Jump to content

Utgangshastighet 7,62 x 63 nato?


chmeland

Recommended Posts

Hei. Ligger her på skytebanen og klør meg i hodet. Årsaken er at jeg har skutt inn på 100 m med nevnte ammo, og så skyter på 200. Bruker zeiss sin app og en profil med partizan sin helmantel (i mangel av noe bedre). Den sier 5 klikk opp på 200m...men så ser jeg at jeg må skru 13 klikk(!) er det V0 som er helt feil? 887 på partizan... 

ammoen jeg bruker er merket RANO, grønn eske uten info om vekt eller hastighet. 
 

mvh Chr

Link to comment
Share on other sites

7.62x62 "NATO" eksisterer ikke. Det heter evt. 30-06 Springfield.

 

Hva slags sikte har du? Og hvor nøyaktig har du skutt inn? 5 "klikk" er 5 Zeiss-klikk som er 5cm på 100m og 10cm på 200m - det burde stemme på denne ammunisjonen. Hvis du skrur 13 klikk, så kan det hende du har et sikte der ett klikk er 1/8 moa, eller ca 3.7mm på 100m.

Eller det kan være noe annet feil, skyter du på papp eller elektronikkskive?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Når jeg skriver NATO er det fordi det er militær ammunisjon, den heter ikke 30-06 men 7,62x63. 
Siktet er Swarowski 3-12x50, 1 klikk er 1cm på 100m. Skive er papp så kan ikke skylde på den heller :) Har nå prøvd å veksle mellom holdene og det virker som 13 klikk er passe....men det høres som du sier rart ut. 

ECC31A56-8C34-4797-B113-FA090BCC57E1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Rano er ikke militær ammunisjon. Men skytterlagsammunisjon.

7,62x63 har aldri vært en "Nato" patron.

 

Dårlig lott der hastigheten har falt pga kruttet ikke er som det skal? Det var jo ikke ukjent med gammel Raufossammunisjon i dette kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Det @Mas-36 sier. Jeg har hørt om flere som har hatt "sakte" opplevelser med en ammunisjonen der, eller tilsvarende. Senest i dag, i 308 - og jeg har opplevd det selv i 6.5x55.
Årsaken er nok at kruttet er over sine beste dager. Du kan jo prøve å kronografere den. Eller bekrefte på enda et hold, men personlig regner jeg de eskene der som søppel.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke dette virker så helt utafor. Har du skutt inn "midt i" på 100 m vil du etter hva jeg har sett av ballistiske kalkulatorer ende opp 4-5 cm under på 150 m, 12-15 cm på 200 m. Dette er basert på "normale" utgangshastigheter rundt 800 m/s (+/-) og vanlige helmantelkuler eller jaktkuler 150-180 grs.

 

Edit 1: 887 m/s med Partizan i jaktpipe 57-60 cm høres veldig høyt ut.

Edit 2: jeg arvet også noe gammel militærammo etter min far som jeg valgte å slakte i stedet for å skyte med den. Kruttet var av tvilsom karakter, og kulevekten varierte (så vidt jeg husker) mellom 150 og 170 grs.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev: husk at 12 cm på 200 m bare er 6 klikk...

partizan er oppført med de data i basen til zeiss. Enig i at det er heftig. Jeg har 43 cm pipe, halvauto. Skal sette meg og simulere litt på pc nå. Er overrasket over at samlingene ble såpass bra om det er feil med ammoen. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, chmeland skrev:

Sølvrev: husk at 12 cm på 200 m bare er 6 klikk...

Ja, ser den, men med 43 cm pipe kan du ha betydelig lavere hastighet. Særlig hvis kruttet har mindre trøkk enn før. I de patronene jeg slaktet (rundt 15 stk.) var kruttet delvis sammenkittet.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Disse patronene var ladet etter gammel standard vil jeg tro. Altså trygt i Garand. Dvs ca 820 m/s i ca 60cm pipe. Mister vi ca 5m/s pr cm kappet 30-06 pipe er vi nede på 735 m/s OM patronene fortsatt leverer oppgitt hastighet. Dette er også 145grs kuler som er flatbaset så BC er vel heller ikke helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret kjøpte inn mye av denne type ammunisjon så denne kan godt komme fra Forsvaret.

Kruttet i disse har stort sett holdt seg bra, men 7,62x63 i kronehylser har oftest degradert slik at både krutt og tennhette er ødelagt. Produksjonsåret står noen ganger på pakken.

Link to comment
Share on other sites

Dette er rano fra ca midten av 80 tallet.146 grain fmjbt m63 kule som er samme kula som var i NM60. Forsvaret brukte sånn ammo i bla hv-mauserne til ca 1996. 

Utgangshastigheta på disse er vel rundt 800-850 msek i 60 cm pipe om jeg ikke husker feil. 

Ser ut som den avbilda pakka er fra 1987 om jeg ikke ser feil på lotnr. Jeg har sett slike grønne pakker fra forsvaret med lot fra 1986-1988.  De siste lotene jeg har sett av sånn ammo fra forsvaret hadde grå pakker. De var fra 1989.

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende info. Da ser jeg ikke noen annen forklaring enn at 

 

a) det er noe galt med kikkerten, slik at 13 klikk ikke er 13 cm/100 meter, eller

b) hastigheten er ned mot 650 m/s, enten som følge av gammel ammo eller kombinasjonen kort pipe/halvautomat/lyddemper. 
 

føles fortsatt rart...men neste uke skal jeg på banen igjen med kjent ammo, og da kan jeg kanskje komme litt nærmere svaret :)

 

chr 

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette virker rart. Jeg har tilsvarende kikkertsikte som deg og tviler på at det er noe i veien med høydejusteringen. Den ammunisjonen jeg slaktet var vesentlig eldre enn det høggern mener du bruker. Men om du er i tvil om kruttets kondisjon og tilstand kan du jo åpne en patron og se? Er det blitt klumpete/klebrig?

Jeg ser du har skutt inn med denne RANO-ammunisjonen "midt i" på 100 m, så da er det vel bare hastigheten igjen? 650 m/s virker veldig lavt, men om ikke kruttet har mistet piffen er det jo ikke helt utenkelig at du kan ligge et godt stykke ned mot 700. Hvordan går denne ammoen sammenlignet med annen ammunisjon?

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

På 29.6.2020 den 19.27, chmeland skrev:

Hei. Ligger her på skytebanen og klør meg i hodet. Årsaken er at jeg har skutt inn på 100 m med nevnte ammo, og så skyter på 200. Bruker zeiss sin app og en profil med partizan sin helmantel (i mangel av noe bedre). Den sier 5 klikk opp på 200m...men så ser jeg at jeg må skru 13 klikk(!) er det V0 som er helt feil? 887 på partizan... 

ammoen jeg bruker er merket RANO, grønn eske uten info om vekt eller hastighet. 
 

mvh Chr

 Jeg tror den appen din er litt på bærtur. ;)

Du har ikke sagt noe om løpslengde her. Senere kommer det 43 cm og halvauto. Noe som fort kan gi deg totalt opp mot 100 msek mindre enn det som du ville fått i en 60 70cm pipe i en vanlig rifle. 

For å få 5 "cm" knepp fra 100 til 200m  med en 9.45grams kule i 3006 som har en BC på ca 0.4 så må du vel ha godt over 920 msek. 

Realistisk med 800 msek er ca 8 knepp.

Men du har dritkort pipe,  halvautomat,  og om pipa di i tillegg gir lite fart(noen piper gjør det),  så er vel nærmere 700 msek mer realistisk og da er det vel ca 11 knepp... 

 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror den er grei nok, Høggern. Ettersom jeg ikke hadde noen data brukte jeg Partizan FMJ som input. Den har V0 887 m/s, kulevekt 9,7 og C 0,342 (så du kan vel si at brukeren av appen var litt på bærtur...), og d ser jeg også i en annen kalkulator at det blir 5,4 klikk på 200 meter.

 

Jeg tror du er inne på svaret med at det med 700 m/s kan være 10-11 knepp, og at jeg kom til 13 fordi det er litt slingringsmonn på 200 meter med den samlinga jeg presterte

 

C

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...