Jump to content

Recommended Posts

Alpha 100 viser posisjonene til de andre som har Alpha 100 så alle trenger ikke lenger å gå rundt med hundehalsbånd i sekken.

 

De fleste har nok bare brukt den ene eller andre. Er generelt skeptisk til at alt skal være touch screen, men har ikke hatt noen problemer med 100'n så langt. 

Link to comment
Share on other sites

Noen som har koblet Garmin-klokke til peileren? Forskjell mellom hva klokkene kan vise? Liker å se kart / losindikator men det er kanskje ikke mulig? Ikke optimalt å stå med 100'en i hånda men det er kanskje noen andre løsninger som har gått meg forbi? Selene jeg har sett må man stirre rett ned for å se

 

Tilbake til TS' spørsmål: Når man googler er det lite å finne, er 50 det nordiske navnet på en avansert Astro eller noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

Hadde den koblet opp mot fenix 5(den uten kart) en periode. Vet ikke helt hvorfor æ slutta med det. Viser i alle fall retning og avstand. Mene den viser los også. Mulig det var fordi jeg veksler mellom to enheter jeg sluttet å bruke den aktivt  Har alphaen i høyre boksebeinlomme og fisker den fram når jeg trenger den. Prøver egentlig å bruke den minst mulig nå. Var en periode jeg bare gikk å glanet på den skjermen, hadde sikkert ikke merket om elgen hadde passert rett forran meg :-)

 

Blir ikke kart på fenix blir veldig smått. Er jo allerede for dårlig oppløsning og skjerm på alpha for å få god oversikt.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut.

i mitt jakt lag hadde de Astro før, så byttet de til Alpha 50 mest fordi de da kunne bruke reservebatteriene fra astro......

Min hund kommer med stor sannsynlighet ikke til å bli brukt noe særlig som jakt hund i jaktlaget da jeg i deres øyne har feil hund....

men den kan bli og jeg forventer å bruke den som ettersøkshund.

 

og hvis det ikke egentlig har noe betydning om jeg kjøper 100 i stede for 50, kanskje jeg da bare skal gå for 100.....

så lenge jeg kan bruke min 100 og se de andre hundene med 50 utstyr. Og de kan se min hund med 100 utstyr hvis det skulle være aktuelt..

Link to comment
Share on other sites

Angrer nesten litt på at jeg trente innkalling med den pipelyden på alphan. Har ikke fått brukt den når vi har jaktet siden det alltid er noen som har en gammel astro med seg. Fører til at alle med alpha må bytte til astro modus. Da faller jo all ny funksjonalitet bort og fører egentlig bare til at Astroene aldri blir byttet ut med nytt. Fordel for de som enda har Astro, ulempe for alle oss som har  gått for Alpha. Er jo i grunn Garmin som har klart kunststykket med å lage inkompatible enheter.

 

Jakter man med noen med Astro kan man like gjerne kjøpe en brukt Astro. De kommer til å leve i mange år enda :-)

Link to comment
Share on other sites

Opplever det samme, altså at Astro henger igjen i jaktlaget og vi dermed ikke kan se losindikator, eller som fet nevnes bruke den til innkalling (første jeg har hørt som faktisk har brukt det).

 

Så bra som astroene har holdt seg i bruktpris burde folk strengt tatt ha byttet.

 

Jeg setter aldri min 100 i Astro modus, for da mister man alle lagrede spor og kanskje mer? 

Link to comment
Share on other sites

Hunden min kommer som ett skudd når jeg bruker den til innkalling, bortsett fra når han er i elglos. Når han starter etter hare og andre smådyr fungerer det derimot fint :-). Oppdaget sist jeg vi hadde elglos på trening at elgen ble sint/grinete på hunden vær gang jeg prøvde å trykke på knappen. Førte egentlig til at stålosen ble ødelagt og elgen + bikkja dro avgårde igjen. Skjedde flere ganger dette. Spiller jo kanskje ikke noen rolle siden poenget er å få han inn, men greit å være klar over.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, keenhunter skrev:

altså at Astro henger igjen i jaktlaget og vi dermed ikke kan se losindikator

Astro 320 har losindikator, men ikke om man har valgt norsk språk. Det virker med engelsk språk. Har, naturlig nok, ikke testet flere av språkene. 

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, amatør skrev:

Virker på DC50, T5 og T5-mini

 

Jeg føler at losindikatoren er bedre på T5 enn mitt gamle DC 50. DC 50 reagerte kun på vibrasjon fra stemmebåndet, noe som førte til at min gråhund var ganske så kortklipt på halsen. T5 fungerer bedre, nå trenger jeg ikke barbere for å få det til å virke.

Fungerer med engelsk språk, hvis 320 er oppdatert. Hvis den ikke er oppdatert må indikatoren skrus på mens språket er engelsk, men virker fortsatt når språket skiftes tilbake til norsk. Etter en oppdatering for et par år siden får jeg det bare til å virke med engelsk språk. Så nå er det engelsk for meg....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva er den billigste løsningen for en alright hundepeile-pakke? Trenger hundepeiler til min laikavalp. Har ikke noe fast jaktlag, og har bare et par dager med jaktkort på inatur til småviltjakt, men trenger en peiler uansett. Vil helst bruke så lite penger som mulig, men ser jo at det blir dyrt uansett. Kjøper man Astro 320 med halsbånd blir det ofte rundt 4000 kr brukt uansett, og da er det kanskje like greit å bruke 5800 kr noe dette? https://www.magasinet.no/garmin-alpha-100-og-t5-hundepeiler 

Prioriteten er pris, kvalitet/funksjon og gjerne kompitabilitet. Vil som nevnt gjerne bruke minst mulig penger, men er ikke interessert i å kjøpe noe jeg trolig må bytte ut så fort jeg havner med i et jaktlag uansett. 

 

Jeg har aldri hatt eller brukt en hundepeiler, hva mer trenger man enn halsbånd og selve håndenheten? MÅ man kjøpe kart, eller finner man mange gode gratis? Er det noen andre kostnader å tenke på? 

Edited by Grønnskollingen
Link to comment
Share on other sites

Sammenligna Alpha 50 og 100 før kjøp og valgte Alpha 100. 
Alpha 100 har batterikasett og ikkje vanlige AA batteri. Såg på det som eit minus men batteriet varer lett ein lang jaktdag. Var også skeptisk til touchskjerm men den fungerer uansett vær og vind. 
Prisen er omlag lik og Alpha 50 mangler lys og inkallingsignal. 
Kombinerer med 4G tracker type Tracktive dog. Koster 500.- på Power pluss 600 i abb i året. Har då backup som er fin når garmin er utan signal. Batteriet på denne varer minst 3-4 dager med sparsommelig bruk.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...