Jump to content

Norma 5 krutt


palle

Recommended Posts

Er det 15 så er det vel ganske tregt krutt og ikke fullt så egnet til 100grs kuler i 6,5. Det går sikkert, men det finnes bedre krutt ;) Norma anbefaler 4 og 19 ser jeg. N11 som er det raskeste (egentlig laget for 308 win) er sikkert det beste om rekruttladninger er målet?

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Mas-36 skrev:

Er det 15 så er det vel ganske tregt krutt og ikke fullt så egnet til 100grs kuler i 6,5. Det går sikkert, men det finnes bedre krutt ;) Norma anbefaler 4 og 19 ser jeg. N11 som er det raskeste (egentlig laget for 308 win) er sikkert det beste om rekruttladninger er målet?

Det er norma 5 jeg snakker om .

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ser bra ut, ikke er blitt til støv eller utvikler rødbrun røyk eller skarp stikkende lukt så er det nok OK. Krutt er nokså stabilt om det er rett oppbevart. Jeg vil si at den boksen plasserer det ca midt mellom urgammelt og "seriøst gammelt", jeg gjetter forrige århundre. Jeg ville brukt det opp uansett.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 2.3.2020 den 5.50, Per-S skrev:

Norma 5 er det samme som Raufoss NC100 og er omtrent som Vihtavuori N160.

Det stemmer at Norma 5 er det samme som Raufoss NC100, men det er tregere en Vihtavuori N160 i den lotten jeg har. Jeg har brukt den til 280 grain Swift i 358 NM. Meiner eg får bedre fart med MRP, med samme kule og kaliber. Norma 5 ca 785 m/s. MRP 800 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var borti/ kjøpte en kruttboks av den der typen, må ha vært på slutten av 90-tallet. Ikke noe problem å bruke om det har vært lagra etter boka.

 

Ladet noe Norma 202 her i fjor høst, fra en boks jeg har hatt stående siden 1996. Null problem. Brukte faktisk en ladetabell fra Ladeboken utg 2 gjorde jeg også. De var ikke pyser på den tida!😆

Edited by hewi
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...