Jump to content

Kan man passere gjennom andre jaktfelt uten jaktkort?


AlexAa

Recommended Posts

Hei. Jeg mener å ha lest om dette et sted, men nå husker jeg verken hvor og hva som var konklusjonen. Har søkt litt her inne også.

 

Jeg skal på jakt i helgen i Romeriksåsen og har kjøpt jaktkort for småvilt den dagen. For å komme dit, er det egentlig lettes for meg å gå noen kilometer gjennom skogen hos meg. Men da passerer jeg gjennom et jaktfelt jeg ikke har jaktkort på. Kan jeg passere der med børsa på ryggen? Eller må den være nedpakket i futteral? Eller får jeg ikke lov i det hele tatt?

 

PS: et lite sidespørsmål. Generelt hvis dere må gå et stykke på sti eller lignende, går dere helt enkelt med børsa på ryggen, eller er den pakket inn i futteral? Folk man møter på har jo veldig forkjellige oppfatninger om våpen og jakt og jeg lurte litt på hva som er vanlig her.

 

Mottar alle svar med takk på forhånd!

Edited by AlexAa
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Sakomann said:

Du kan vel gå gjennom  - 

 

Vel, vel - og vel ikke?

 

Dette forholdet er regulert i sjølve Viltloven, og den bør alle som tenker seg ut på jakt, kjenne til.

 

Quote

§ 45.(ferdsel med våpen på annen manns grunn)

Ferdsel med skytevåpen eller fangstredskap er forbudt i utmark der en annen har jaktrett, med mindre det skjer i lovlig ærend, og våpenet bæres uladd.

 

Å komme seg "den normale veien" til eget jaktfelt, regnes som "lovlig ærend". Men man må jo, som vanlig, "ferdes hensynsfullt og varsomt", og unngå å forstyrre jakta til andre. Og, for all del, ikke lokke eller jage vilt fra andres jaktfelt, som Viltloven også setter forbud mot.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ville uansett ikke strukket reglene her, folk vil normalt bli veldig sure ("åja jeg trodde grensen var her", "hunden og jeg visste ikke helt hvor korteste vei var" osv hjelper ikke). I disse dager kan man også regne med at naboterreng har kamera oppe som en ikke vet hvor er, har selv fått bilder av folk som jakter på mitt terreng (hagla ikke brukket og hunden ikke i bånd i hvert fall).

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AlexAa said:

Jeg skal på jakt i helgen i Romeriksåsen og har kjøpt jaktkort for småvilt den dagen. For å komme dit, er det egentlig lettes for meg å gå noen kilometer gjennom skogen hos meg. Men da passerer jeg gjennom et jaktfelt jeg ikke har jaktkort på. 

PS: et lite sidespørsmål. Generelt hvis dere må gå et stykke på sti eller lignende, går dere helt enkelt med børsa på ryggen, eller er den pakket inn i futteral? Folk man møter på har jo veldig forkjellige oppfatninger om våpen og jakt og jeg lurte litt på hva som er vanlig her.

Man kommer utrolig langt med litt ydmykhet og alminnelig høflighet. Det å ha retten på sin side, kf. Jermeisterns posting, betyr ikke nødvendigvis at det er lurt. Ta rede på hvem som er grunneier(e) eller leier jakten for det jaktfeltet du må passere, ta en telefon og forklar saken (det er jo bare denne ene dagen), så er jeg sikker på det går bra.

 

Angående bæring av våpen utenfor jaktterreng eller på sti/vei i terrenget som er ment for offentlig ferdsel: hagle bæres brukket og tom for ammunisjon, rifle bæres i reim over skulder med sluttstykke ute eller dratt tilbake og med tomt kammer og magasin.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Kjøper jeg statskort så må jeg uansett hvordan jeg gjør det gå gjennom et annet område for å komme inn i jaktbart terreng. Mange av turene er uten sekk og jeg går da med uladd våpen på skuldra og hunden i band. Jeg kan ikke skjønne hva som skulle være galt med det. Å begynne å ringe det lokale grunneierlaget hver gang jeg skal jakte er ikke noe jeg ser for meg. Da lager en bare unødig mye styr for seg selv og en oppfattelse om at dette skulle være normalt. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde blitt jaktet lite om du ikke fikk passere annen manns eiendom for å komme til ditt terreng? Tom rifle/hagle over skulder i reim knekt om du kan eller sluttstykke i åpen stilling/ute om mulig så er du trygg. Ha hund i bånd til du er i ditt terreng så plager du ingen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...