Jump to content

Leveringproblem på reservedeler.


Torstein

Recommended Posts

Hei

 

Vil bare høre med dere hvordan dere ville stillt dere til denne saken:

 

Bestillte for rett i underkant av 1,5 år siden 3 reservedeler til et håndvåpen av kjent importør her i Norge.

Ventet og ventet men ingenting kom, heller ikke noe form for ordrebekreftelse eller informasjon hvorfor dette halte ut.

Desember i fjord (Desember 2007) bestillte jeg samme delene fra statene og fikk dem etter en uke.

 

 

Så i går fikk jeg pakke i posten med delene bestillt her i Norge med en faktura.

Ba i mail i morges om å få sende varene i retur med begrunnelse i alt for lang leveringstid, og mangel på informasjon. og at ordren har gått i glemmeboken etter lang ventetid.

 

 

Svar:

"Slike beklagelige problemer, fritar etter vårt syn ikke kunden som har satt varer i bestilling for å motta disse når de kommer. Det er umulig for oss å anta eller forstå at kunden har søkt andre løsninger. Vi må forvente at våre kunder selv husker hva de har bestilt."

 

Har Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven). § 23. Heving. som en utvei..

 

Hva ville dere gjort? jeg har ikke behov for disse delene etter så lang tid, våpenet kunne for den del være solgt til en eventuell ny eier...

Link to comment
Share on other sites

Håper du tuller nå :shock:

 

Hvis det virkelig stemmer at du aldri har fått en ordrebekreftelse eller annen tilbakemelding

er det det dummeste jeg har hørt fra en butikk noen gang.

 

Disse varene hadde for min del gått i retur øyeblikkelig.

 

Du har uansett angrerett på varer kjøpt annet sted en forhandlers normale utsalgssted.

Det vil si at heving av kjøp ikke kommer inn i bildet, dette kan du sende tlbake med god samvittighet.

 

Her er forøvrig noen klipp fra Forbrukerkjøpsloven.

 

§ 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse

 

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20

b) kreve oppfyllelse etter § 21

c) kreve heving etter § 23

d) kreve erstatning etter § 24.

 

 

§ 23. Heving

 

Forbrukeren kan heve kjøpet når forsinkelsen er vesentlig. Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.

 

Ved vurderingen av om forsinkelsen er vesentlig, skal det særlig legges vekt på forsinkelsens betydning for forbrukeren. Det skal blant annet tas hensyn til hvilken type ting kjøpet gjelder, og om levering skulle skje til en bestemt tid.

 

Lov om angrerett: http://www.lovdata.com/all/hl-20001221-105.html#11

 

LOV 2000-12-21 nr 105: Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

 

§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

 

 

Hvilken butikk dreier dette seg om?

Kjekt å vite.

Link to comment
Share on other sites

Da ordnet dette seg etter litt linking til lovdata.no

 

Jeg må bare si at jeg tidligere har hatt veldig god erfaring med dem og i utgangspunktet vært veldig fornøyd.

Når jeg leser mellom linjene på svaret jeg får fra dem i dag skal det være veldig prekært før jeg handler av dem igjen.

 

Trist egentlig, alle kan gjøre god butikk i gode tider...

Link to comment
Share on other sites

Synes det hadde vert nyttig for resten av oss andre å vite hvilket udugelig firma du handlet med.

Håper du vil fortelle oss det.

 

*Innlegg moderert*

Slike spekulasjoner kan man holde for seg selv, det kan fort medføre at uskyldige aktører blir urettmessig uthengt.

 

Fulmen

 

Har lagt inn to bestillinger tidligere, men aldri fått tilbakemelding eller ordrebekreftelse.

Hvis det plutselig dumper en pakke i posten, så sitter jeg i samme båt. LOL :-)

Men jeg er ikke bekymret - har hatt god dialog ved alle anledninger, men dette har ikke akkurat styrket troen min til bedriften.

Håper dette ikke er normen, for de har bra utvalg og er meget hyggelig å prate med. Regner med det er flere her inne som er godt fornøyde med dem, og det er bra. :-)

Link to comment
Share on other sites

*Innlegg moderert*

Slike spekulasjoner kan man holde for seg selv, det kan fort medføre at uskyldige aktører blir urettmessig uthengt.

 

Fulmen

 

Har bestilt ting skriftlig pr sneglepost slik de ba meg om, og ikke fått noen som helst ordrebekreftelse eller tilbakemelding på flere måneder. Til slutt sendte jeg en mail og spurte hva som foregikk, fikk da et greit svar på hvorfor våpenet var forsinket (problemer på fabrikken, ikke Winges feil- og dette ble også bekreftet fra annet hold, så det er ikke noe de fant på). Helt greit og forståelig at de ikke kan levere på dagen når fabrikken har havarert en maskin og ikke kan produsere på en stund- men det hadde jo vært fint å få beskjed om dette, i stedet for å gå og sjekke postkassa hver dag i månedsvis uten å vite noe.

 

Pakken dukket opp til slutt, så det ordnet seg. Så vidt jeg kan se var de meget raske med å levere etter at fabrikken begynte å produsere igjen.

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg bare legge meg paddeflat, og beklage på det sterkeste :oops::oops::oops:

 

På ett eller annet vis ble to firmanavn krysskoblet oppe i hodet mitt, slik at jeg tenkte ett og skrev ett annet. Min anekdote handlet derfor slett ikke om det feilaktig navngitte og totalt uskyldige firmaet som ble utsatt for min idiotiske inkurie.

Dessuten skulle jeg selvsagt ikke ha navngitt noe firma, korrekt eller ikke.

 

Jeg kan bare be om unnskyldning, hva mer kan jeg si?

 

Note to self: Engage brain before opening mouth.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å kommentere litt:

I motsetning til Vargen, var det ikke noen krysskobling i mitt hode.

Jeg ser selvfølgelig faren med "namedropping" og uskyldig tredje part blir skadelidende osv, så jeg innrømmer gjerne at jeg var for rask på avtrekkeren og at dette ikke vil gjenta seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere som har dårlig erfaring med nevnte butikk. Vi er en skyteklubb i Trondheim som fortsatt venter på en sending med 9mm skudd som skulle vært her rett etter ferien. Har purret men vi har nå bare "glemt" hele saken. Ting ligger ute på på nettbutikken som lagervare, men er ikke på lager alikevell. Har bestilt varen flere ganger og den ligger der fortsatt "som lagervare". Sjerpings.

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg meddele at etter en telefonsamtale med nevnte butikk, er alt i skjønneste orden og dere er tilgitt. Alle kan gjøre feil/glemme saker og ting når det er hektisk. Men etter en real samtale på telefonen så ser det ut til at det blir handel igjen mellom nevnte butikk og Viking pk. i Trondheim. Det er bestandig greit å rense luften litt når det trengs, og alt blir så mye lettere etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...