Jump to content

Brotsje .243 Win til .240 Wby Mag?


Ole_Netland

Recommended Posts

Jeg sitter nå på jobb på en båt og har ikke noen nøyaktige mål forran meg, men jeg lurer på om det går å ta ei .243 Win-pipe og brotsje den opp til .240 Wby Mag?

 

Disse to patronen har vel samme hylsebunn, slik at så lenge det er lang låskasse og langt magasin, så skal vel dette gå bra? Tenker da på en Sauer 202 ...

Link to comment
Share on other sites

Så du får ikke brent opp .243 Win-pipa fort nok som den er?

 

Det er *litt* usikkert om det går. 243 Win-hylsa har diameter Ø11,82 mm rundt hylsehodet, og i mine bøker står det at .240 Weatherby Magnum har dia Ø11,52 mm. Dette blir da rett i overkant av beltet, men jeg tror det allikevel ikke kommer langt nok opp til tynnere dia i et .243 Win-kammer.

Link to comment
Share on other sites

hmm.. alltid noe fornuft som skal stoppe meg :roll: brenne ut løpet ja, du sier jo noe der, blir vel neppe mange skudda den vil tåle. hva jeg skal med det? tja, nei si det, en kombinasjon av at jeg vil ha flere løp til saueren min og at jeg av en eller annen grund sikler etter ett kaliber som heter noe med wby mag, og da falt jeg ned på 240 wby mag etter som at den går på vanelig sluttstykke og låsekasse...

 

ble jaggu i tvil nå, skal jeg bruke penger på en slik løpsbrenner? og få enda en kulediameter å kjøpe inn og teste, har jo 6,5x "mumle mumle" og når jeg og har plan om 6,5tcu så burde jo de to dekke det...

Link to comment
Share on other sites

Brenne ut løpet... jeg forstår ikke problemet. Det er fabrikker som lager nye løp hver dag. Spøk tilside, selvsagt vil denne patronen være heftigere på pipa men jeg tror ikke den vil være ekstrem. Tipper den holder 3-4 tusen skudd. Her er tegning av patronene:

 

243 Winchester 240 Weatherby Magnum

243win.gif240weamag.gif

Link to comment
Share on other sites

Ha! Jeg har funnet 6millimeterpatronen for deg Netland! :D

 

6mm Arch. eller 6x55 Imp. om du vil. Dette er en nedstrupt 6,5x55 som er blåst ut til mindre konisitet og brattere skulder. Jaktdepotet har kammerbrotsj..

Da kan du bruke av "overskuddslageret" for 6,5x55 hylser også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

6mm Arch. eller 6x55 Imp. om du vil. Dette er en nedstrupt 6,5x55 som er blåst ut til mindre konisitet og brattere skulder.

det hørtes jo ut som en frisk sak da :D

 

Jaktdepotet har kammerbrotsj..

så pass ja, det lover jo godt, da skal det la seg gjennomføre og da.

 

helt klart en fordel at jeg kan bruke hylser fra 6,5x55 her, men en ting som jeg kom til å tenke på er, diesett i dette kaliberet er neppe hyllevarer da......

Link to comment
Share on other sites

jaja... selv om ikke alltid planene mine lar seg realisere så er jeg glad jeg har kammeret, her kan jeg få bekreftet eller avkreftet ting før jeg går til inkjøp at deler og dupeditter jeg ikke ville fått brukt for..

 

ser jaggu ut som jeg må begynne på nytt å tenke ut hva løp jeg vil ha i saueren..

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kulevekter tenke du å bruke??

Har et våpenjournal der det var en artikkel ang 6x55 imp. Der testet dem farten på 243, 6x55 og 240 wby. Konklusjonen der var at først ved tyngre kuler hadde det noe for seg med wby. Med lette kuler var det knapt merkbar forskjell på dem.

 

John-A

 

Ehh... Ikke hvis du sjekker litt ladedata. Vi sakser fra Norma:

I en 66 cm lång pipa slår den en 243:a med ca 90-120 m/s, vilket ger en flackare kulbana.

 

Så litt ladedata fra Norma:

 

240 Weatherby Magnum

240weamag.gif

Kulevekt.: 70grs

Krutt.: MRP

kruttvekt.: 59.4grs

Tennhette.: Federal 215

Utgangshastighet.: 3838fps

Max Patronlengde.: 80.0mm

 

Kulevekt.: 85grs

Krutt.: MRP

kruttvekt.: 54.9grs

Tennhette.: Federal 215

Utgangshastighet.: 3497fps

Max Patronlengde.: 80.0mm

 

Kulevekt.: 87grs

Krutt.: MRP

kruttvekt.: 54.5grs

Tennhette.: Federal 215

Utgangshastighet.: 3497fps

Max Patronlengde.: 80.0mm

 

Kulevekt.: 100grs

Krutt.: MRP

kruttvekt.: 54.0grs

Tennhette.: Federal 215

Utgangshastighet.: 3395fps

Max Patronlengde.: 80.0mm

 

Så tar vi ladedata fra Weatherby:

 

Kulevekt.: 70grs

Krutt.: Norma MRP

kruttvekt.: 58,3grs

Tennhette.: Federal 215

Utgangshastighet.: 3850fps

Kammertrykk 53,790 PSI

 

Kulevekt.: 87grs

Krutt.: Norma MRP

kruttvekt.: 54,1grs

Tennhette.: Federal 215

Utgangshastighet.: 3500fps

Kammertrykk 53,420 PSI

 

Kulevekt.: 100grs

Krutt.: Norma MRP

kruttvekt.: 54,0grs

Tennhette.: Federal 215

Utgangshastighet.: 3395fps

Kammertrykk 52,900 PSI

Link to comment
Share on other sites

Våpenjournalen nr 7 1996 står artikkelen :)

John-A

Takktakk, der var den jo! :D

Det viser seg nå at det sikkert er en av Sollies Raufoss hylser skyteformet til 6x55 OEK med 35° skulder jeg har i samlingen min, og ikke 6mm Arch med sine 40° som jeg trodde det var... før jeg nå fikk lest denne artikkelen på ny.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kulevekter tenke du å bruke??

Har et våpenjournal der det var en artikkel ang 6x55 imp. Der testet dem farten på 243, 6x55 og 240 wby. Konklusjonen der var at først ved tyngre kuler hadde det noe for seg med wby. Med lette kuler var det knapt merkbar forskjell på dem.

 

John-A

 

Ehh... Ikke hvis du sjekker litt ladedata. Vi sakser fra Norma:

I en 66 cm lång pipa slår den en 243:a med ca 90-120 m/s, vilket ger en flackare kulbana.

 

 

 

 

Joda, ska ikke være 100 prosent påståelig jeg :mrgreen:

Men ut i fra artikkelen i nevnte våpenjournal der dem viste til erfaringer etter div tester av Svein Soli så står følgende:

 

243: 75 grs kule og 52 grs MRP gir 3539 fps

240: 75 grs kule og 57 grs MRP gir 3491 fps

6x55 imp: 75 grs kule og 55 grs MRP gir 3535 fps

 

 

243: 100 grs kule og 47 grs MRP gir 3014 fps

240: 100 grs kule og 54 grs MRP gir 3143 fps

6x55 imp 100 grs kule og 50 grs RP-15 gir 3178 fps

 

24" løp i 6x55 Imp

 

ladedata brukes på eget annsvar og alt det der. dem er sakset fra Våpen Journalen

 

 

Men mye som spiller inn da som løp og kammer dimmensjoner.

Men uten tvil så hadde vel en 6x55, 6-06 eller en 240 Wby kamret i et løp med 8" stigning ladet med 105 grs A-Max vært noe som dugde på litt lengre hold

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok grave i diverse data. De hastighetene fra VJ er vel greie de. Det som er tvilsomt er vel om de er maksladninger. At en 243 får høyere hastighet en en 240 med 75grs kule er tunge å svelge. Enda verre er det når 100grs kulen kun gir 100fps mer. Vet jeg har det bladet, men sitter på jobb: er det testet fabrikk ladninger i VJ med 240'en?

Link to comment
Share on other sites

Måtte i kjeller'n å lete litt 8)

Våpenjournalen nr 5 1991

 

240 WbyM i Wby Mark V 26" løp, Jørund Lien står bak testen

 

Fant ingen kronograferinger av fabrikk ammo der men ladedata'n gir som følger:

 

70 grs Sierra HPBT forran 58 grs MRP gir 3585 fps

105 grs Norma SP forran 54 grs MRP gir 3143 fps

 

Dette var maksladninger i tabellen

 

Ladedata'n brukes på eget annsvar osv.........................................................

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...