Jump to content

Anbefalte aktører til jaktreise, Afrika - sommeren 2009?


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Ser av elefantjakttråden at det sitter folk her inne med mye erfaring fra Afrika. Spennende å lese - selv om elefant er litt utenfor budsjettet!

 

Jeg og en kompis vil til det sørlige afrika (Men ikke nødvendigvis RSA) og jakte sommeren 2009, og vil gjerne ha anbefalinger av hvilke selskaper som folk har reist med og deres erfaringer med dem - og hvilke som ikke anbefales. Samtidig vet jeg at det er en del jaktreiseoperatører som er aktive her inne: Send meg gjerne en pm, så snakkes vi pr tlf i etterkant.

 

Ingen av oss har vært i Afrika før, men noen generelle tanker om hvordan vi vil ha det og hvordan vi liker å jakte er viktige:

 

- Fotosafari (eks Krüger/Etosha evt annen park) noen dager før jakten for å se oss litt om og lukte på Afrika

- Store områder, jeg vet det ofte er inngjerdet, men jeg vil ikke ha følelsen av det

- Hyggelige guider, som ikke stresser i skuddsituasjonen/presser til skyting på hold man ikke er komfortabel med og som jakter sammen med deg, og ikke bare "tar deg med ut for å skyte".

- Ikke nødvendigvis luksuriøs innkvartering, men ok komfort

- Kvalitetsjakt. I dette begrepet legger jeg egentlig i det utenlandsjegere alltid strever med: Man vil ha stor mulighet for å lykkes og følelsen av å jakte i et bra område, men samtidig skal man ha følelsen av å ha jobbet for saken - en catch 22. Skyting fra bil er ikke jakt.

- Siden det er første gang er det ingen veldig sære arter som er hovedmålet, men en kombinasjon av kanskje sebra, bushbuck, blesbock, wildebeest, oryx, reedbuck i tillegg til det jeg oppfatter er "standard" trofeer der nede som f.eks impala og warthog er det som foreløpig har fenget interesse. Listen vokser stadig... Hvor tilgjengelig er grants/thompsons/springbock f.eks?

- 7 jaktdager er vel det vi ser for oss

 

Blir spennende å høre folks erfaringer, kom gjerne med tips til oss førstegangsreisende. Noen tanker om å jakte 1:1 vs 2:1?

 

Mvh Muntjac

Link to comment
Share on other sites

Hei Muntjac.

 

For at ingen ting skal missforstås så sier jeg med en gang fra at jeg er agent for XXL Adventure, samt har jakt på egen grunn i KZN S-A.

 

Det er mange destinasjoner jeg kunne anbefale deg, men siden Sør-Afrika og kanskje Namibia er de rimeligste så ville jeg vel kanskje anbefale deg å reise til et av disse landene. Særlig Namibia kan friste med enorme områder der du aldri vil se et gjerde. Dette vil du også kunne oppleve i Sør-Afrika, men de største ”farmene” finnes nok i Namibia.

 

Personlig ville jeg ikke sett på gjerder som noe hinder. De aller fleste farmer jeg kjenner har hatt mer enn store nok områder til å kunne tilby en ”fair chase” jakt.

 

Jeg har aldri hatt erfaring med noen outfitter som ikke har hyggelige Pher (profesjonelle jegere/guider) og jeg er sikker på at hvor du reiser så vil du nok få en guide som du kommer godt overens med.

Uansett om de ber deg om å skyte så er det DU som har det siste ordet i saken, og det er opp til deg om du vil skyte, eller avstå, og forsøke å komme i bedre posisjon for skudd.

 

Her vil jeg nevne en ting. Svært ofte har en ph gjerne to kunder som i løpet av kort tid (ofte 5 til 7 dager) skal jakte og aller helst felle fra 5 til 10 dyr hver. Dette er IKKE å anbefale for det kan fort bli stress og mas for å tilfredsstille kundene. Jeg har opplevet begge deler. Jeg har jaktet sammen med andre jegere, og jeg har jaktet alene med en guide. Har du råd til det vil jeg på det sterkeste anbefale å satse på en til en. Altså en jeger og en profesjonell jeger.

 

Allerede på min første safari sa jeg fra at jeg ville jakte og ikke skyte.. Dette viste seg i ettertid å være svært smart. Jeg fikk det som jeg ville. Jeg fikk jakte til fots og det var ALDRI snakk om å skyte fra bil.

 

I løpet av de årene jeg har jaktet i Sør-Afrika har jeg besøkt en rekke ”camper” og de har alle vært tilfredsstillende. Alt fra helt ok til de mest luksuriøse. Og jeg er sikker på at du vil bli fornøyd uansett hvor du havner.

 

Du skriver kvalitetsjakt…

Snakk med arrangøren. Spør hva du kan forvente deg. Min erfaring er at du kan si fra til guiden din når du møter han. Si fra at du vil jakte, så vil du nok få styre brorparten av jakten selv. Men husk at guiden din med 99 % sikkerhet har større og bedre erfaring enn deg, så lytt til rådene hans. Han er garantert interessert i at du skal reise hjem glad og fornøyd.

 

Du nevner ei lang liste med dyr som ønskes. Hvis du skal jakte to jegere på en guide vil jeg kanskje råde dere til å bestemme dere for la oss si fire til fem arter. Jakt på disse og bruk tiden på dem. Dukker det opp ett eller annet dyr som ikke er på listen kan du bestemme deg der og da, eller om dere blir ferdige med ”ønskelisten” kan dere bruke tid på ”bonusdyr”. Dette for å unngå alt for mye stress for både dere og guiden.

Du nevner 8 eller ni dyr, og det kan fort bli i meste laget for 7 dagers jakt.

 

Du nevner Thompson og Grantsgazeller. Disse kan normalt IKKE forventes å finne i den sørlige delen av Afrika. Dette er østafrikanske arter.

 

Jeg kunne sitte i hele kveld og skrevet side opp og side ned om jakt, dyr og våpen, men skal ikke kjede deg med mer enn dette.

 

Lykke til og spør hvis det er noe jeg kan bidra med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på afrika.

 

Men jeg kan nesten garantere deg at prisen på utstopping, frakt osv. vil overstige "jaktprisen" dersom du jakter plains game.....

 

Nå kommer sikkert _Kammerets guruer innen slik jakt til å halshugge meg, men jeg mener at prisen for en safari når trofeene er på veggen er en HELT annen enn man kunne drømt om.

 

Eksempel: en ukes jakt : 20000.- En skuldermontasje av en antilope eller to : over 20 tusen.........

 

Spar, spar og atter spar så får du en best mulig jakt. Man får det man betaler for. Også i Afrika.

Link to comment
Share on other sites

"En skuldermontasje av en antilope eller to : over 20 tusen........."

 

Antar at du da får gjort jobben i Norge?

 

Kommer an på hvilke antiloper du skriver om - men i SA er vel kr 5000,- for begge en normal pris.

 

Deretter kommer frakt/mva. til Norge - men reiser du sammen med flere - vil ikke summen overstige kr 10 000,-.

Link to comment
Share on other sites

"Spar, spar og atter spar så får du en best mulig jakt. Man får det man betaler for. Også i Afrika."

 

Sånn er det bare!

 

Å prute på priser - vil si at outfitteren der nede kanskje må gjøre det samme - for han er interessert i å tjene mest mulig.

Like mye som du er interessert i å spare mest mulig.

 

Hva kan det innebære?

 

Han leier PH`er som er billige (kanskje mindre antall jaktdøgn i Afrika enn mange av oss på forumet har).

PH`en har en gammel bil som ikke lar seg starte før halve dagen er gått osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på afrika.

 

Men jeg kan nesten garantere deg at prisen på utstopping, frakt osv. vil overstige "jaktprisen" dersom du jakter plains game.....

 

Nå kommer sikkert _Kammerets guruer innen slik jakt til å halshugge meg, men jeg mener at prisen for en safari når trofeene er på veggen er en HELT annen enn man kunne drømt om.

 

Eksempel: en ukes jakt : 20000.- En skuldermontasje av en antilope eller to : over 20 tusen.........

 

Spar, spar og atter spar så får du en best mulig jakt. Man får det man betaler for. Også i Afrika.

 

Jeg fikk hjem ett eksemplar av en Civetcat som var utstoppet i Sør-Afrika, dette er det styggeste monteringsarbeidet jeg har sett i hele mitt syndige liv, dette bekrefter det jeg tidligere har hevdet i innlegg på forumet.

 

tenk hvor surt det er den dagen du har lagt ned 20 -30000 kroner på jakt og det hele, så prøver du å spare noen kroner på utstoppingen det går ett helvår kanskje mer så kommer trofeene hjem og ser ikke ut i tett tåke, hvilken nedtur blir det da, reklamere, ha, ha, glem det det er 1400 mil taxidermisten.

 

Nei, jeg ville brukt en Taxidermist her på bjerget, de er riktignok noe dyrere enn i Sør-Afrika men det er verdt pengene, dette er min mening. Skulle du være missfornøyd, er veien kort, og du får som regel fikset det du er missfornøyd med kjapt og uten kostnad.

Noen vil sikkert si at Norske utstoppere ikke kjenner Afrikanske dyr anatomisk eller på andre måter, til det vil jeg si at det er såpass mange meget dyktige proffesjonelle utstoppere i Norge som F.eks Romerike Zoomontasje, Kofoed, Bio Prep osv. disse har manequenger som er meget naturtro samt at deisse har studert musklaturer og alt på de dyra de skal montere, slik at resultatet skal bli topp.

 

Selvsagt må dette være opp til vær enkelt, hva dem vil gjøre, men jeg ville gjort det slik iallefall, og jeg angrer ikke, ikke er jeg blandt lønnsadelen i Norge heller, har jeg ikke råd, nei, da får jeg vente litt og spare sammen de kronene som trengs.

 

Til tråden egentlige innhold:

Jeg er Agent for Safarimanagemnt noe som også fremgår av signaturen, ta kontakt om du lurer på noe.

Link to comment
Share on other sites

...og jeg vet dette er et litt tabu område når det kommer til jaktreiser (særlig de som er gjennomført eller bestilt), men hva har turene deres egentlig kostet fra døra låses hjemme til trofeene hang på veggen...?

 

Det blir som Shadob skriver, avhengig av hva du ønsker og jakte, hvor lenge du ønsker turen skal vare hvor mange dyr du ønsker og felle.

Men la oss ta utgangspunkt i tre vanlige trofeer:

1 kudu 1000 - 1200 USD, 1 Impala 350 USD, 1 blesbok 300USD eller warthog (vortesvin) 300 USD

 

Turen koster ca 20000,- inklusive flybilletten (ca 7000 Nkr) 7 dagers effektiv jakt turen vil da bli på 9 dager totalt 1 reisedag i forkant og bakkant

Trofeer som beskrevet over ca 15000,-

Pack & dip ca 750,- pr trofe i snitt (noen dyrere og noen billigere)

Frakt av trofeer hjem til Norge ca 1000,- pr trofe (Ikke utstoppet, bare skinn og skalle m/horn)

Utstopping i Norge ca 23000,- for disse tre ovenfor nevnte, (den dyreste er kuduen)

Prisene er ca priser pga USD variasjoner.

Vi får da en totalsum:

63500 Nkr

 

Når skal så dette være betalt

Ved bestilling og bekreftelse på turen ca 5000 NKR

3 mnd før du drar resten av dagratene

ca 1 mnd før du drar: Flybillettene

Trofeene betales før du reiser hjem igjen

Tips til alle dem som hjelper deg i campen avhenger av hvor fornøyd du er

Pack & Dip betales ca 1 mnd før trofeene blir sendt fra Taxidermisten i SA det varierer fra ca 3 mnd til 3/4 år fra du har reist hjem før trofeene blir pakket og sendt

Når trofeene har landet på G.moen betales frakten,

 

Utstoppingen betales når trofeene er ferdige hos taxidermisten ca 3- 6 mnd eller etter avtale med taxidermisten, slik det skal ikke betales alt med en gang, totalsummen blir delbetalt over ca 1 år.

 

Det finnes selvsagt varianter på dette, men det er vel slik det stort sett foregår. Håper du ikke ble skremt

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Mesteparten av dette stemmer overens med hva vi har tenkt allerede. Det er ingen av oss som er utpregede trofejegere, og listen må ikke nødvendigvis fylles for at turen skal være en suksess. Det er bare en liste over arter som fenger interesse. Samtidig har vi jaktet og skutt såpass mye i Norge og utlandet at det ikke er så interessant å dra ned og skyte hundyr e.l. Representative eksemplarer er en grei ledetråd.

 

Vi har rett og slett bare lyst til å ha bra jakt og en fin ferie, og ta det resultatet som kommer ut av det.

 

Uansett om de ber deg om å skyte så er det DU som har det siste ordet i saken, og det er opp til deg om du vil skyte, eller avstå, og forsøke å komme i bedre posisjon for skudd.

 

Joda, det har jeg også lært av erfaring - men at det finnes cowboyer også blant jaktguider er det ingen tvil om.

 

men skal ikke kjede deg med mer enn dette

 

...haha - morsom du... :-)

 

...og la oss ikke prate mer om penger nå, men fokusere på det som er viktig ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har reist med Abiku Safari & Jaktreiser, kjempefornøyd.

 

Det nevnes Sør-Afrika og Namibia, jeg har vært begge steder med Abiku. Fantastiske terreng, særs store på 500 000 mål og oppover.

 

Hyggelige atmosfære og profesjonelle guider, familiedrevet og du er straks en del av familien. Gode boforhold, nye bilparker.

 

Av de 15 dyrene jeg har skutt på disse turene, er det kun ett som ikke kvalifiserte til gullmedalje. Og det var en kudu i Namibia, (ble gjort oppmerksom på det før jeg skjøt) men jakten var så god så jeg ønsket den.

 

Dette var min personlige erfaring. Men du må spørre arrangørene etter referanser.

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med og lest på dette forumet lenge, og meldte meg først inn nå. Jeg reprsenterer Abiku Safari & Jaktreiser, som daglig leder. Da er dette opplyst. Vi er et aksjeselskap med 3 aksjonærer og 4 stk som jobber for firmaet(to som fronter utad), og vi står hele tiden til disposisjon for våre kunder.

 

Jeg har ikke tenkt å skrive å reklamere for Abiku til det kjedsommelige, kommer til å være relativt tilbakeholden i dette fora.

 

Men under denne tråden synes jeg det er passende å tipse om våres firma.

 

Slik at ønsker du en tur til Afrika hvor kvalitet er det viktigste, da skal du ta kontakt med Abiku AS. Du finner opplysninger på våres nettside http://www.abiku.no, og vi tar gjerne en hyggelig jaktprat med de som er interessert.

 

Lars-Even

daglig leder Abiku Safari & jaktreiser

tlf 932 35094

http://www.abiku.no

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser på dyra du/dere ønsker og dette er dyr som lever både i freestate og limpopo.Jakter selv i Limpopo og har 17 konsesjoner deroppe og alle dyra finnes her oppe .vi har avregning i rand (sydafrikansk valuta ca 0.86 øre)og denne er meget gunstig slik at en tur på 7 dager blir på 1900 rand pr dag når dere jakter 2/1 og 2200 rand hvis dere jakter 1/1

priser på trofe dyr

blesbuck 3000 rand (Freestate)

6500 blue wilde beest

6000 black wildebeest (Freestate)

Oryx 7200 rand

Impala 2100 rand

Bushbuck 6500 rand

zebra 7800 rand

Warthog 2000 rand

Detter er trofe dyr men det finnes også muligheter til å delta i avskudds jakt på ikke trofe dyr og hunndyr og denne jakten er også meget spennende :wink: Ser at diskusjonen om Utstopping blusser opp her igjen men jeg sier som villreinjegeren jeg også bruker du en norsk skikkelig taxidermist koster det mer ja men kvaliteten blir normalt også meget høy(det finnes også meget gode taxidermister i rsa og namibia men prisnivåeet der er også begynt å bli høyt + frakt) uansett lykke til med å finne en tur operatør i jungelen av pristilbud og destinasjoner :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å ikke være negativ, da det spørres etter de gode aktørene.

 

Men ovenfor nevnes det at Sparta sin jakt i Sør-Afrika er bra.

 

Jeg har vært der, vi var 7 stk som skulle skyte en 6-7 dyr hver oss. Det viser seg da vi kommer dit at outfitter Glenn, som jeg ser fortsatt er outfitter for Sparta, har et område på bare noen tusen mål(vet ikke akkurat hvor mange, men tipper på en 20 000 mål).

 

Her skulle vi 7 stk skyte 6-7 dyr hver oss, det gikk selvfølgelig ikke. Da mange av artene heller ikke fantes der. Dermed ble vi kjørende rundt hele Eastern Cape og jakte hos forskjellige outfittere. Og det syntes jeg var beklagelig, og ihvertfall da dette ikke var nevnt for oss før vi reiste. Liker ikke å bruke tiden på kjøre rundt på asfalten, da jeg egentlig skulle vært ute å jaktet.

 

Dette er ingen kritikk, men min opplevelse og betraktninger rundt dette. Det er sikkert greit hvis man ønsker å se store deler av Eastern Cape og bruke halve dagen i bil på søken etter nytt terreng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...