Jump to content

Bør NJFF gjøre det samme


MikiN1486

Recommended Posts

Offentlig pengebruk, Senterpartiet | Veganere forventer 1,5 mill. i statsstøtte: Vil lære bort veganisme i skolen
https://www.nettavisen.no/økonomi/veganere-forventer-15-mill-i-statssttte-vil-lre-bort-veganisme-i-skolen/3424013489.html

Hva tenker kammeret's brukere. Bør NJFF gjøre det samme  for få økt oppslutning om jakt,fiske og friluftsliv  og få dette inn i skolen

Link to comment
Share on other sites

For å forstå denne artikkelen, må man kjenne til Grunnlovens § 16:

 

Quote

§ 16.

Alle innbyggjarane i riket har fri religionsutøving. Den norske kyrkja, ei evangelisk-luthersk kyrkje, står ved lag som den norske folkekyrkja og blir stødd som det av staten. Nærare føresegner om kyrkjeskipnaden blir fastsette i lov. Alle trus- og livssynssamfunn skal bli stødde på lik line.

 

"Stødde på lik line" betyr at de midlene Staten/kommunene bruker på Kirken, Den Norske, blir delt på antall (papir-)medlemmer i kirken. Ut fra det tallet får hvert enkelt "trudomssamfunn" støtte pr. medlem. For tida er det omtrent kr. 1.000,- pr. år pr. medlem, og jo flere som melder seg ut av Kirken, Den Norske, øker summen pr. medlem til hedninger, katolikker, muslimer, mormonere og - veganere!

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-16---stotte-til-tros--og-livssynssamfunn--grunnloven--16-og-emk/id2509013/

 

Som vi har slått fast i andre tråder her på forumet, er "veganisme" et "livssyn", og det er dermed berettiget til støtte.

 

Nå har riktignok div. instanser slått fast at "Pastafarianerne" -

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/QlbmVx/tror-paa-spaghettigud-vil-anerkjennes-som-religion

 

  - ikke er berettiget til slike midler, fordi man ikke gir støtte til "tulle-religioner" (at Maria fortsatt var jomfru, etter å ha født et normalt stort barn, at Muhammed skal bli gjenfødt av en mann, eller at det eksisterte millionbyer i USA, som man ikke ser et fnugg av spor etter i dag, er derimot ikke "tulle-religioner", i følge de samme instansene).

 

Hvorvidt NJFF, NSF eller DFS skal registrere seg som "trudomssamfunn og ymist anna" (støtten til DFS ville, i tilfelle, bli 7-doblet, hvis den kom fra Kirkedep. i stedet for Forsvarsdep.), for å få mer midler og/eller kunne påvirke barn i skolen, er jeg ikke helt sikker på. Men hvis denne saken tvinger fram en debatt om organisering av "religion", "livssyn", "meningssamfall", "trivelig-sosial-sammenslutning", "politisk parti", "dyrevern-organisasjon", "alternativ-behandlere", eller hva man vil kalle det, ønsker jeg absolutt en slik debatt velkommen. Og særlig om det er/skal være en offentlig oppgave å finansiere  all verdens merksnodige påfunn, "der to eller tre forsamlet er".

 

"Vegansamfunnet" ser jeg, for øvrig, som et politisk parti, ikke langt unna MDG i politiske synspunkt. Som sådan vil det være berettiget til offentlig støtte, hvis det stiller til valg, og får inn representanter i politiske organer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke NJFF skal ta dette. NJFF er en interesseorganisasjon og ikke en livssynsgruppe.

Vi bør stifte "NATURMAT" som en livssynsgruppe med formål å utnytte naturens ressurser i nærområdet som mat og fremme produksjon av naturlig mat i lokalsamfunnet. Dette vil bidra til å redusere behov for transport av matvarer og redusere klimabelastning og de av våre behov som belaster ressurser i utviklingsland.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Per-S dette synes jeg var et fornuftig forslaget. Men et bedre navn ville kanskje være norsk høste-sanke samfunn. Er ikke en religiøs person men om jeg skulle forklart mitt syn på livet  som et livssyn jo grunn er så må jeg beskrive det slik. Er opptatt av å bruke det mine omgivelser gir meg. Være seg å hogge ved i min egen skog, plukke bær og sopp. Jakte i mine nærområder og dyrke  gress til sauen min å grønnsaker til eget bruk. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Per-S said:

Dette vil bidra til å redusere behov for transport av matvarer og redusere klimabelastning og de av våre behov som belaster ressurser i utviklingsland.

 

@Per-Sog @MikiN1486: Et slikt "trudomssamfunn" ville hvertfall, i dagens situasjon i verden, være likeså, eller mer, moralsk/etisk høyverdig enn de fleste andre tilsvarende organisasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter forslaget om å opprette "Norsk høste- og sanke-organisasjon" som livssynsgruppe med formål som beskrevet av @Per-S. For å få det hele med dagens politiske korrekthet, la oss også ta inn bærekraft-begrepet og CO2. Da skulle det bli noe i retning av:

 

"Organisasjonens formål å bidra til økt utnyttelse naturressursene i nærområdet og å fremme produksjonen av naturlig mat i lokalsamfunnet på en bærekraftig måte, slik at behovet for industriell storskala-produksjon av matvarer blir redusert og dermed også transporten av slike varer. Dette vil i sin tur redusere CO2-avtrykket og klimabelastningen, samtidig som våre behov kan dekkes ved en mindre belastning og utnyttelse av utviklingslandenes ressurser."

 

Jeg er rimelig sikker på at dette vil kvalifisere for økonomisk støtte fra staten, og jeg er klar til å starte vervingen i dag. Har allerede flere potensielle medlemmer på blokka.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg nominerer Per-S som yttersteprest (pave.ect) da dette er hans brilliante forslag. Men fra spøk til revolver. Det er vel kanskje på tide at diskusjonen ang statlig finansiering av livssyn snart bør være ved veis ende. Dette er i alle fall etter min mening en av det første utgiftene staten bør kvitte seg med.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg motsetter meg både Mulla og Pave. Mulla fordi det gir assosiasjoner til grupper med meningssensur og undertrykkelse av både meninger og annerledes tenkende.

Pave fordi Per er en forkortelse av Peter, og da ville jeg bli pave Peter den xx, og fremdeles bli assosiert med tenkesett jeg ikke vil støtte. Skal vi være en livssynsorganisasjon må vi fristille oss fra religion og basere oss på vitenskapelige fakta og kunnskap.

Men fra spøk til alvor, som jegere og sikkert også fiskere kan vi bidra til en bedre utnyttelse av omgivelsenes tilgjengelige ressurser. Husk at 97% av Norges areal er utmark, eneste måten å nyttiggjøre seg dette enorme arealet er beiting, jakt, fiske og sanking. Dette er også menneskets naturlige adferd, og mange vil få en forbedret livssituasjon ved å kunne drive litt med menneskets opprinnelige adferdsmønster.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne sendt dyra mine på utmark men dette er lite populært her i Østfold av åpenlyse grunner. Men ja er helt enig med Per her om at vi absolutt kan være flinkere til å bruke omgivelsene våre.

Grunneiere bør bli flinkere til å ta vare på vindfall, mange små bruk som står ubrukt som kan utnyttes noe som igjen kan føre til at det blir mindre behov for å bruke kunstgjødsel. Mange som bor i villaer og eneboliger med romselig tomt kan sette potteter, løk og gulerot til eget bruk. Mer kortreist går det ikke å få det. Sparer til og med bensin på gressklipperen.

 

Men stormester naturbruksguru er det til å leve med @Per-S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...