Jump to content

Ulike tennhetter etter skyting


Begnadøl

Recommended Posts

Hallo. 

Har nå ladet litt 6.5x55. 

Kule 8.0 g scenar med N140 38 grains lading. Regnet med at dette var en velprøvd lading da den sto flere steder i ladeboken og på nettsiden for krutt produsenten.

 

Har ikke ladet så mye før, så har testet litt og ser at de gir bra samling til meg å være. Men ser at tennhettene kan bli veldig flate på noen hylser, og på andre ikke. Se spesielt hylse til høyre. Hylsen glir lett ut og inn av kammer, og ser ikke noen andre tegn på trykk. 

 

Har brukt noen Winchester hetter som pappa hadde liggende som jeg tenkte jeg kunne bruke opp. Noen tanker og tips rundt dette? 

IMG_20200530_192850.jpg

IMG_20200530_192845.jpg

IMG_20200530_191244.jpg

Link to comment
Share on other sites

Generelt er tennhetter et dårlig mål på om en ladning er heit eller ikke. Jeg har aldri hørt noe galt om de du bruker. 

 

Tabellmax hos Vihtavuori er hhv 37 og 39 grs for Swedish Mauser og SE, så ladningen din er sprek nok, og N140 er ikke mitt førstevalg til kuler tyngre enn 100 grs i 6,5x55. Jeg ville bakket til 37 grs (som er baneladningen min, bare med N150) og tatt det derfra. 

 

Fettete hylser kan gi flate hetter, så jeg ville også ha sjekket at kammeret er tørrpusset og at alt hylsefett er tørket av etter pressing. 

Link to comment
Share on other sites

 

1 time siden, boble skrev:

Tabellmax hos Vihtavuori er hhv 37 og 39 grs for Swedish Mauser og SE, så ladningen din er sprek nok, og N140 er ikke mitt førstevalg til kuler tyngre enn 100 grs i 6,5x55. Jeg ville bakket til 37 grs (som er baneladningen min, bare med N150) og tatt det derfra. 

 

Har prøvd å være nøye med å søke opp ladedata før jeg prøvde å lade. Ser at i ladeboken har dem brukt 38 og 39 grs i N140. Ser på VV sine sider at dem deler opp 6.5x55 i Swedish Mauser og SE som du skriver. Hva er forskjellen ? På våpenkortet mitt står det 6.5x55 SKAN. Det sto igjen en boks med n140 hjemme som jeg tenkte å bruke opp, men ga god presisjon. Kan lade noen på 35, 36 og 37 grs og se om det gjør susen. 

 

Prøvde å lade med N-19 krutt i ladinger på 42, 42,5 og 43 grs med samme 8.0g scenar kule, man ga ikke like god presisjon. Tenkte å prøve nærmere 44 grs også. 

 

Ellers så har jeg tenkt å lade noen jaktkuler i 9.3x62 og tenkte da på å bruke N150. Hvis det er dette du bruker hadde det vært kjekt med bare ett type krutt til begge kaliber som jeg har. 
 

Edited by Begnadøl
Link to comment
Share on other sites

Swedish Mauser er for gamle våpen, SE for moderne som 200STR. Står det Skan kan du lade som for SE. Ladeboken har nok mindre idiot-margin enn Vihtavuori sine data på nett. 

 

Jeg har holdt meg mest på Norma 202 og 203b i 9,3x62, men både N140 og N150 er gode valg.  🙂 

Link to comment
Share on other sites

SKAN ladninger for moderne våpen. Uansett hva det står i våpenkortet. T3 / 200STR og sånt er moderne våpen, egentlig det meste untatt Krag og Mauser. Enkelte maksladninger for i SKAN kan være direkte farlige i disse.

Og Vithavuoris maksladninger har ikke mye "idiotmargin" - de er maks. Altså gir svært nær maks standardisert trykk for patronen. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, boble skrev:

Fettete hylser kan gi flate hetter, så jeg ville også ha sjekket at kammeret er tørrpusset og at alt hylsefett er tørket av etter pressing. 

Eg ville sjekka det boble seier. Men det KAN òg komme av romsleg kammer/stort headspace.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...