Jump to content

kulekompensator


hunter boy

Recommended Posts

Noen som har erfaring med hvordan kulebanekompensatoren fungerer på en zeiss conquest 4,5-14x50.

har nettopp satt på en på min nye remington 700 varmint som jeg har skutt inn i dag. Så måtte jeg se om det var så enkel som å bare dreie på kompensatorhjulet, men det skjedde selvfølgelig ingenting. Er det noe triks man må gjøre eller er det bare til pynt slik at man må dreie på høydejusteringen for endre treffpunktet?

Link to comment
Share on other sites

Først satte jeg det tårnet på venste siden som man kan justere etter hvor langt holdet er på 100m å skaut den inn. så for å sjekke om treffpunktet ble noe høyere skruvde jeg den opp på 300 meter, men treffpunktet ble det samme.

 

Det du har skrudd på (om det er tårnet på venstre side) er palaxen. Det har ikke noe med treffpunktet å gjøre! Det er bare for å skarpstille kikkerten på de holdene som er merket opp. Det som ofte feilaktig blir nevnt som kulebanekomp'en er høydejusteringsskruen. På Conquest'en er det ikke komp. som standard, men "Target Turrets" altså fingerjusterbare tårn med MOA merking. Du kan lett lage din egen kulebankomp ved å merke høydejusteringsskruen med teip og sette strek ved de aktuelle avstandene. For å nullstille tårnene kan du skru opp skruen i midten og lette av hele hetta og skru den fast der du måtte ønske.Tror også du kan få kjøpt fra Zeiss om du oppgir kaliber, kule, hastighet eller knepp. Jeg har laget min egen. Mye greiere (og billigere)

Link to comment
Share on other sites

Kristiansen har allerede gitt deg svaret, men kan jo alltids gjenta det. Rattet på venstre side er ikke kulebanekompensator, men et parallaksejusteringshjul. Veldig kort og banalt fortalt stiller du inn det på gitt skyteavstand for ikke å få treffpunktsendring.

 

Kulebanekompensator ER høydejusteringen, men da merket med en skala (gjerne av deg) som gjør at du ikke trenger telle knepp mellom forskjellige avstander, bare skru deg inn på gitt merke.

Link to comment
Share on other sites

Du har skrudd på parallakse-tårnet,

som har null, niks og ingenting med å forandre treffpunkt til gitte hold å gjøre.

Det venstre tårnet styrer for å enklifisere kun fokusen.

Står den på 100m er et mål på 100m skarpt og i fokus.

Skal du skyte på 700m må den stå på 700 for at det skal bli skarpt. Osv.

Du må likevel ratte opp på høydetårnet.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har skjønt det du har gjort rett, så bør du lese følgende:

 

På venstre side sitter SF hjulet (sidefokus, og det justerer paralakse ikke høyde). Det fungerer slik at når man sikter på 300m, så bør man stille hjulet på 300m, slik at en ser klart i kikkerten. Like så om man skal skyte på 50m, så må man stille ned til 50m for at en skal kunne se klart.

 

På toppen av siktet sitter høydejusteringen, og det er der en eventuell kulebane kompensator skal monteres. På høyre side justerer en kulebanen sideveis. På hjulet på venstre side, juster altså ingenting på kulebanen, kun fokus på siktet ved forskjellige avstander.

 

Oi her var vi mange som reagerte ja. :D

Link to comment
Share on other sites

Parallaksejustering er ikke bare for å justere bildet skarpt som mange later til å tro :wink:

Kjapp innføring om emnet her http://www.larrywillis.com/tip015.html blandt annet.

 

Er klar over dette, men i praksis da man skyter på 0-300m uten støtte så er det kun det som virker inn på presisjonen. Paralaksefeilen på de holdene er ikke så mye at man merker det på slik skyting.

Link to comment
Share on other sites

Nei, nettopp som navnet tilsier, så justerer man paralaksen (eller rettere justerer bort paralakse feil).

Men man kan egentlig ikke helt skylde på dette, da man selv ved å være 100% nøyaktig med øyeplassering, vil få samme treffpunkt (noe som riktignok ikke er lett ved større forstørrelser). :wink:

 

P.s Støtter solheimen, min Falcon Menance 4.5-18x56. Er ganske nøyaktig med fokuseringen, og spesielt ved avstander under 100m.

Link to comment
Share on other sites

...eller rettere justerer bort paralakse feil...

 

Jeg synes ikke dette utsagnet er helt presist. Siden det ikke nødvendighvis er noen paralaksefeil. Når man ser rett inn i okularet, er det ingen feil å justere bort. Jeg vil heller si at paralaksejusteringen fjerner muligheten for paralaksefeil.

 

Paralasefeil oppstår når man ikke ser inn i midten av okularet, og bilde av målet ikke er i samme plan som retikelet. (eller bildet av retikkelet ikke er på samme avstand som målet.) Det er to måter å justere retikkelet inn i riktig plan: enten flytte retikkelet, eller flytte objektivet (evt en av linseelementene i objektivet) I de tilfellene hvor man flytter objekivet, vil også paralaksejusteringen fungere som en fokusering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...