Jump to content

Hjelp til valg av sikte


Dangle

Recommended Posts

Hei!

Trenger tips til valg av to sikter. Det ene er til en Mossberg mvp patrol i 223. For de som ikke kjenner til denne så kommer den med rail fra fabrikk. Vil helst ha rødpunkt eller en god kikkert med ikke så mye zoom. Personelig syns jeg 3X zoom er midt i blinken.
Det andre siktet er til en Mauser M12 Solid i 9,3X62. Den trenger jeg også rail eller annen type base til å feste optikken på. Trenger ikke noe voldsom zoom her heller, men viktig med en kikkert, eller rødpunkt i kvalitet som også tåler 9,3x62 kaliberet over tid. Tar også gjerne imot tips om baser som passer til mauseren.

Har vurdert aimpoint H34S, men usikker på hvilke 34mm ringer jeg skal velge. Takker for alle tips.






 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Micro H-2, jeg er storfornøyd med den. Montert på en Marlin 1894 med Aimpoints eget quick release lever kit kjøpt fra Oslo Skytesenter. Klar og fin optikk, veldig "skarp" prikk i dagslys, og solid laget.

At den er mindre i glasset enn f.eks en Hunter eller Comp M3/4 har lite å si. Du fokuserer uansett slik at huset ikke er i fokus, prikken og målet er det eneste du "ser".  Skyter du med begge øyne åpne slik det er ment å brukes, ser du  "gjennom" huset/røret. I tillegg er siktene lagd slik at du treffer der prikken er, uansett hvor prikken er inni siktet (du trenger ikke å sentrere den).

 

Den kan monteres veldig lavt som er en bonus sammenlignet med f.eks Hunter eller en av Comp-modellene.


Jeg vet ikke hva du skal med Mossbergen, men har du vurdert kikkert med lav forstørrelse ("LPVO") slik som f.eks. Trijicon TR24 1-4? Disse finnes med opplyst stolperetikkel eller triangel, og kan skytes med begge øyne oppe slik som Aimpoint.

 

Kan knipse bilde av hvordan Micro H-2 ser ut. Problemet med å ta bilder av/filme sikter er at bilde/film ikke kan gjenskape effekten det har å fokusere på målet med begge øyne. Hvis du kan titte på siktet i en butikk ville jeg jort det.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Dangle skrev:

Noen som har erfaring med aimpoint micro? Hvordan den er i forhold til en vanlig fullstørrelse rødpunktsikte

Helt 100 i mine øyner. Har et H-2 på drillingen og ble nesten som et nytt våpen i forhold til 1-4x24 sikte. Ser ikke selve siktet under bruk bare en rød prikk.

Link to comment
Share on other sites

Ellers trenger jeg fortsatt tips til å finne base/rail til Mauser M12 solid. Er det noen spesielle hensyn som må tas eller er det standard mål på base festene? 
Er jo et hav av forskjellige å velge mellom.

Edited by Dangle
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Dangle skrev:

Mossbergen brukes til småvilt jakt. Har fått sansen for revejakt, så den blir nok brukt en del der. Har hørt mye bra om H2, så den vurderes sterkt.

Jeg ville ha tenkt meg om både 1 og 2 ganger før jeg hadde montert en H2 på en rifle tiltenkt småviltjakt. Med mindre det er snakk om ren drivjakt eller hi- jakt greier jeg ikke å se fordelene med en sånn vs ett kikkertsikte.  Men jeg ser veldig mange bakdeler... 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Super XX skrev:

Jeg ville ha tenkt meg om både 1 og 2 ganger før jeg hadde montert en H2 på en rifle tiltenkt småviltjakt. Med mindre det er snakk om ren drivjakt eller hi- jakt greier jeg ikke å se fordelene med en sånn vs ett kikkertsikte.  Men jeg ser veldig mange bakdeler... 

enig på ei rifle. Men ikke på pumpehagla som skal brukes etter rev. Det er jo et kortholdsvåpen uansett.  

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at det er en rifle ja. Syns det er veldig greit å skyte med bare åpne sikter opptil 100m på bane. Med rødpunkt vil man kunne avfyre skudd mye raskere enn ved bruk av åpne sikter, som jeg ser på som en fordel på jakt. Jakter småvilt på korte avstander og derfor jeg vurderer rødpunkt framfor kikkertsikte, men kikkertsikte er også aktuelt, så lenge det ikke er for mye zoom, eller at man kan justere ned på zoomen. Fra jeg har vært på jakt tidligere fant jeg ut at 3X zoom som er den minste zoomen jeg har på et zeiss kikkertsikte. Var helt topp egentlig. Trengte ikke noe mer zoom en det til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...