite 4200 6-24x50 er knallfornøyd jeg ass, eneste som er litt dårlig med howaen er den kjempe mye stokken på den. hehe, noen som har forslag om hvor jeg kan finne en ok stiv stokk til denne? skyter lett snusbokser på 400meter med den sånn den er nå

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...