Jump to content

Rapport fra drivjakt


358 Win

Recommended Posts

Vi reiste med Safari management til Polen den 9. des. på drivjakt . Området lå et par timers kjøretur fra Stettin.Vi var tilsammen 16 jegere.

Vi bodde på et slags "jaktslott" på 2 mannsrom med hotellstandard og fikk frokost og middag om kvelden servert der.

Første jaktdag begynte utrolig bra i første drev med 5 hjort og 2 svære galter.

normal_Polen_2008_005%7E0.jpg

 

normal_Polen_2008_003%7E0.jpg

Ut gjennom dagen fikk vi jevnt med dyr i alle drev og på paraden om kvelden lå det tilsammen 25 dyr derav 5 hjort 17 villsvin, et rådyr og et par rev.

Andre dagen reiste vi til et annet området. Her var det også svært bra med villsvin og endel store flokker på 15 -20 dyr. På paraden om kvelden lå det 21 dyr derav 3 rådyr , 2 rev og resten villsvin. Her ble det sett flere store hjortebukker men de fikk vi ikke lov å skyte den dagen.

3. jaktdagen skulle vi i samme reviret vi hadde vært første dagen men i et annet område av reviret. Denne dagen ble det litt "stang ut" og vi fikk ikke mere enn 7 dyr denne dagen derav 6 villsvin.

Dette var den fjerde drivjakta jeg har vært på i Polen og klart den beste , ikke bare antall dyr til sammen men også eget resultat. Jeg skjøt 8 villsvin og et rådyr. Det var en jeger som ikke skjøt noe så det går an å ha uflaks også. Nå skal det også nevnes at jeg har trent en 7-800 skudd på rullende dekk og leirduer før denne jakta og fikk alle dyrene jeg skjøt på.

I år hadde de også utrolig bra hunder som de sporet skadet villt med . Det var noen terrierlignende hunder som faktisk hadde stålos på skadet villt så jegerene kunne få avlivet det. Det er første året jeg har opplevd dette.

Terrenget bestod av mye stor lauvskog men endel plantefelter i mellom.

normal_Polen_2008_009.jpg

De andre årene har vi vært lenger øst , i Gdansk området. Der har det vært mye mere furuskog . Mye mindre villsvin men mere hjort

Link to comment
Share on other sites

Ser spennende ut dette.

 

Er det noen restriksjoner på hva som kan skytes? Tenker på store galter og hjort. Kommer det noen ekstra trofeavgift på dyr over en viss størrelse?

 

Kan du si litt om skuddavstander og situasjoner sånn generelt?

 

Må innrømme at jeg har tenkt litt på en drivjakttur.

Hva vil du anbefale av våpen? Jeg har valget mellom drilling eller boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Det som kunne skytes på denne turen var alt av villsvin men ikke sugge som kommer foran en flokk med unger. Dette er det bot på 300 euro for (dette gjelder i hele Polen uansett reisearrangør) Sugger som kom alene ble det ikke sagt noe om hvis de ble skutt og jegeren ble trodd uten untak. Det er uansett ikke noe morsomt å skyte mora fra ungene så alle gjør sitt beste.(Galter uasett størrelse er altså med i prisen)

Videre hind og kalv av hjort + at vi hadde betalt for hjortebukk opp til 3,5 kg trofevekt(8-10 tagger) Det som ikke var så greit var at vi fikk bare lov å skyte en hjortebukk første dagen og ingen dag 2 og 3. Dette er fullstendig villedning fra reisearrangør når samtlige jegere betaler 2500 for dette , men vi som hadde reist før var klar over at det kunne bli sånn,men jeg skjønner godt at folk ble litt forbannet. Det kunne skytes den ene bukken uansett størrelse men man måtte da betalt pr gram over 3,5 kg

Av rådyr er det ikke lov å skyte bukk (også 300 euro i bot) .De aller fleste bukkene er gevirløse på denn tiden i Polen så hvis ikke geit og kje kommer sammen blir det som regel til at rådyr ikke blir skutt. Rådyra kommer som regel først i drevet også , så man vil gjerne ikke smelle for mye på posten i tilfelle det skulle være svin i nærheten. Så er det selvfølgelig lov å skyte rev.

 

De dyra jeg skjøt ble skutt mellom 10 og 50 meter og det gjorde 90% av samtlige dyr som ble skutt også. Jeg jakter med halvauto med åpne sikter , men har med kikkert i hurtigmonasje i tilfellet jeg ble plassert på et jorde. Min anbefaling er å sette på skikkelige åpne ,raske sikter , de fleste blir overrasket over hvor bra det er når de først har prøvd. Og så trene mye på rullende dekk på forskjellige avstander.

Jeg mener at av de to børsene du nevner er det bare boltrifla som er brukenes. Jeg jaktet de 2 førtste årene med rifledrilling men når det kom flokker på opp mot 30 dyr var det altfor lite med en dobbelsmell og så stå å lade mens resten av flokke sprang over veien.

Link to comment
Share on other sites

Var forresten en filmteam med på turen så det kommer film i fra denne og 2 andre drivjakter med Safari management . Skulle være ferdig før villmarksmessa på Lillestrøm 2009

 

Var det Morten Brekke fra Taiga Prod. som var med å filma?

Ja ,det var det han het ja . Hadde glemt navnet :oops:Den mannen har vært litt rundt omkring i verden og filmet fikk jeg intrykk av :D

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men korleis trenar du på rullande bildekk?

Festar du ei skive inni og får ein kompis til å rulle det ut for deg eller...?

Og lerduver? Lerduveskjoting med hagle for å trene fluktskjoting?

 

Eg og ein kollega var på ein slags budsjettur til Tyskland i helga. Besøkte eit par kollegar der nede frå same konsern som ordna det meste.

Me vart lova massevis av vilt og villsvinbestanden skulle vere stor. Men det vart trasige greier... Eg såg kun skimten av 2 svin som sprang over vegen på lang avstand. Dette var kun posteringsjakt. Me fekk diverre ikkje ordna drivjakt, men det blir det neste år...

Og når eg så farten på grisane så skjønar eg at eg må trene... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et grustak hvor jeg gravde opp en haug som en sender dekket utfor. I bunnen har vi gravd opp 2 hauger med grus som skjuler dekket før det kommer ned på flata . Avstanden mellom disse haugene er en vegbredde+ at vi har satt ned 2 trær på hver side av "vegen". Dekket bruker ca 1,7 sekunder over skytbart området før det blir borte.Har man ikke en sånn plass er det bare å finne en utforbakke med sikker bakgrund.Fester papplate på dekket.

Når jeg skyter leirduer står en i vannkanten og sender duene rett over vannflata. Han som skyter(med rifle) står ca 3 meter høyere og skyter rett ned i vannet. Dette er svært vanskelig og jeg treffer ca 1 av 4 men de som ikke treffer er ikke langt unna dua og langt på innsiden av vitalt mål på et lite villsvin. Jeg skyter kun med åpne sikter , et fluiroserende rødt som jeg oppfatter i det børsa ligger i kinnet. Jeg bruker ikke baksikte heller men så har jeg tilpasset stokk. Hvis flere var villig til å prøve skikkelige åpne sikter tror jeg de fleste ville få seg en aha opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et grustak hvor jeg gravde opp en haug som en sender dekket utfor. I bunnen har vi gravd opp 2 hauger med grus som skjuler dekket før det kommer ned på flata . Avstanden mellom disse haugene er en vegbredde+ at vi har satt ned 2 trær på hver side av "vegen". Dekket bruker ca 1,7 sekunder over skytbart området før det blir borte.Har man ikke en sånn plass er det bare å finne en utforbakke med sikker bakgrund.Fester papplate på dekket.

Når jeg skyter leirduer står en i vannkanten og sender duene rett over vannflata. Han som skyter(med rifle) står ca 3 meter høyere og skyter rett ned i vannet. Dette er svært vanskelig og jeg treffer ca 1 av 4 men de som ikke treffer er ikke langt unna dua og langt på innsiden av vitalt mål på et lite villsvin. Jeg skyter kun med åpne sikter , et fluiroserende rødt som jeg oppfatter i det børsa ligger i kinnet. Jeg bruker ikke baksikte heller men så har jeg tilpasset stokk. Hvis flere var villig til å prøve skikkelige åpne sikter tror jeg de fleste ville få seg en aha opplevelse.

 

 

Bruker du heller ikke optiske sikter på "vanlig" jakt i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker både åpne og kikkert her i landet. I elgjakta alltid kikkert for her skal det vurderes nøye alder på dyret før jeg skyter. På rådyr jakt blir det 50/50 mellom åpne og optisk. Kikkert på når jeg får hold over 70 meter. Går mest med bikkja og går da med åpne sikter og setter evt på kikkerten når jeg står på post.

Link to comment
Share on other sites

Veldig fin reisebeskrivelse! Første jeg tenkte når jeg så bildet av børsa og skogen var "hvor har jeg sett akkurat den skogen der før?" :) Minnet ekstremt mye om en del av scenene i Hunters Video sin film ved navn "Villsvinfeber"!

 

Ser du nevner korte skuddhold og raske ladegrep, dette burde jo være mat for en bøylerifle? Noen der nede som brukte det eller?

Link to comment
Share on other sites

De våpnene som ble brukt var halvauto og boltrifler. En hvilken som helst rifle med min 5 skudd i er ypperlig til til drivjakt bare det trenes mye på forhånd. Smalt forresten usedvanlig fort fra en med Blaser men om det kommer av at han var spesielt rask vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...