Jump to content

hvilken 1911 i .45acp til millitærfelt?


TheEdge

Recommended Posts

Skal ha meg 1911 i .45acp til millfelt og lurer på hva som  er bra til under 20k, og om det er noe man bør styre unna.

 

Leser mye bra om BUL sine, og ser at 2alfa har en bul 1911 target 6" men kun i 9x19. Den burde vel finnes i .45acp også..? Ellers er del vel kanskje  Classic Trophy som er aktuell.

Er det noen ulempe med stainless i forhold til vanlig?

Ser oslo skytesenter har  Kimber sin Stainless Target LS, er den noe bra?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du skummet igjennom 1911 tråden ? Mye bra info der. Sjøl så mener jeg personlig at en 1911 skal være i 45ACP, 5" og ha innvendig ekstraktor. Jeg bestilte meg en Ed Brown i 2013 og fikk den levert i -15 mener jeg å huske. Den gangen kostet modellen min ca 2300$, idag nærmer den seg 3900$ i USA. I tillegg har norske krona sunket betraktelig siden 2013. Glad jeg handlet min når jeg gjorde dette ...

Hvis du ikke må ha 6" har Remington flere modeller som faktisk har overasket meg positivt, mye for pengene der. Les Baer har et veldig godt rykte også, men jeg vet ikke om du får de for under 20k , tviler litt på det.

Kimber skal være gode de også, men har ingen egenerfaring med merket. Lykke til i søket, det er halve morroa 🙂

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en brukt Para-Ordnance P14-45 med femtomsløp. Denne gikk direkte til børsemaker for avtrekksjobb, tighting, nettskjæring, magwell, mag utløser i stål plusspluss. Akkurat denne kanadiskproduserte 1911-klonen med brei ramme og fjortenskudds magasin er i rustfritt stål (må liksom være stål). Tett og fin, nydelig avtrekk, god presisjon. Denne er nå plukket ned, pussa og olja. Hyggelig pussel. Nevner det bare som en mulighet, om behovet er hyggeskyting, feltskyting og slikt. Veit praktiskskyttere brukte denne på nittitallet, men den holdt nok ikke helt mål. Rammer sprakk og slikt. Men til annen mindre krevende bruk fungerer den jo. Å skaffe deler er tilnærma null problem, da standard 1911 deler kan benyttes. Grepet er veldig bra, og med tynne VZ-operator II grep, sitter den godt i handa. Siden du har et budsjett på drøye 20K, vil du nok kunne lage deg din egen custom 1911. Fikk min for femtenhundre, siden jeg hadde godkjent tillatelse klar. 

 

Om du velger en brukt Para, Colt, Remington som utgangspunkt for et bygg, så er du trygg. Slike pistoler er gjerne ikke så altfor mye brukt. Og i disse dager er prisene hyggelige, da Pardini og SIG liksom er det «folk må ha», og som blir anbefalt av «forståsegpåerne». Slik sett, kan du gjøre en god handel på brukt. Velg bare en børsemaker som kan 1911. Personlig liker jeg rekylfølelsen i femtommer´n.  Sekstommer´n synes jeg blir litt mer udefinerbar, lang rekylfølelse. Men prøv sjøl – vi er forskjellige. Fasit finnes definitivt ikke, kun hva du sjøl føler er riktig for deg. Unntatt for «forståsegpåerne», da, de som vet nøyaktig hva absolutt alle skal ha...

 

Men alternativet kan jo faktisk være å kjøpe en ny SIG 1911 i 45acp. Kikka på en hos Intersport Bogstadvegen her nylig. Den var skikkelig fin, ruller rundt 20K. Men mye morsommere å få bygd en sjøl, da…

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill.

 

Ja, har bladd gjennom 1911-tråden og der er mye bra info, og ellers søkt rundt på forumet.
Jeg er også av den formening at 1911 skal være i .45acp ja, og jeg synest 5tommern er finest rent estetisk. 6" ser på en måte litt feilproporsjonert ut. Har aldri håndtert eller skutt med 6" 1911, så usikker på hvordan den føles i forhold til balanse og hva BC.Airn skriver om rekylfølelsen, men skyter fra før med 6" gt9 og trives med det. Har dog alltid hatt lyst på 1911 i .45, og nå er tiden inne. Vet ikke hvor mye 6" har for seg i forhold til 5".

 

Har prøvd Para14-45 som har vært hos bakern, den var god å skyte med, men det er noe med klassisk singlestack som føles bedre i hånden, og siden den skal brukes til felt har jeg ikke bruk for den større magasinkapasiteten doublestack gir.


Ja, ser Sparta 6.0 er et 6" alternativ også,sikkert bra den. Synest dog det ser litt feil ut med full length guide rod og bull barrel. Rent utseendemessig liker jeg bedre vanlig bushing, men dette burde man vel kanskje ikke henge seg opp i.

 

Skal jo ikke ha det beste av det beste.  Les Baer og Ed Brown blir nok over mitt budsjett. Vil jo i utgangspunktet kjøpe noe som fungerer godt nok utav boksen til en fornuftig pris og helst slippe å måtte sende til børsemaker. Den skal være i stål. Ambi sikring er bare i veien, det vil jeg ikke ha, justerbare sikter er et must. Vurderer også brukt..

 

Er det noen produsenter som typisk er mer sære når det kommer til delekompabilitet med aftermarket deler?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hender det dukker opp les baer til komisk hyggelige priser på finn, blandt folk som kjøpte de når USD var 5....

Uansett hva du kjøper, test i benk, finnes... "mye rart" der ute. les baer sin 1" på 50 eller 1.5"? eller hva det er.... sier hvor det bør ligge :) 

En 1911 forutsatt delene er ok, er kort fortalt så bra som personen som setter den sammen, og bruker noen 5 timer, og andre 30 timer på samme type våpen med samme deler, blir stortsett den med flere timer av fagpersonell i seg, best. 


Jeg bruker 5" til IPSC og steel challenge, og 6" til felt, 6" er finfint, forutsatt at sleiden er passe vekt

Link to comment
Share on other sites

Intersport Bostadveien har flere innenfor ditt budsjett på lager ser jeg. Feks RUGER SR1911 Target. 45acp. Kr 12.990.- 

Denne kan være et greit utgangspunkt kanskje ? Singelstack, justerbare sikter og rustfritt stål. Ikke minst på lager ifølge hjemmesiden. 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, TheEdge skrev:

"... men skyter fra før med 6" gt9 og trives med det. Har dog alltid hatt lyst på 1911 i .45, og nå er tiden inne..."

Interessant - kan du si noe om hva som gjør at du har bikka over til 1911-rekkene? Pardini lages jo i .45acp, så når du kan få to nesten identiske våpen (som du er fornøyd med), er det litt artig å høre. Har skutt bittelitt med Pardini, og det er jo gode pistoler. Grepsvinkelen passet meg ikke helt. Men så er ikke jeg så god skytter heller, da. Du tenker og lytter, lykke til.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, BC.Airn skrev:

Interessant - kan du si noe om hva som gjør at du har bikka over til 1911-rekkene? Pardini lages jo i .45acp, så når du kan få to nesten identiske våpen (som du er fornøyd med), er det litt artig å høre. Har skutt bittelitt med Pardini, og det er jo gode pistoler. Grepsvinkelen passet meg ikke helt. Men så er ikke jeg så god skytter heller, da. Du tenker og lytter, lykke til.

 

Ikke noe galt med pardinien i det hele tatt, kjempevåpen både til grovfelt og millitærfelt. Den har fyllt både feltløypene og medaljehylla..  Når jeg skulle kjøpe mine første våpen,  kjøpte jeg gt9'en sammen med .22 pistolen. Med disse to våpnene kom jeg da i gang og fikk deltatt i tre feltgrener og flere baneøvelser. Det var således mere hensiktsmessig  for meg den gangen å kjøpe 9mm enn .45acp, og da ble det altså gt9.  Siden interessen har vedvart og økt på har jeg siden utvidet garderoben i flere omganger, og nå er da turen kommet til 1911 i.45acp.

 

Så at jeg nå skal ha meg 1911 har ikke noe som helst med pardinien å gjøre, det er enkelt og greit slik at jeg alltid har hatt lyst på  ikoniske 1911 og nå er tiden inne :)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  

8 timer siden, Gamle Erik skrev:

Intersport Bostadveien har flere innenfor ditt budsjett på lager ser jeg. Feks RUGER SR1911 Target. 45acp. Kr 12.990.- 

Denne kan være et greit utgangspunkt kanskje ? Singelstack, justerbare sikter og rustfritt stål. Ikke minst på lager ifølge hjemmesiden. 

 

 

Ja, har da tre rugere fra før og er fornøyd med de, så hvorfor ikke også sr1911.. Men, mener å huske å ha sett en eller annen kommentert i 1911 tråden at etter å ha håndtert en annen 1911 mente  vedkommende, hvis navn jeg ikke husker, at hans ruger sr1911 nok ikke var av de mest sofistikerte. Husker ikke helt hva det gikk ut på men--

Edited by TheEdge
Link to comment
Share on other sites

SR1911 = grove. typ de fleste slarker ramme vs sleide mye, men veldig variasjon, så skal man ha en bør man be om å sjekke alle eksemplarene.

Flere av de har bra nøyaktighet, siden pipe til sleide tilpasning er helt ok, disse var jo komisk billige før. 

Kompis betalte 15.000 for les baer hemi for... tja 1? år siden på finn gått ca 0, så muligheter for gode deals. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...