Jump to content

Er på jakt etter et knivskaftemne


måltrosten

Recommended Posts

Hei!

Fikk et knivblad fra svigerfar og vil lage meg en kniv.

Jeg har en "bjørkeklump" liggende til tørk men det må den gjøre en god stund til.

Jeg er svært ivrig etter å begynne så kan noen fortelle meg hvor jeg kan få kjøpt et knivskaftemne i valbjørk?

 

Har trålet nettet uten finne noen som selger det.

 

Setter stor på hjelp

:)

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke rotknoll fra bjørk. Dette finner du på trær som har blitt veltet. Du kan også skjære ut vorter som du finner på enkelte bjørker. Vanlig rett ved fra bjørk er ikke egnet da disse har for grove rette linjer i veden.

 

Vanlig tørking tar utrolig lang tid. Har ikke tall på dette da mine evner alltid har tørket minimum 2 år.

 

Tørking har jeg funnet en løsning på med bruk av mikrobølgeovn.

 

Om du finner evne så send meg pm for tørking.

Link to comment
Share on other sites

Har sikkert noe liggende som du kan få som er helt tørt, har ligget i flere år.

Skal gå å sjekke, vet jeg har risknuter og kuler, og noen som er færdig saga også.

Hva slags blad skal du ha skaft til?

 

Her er bilder!

 

image0-1.jpg

 

image1-1.jpg

 

image2-1.jpg

 

Edit: Har satt inn bilder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er svært ivrig etter å begynne så kan noen fortelle meg hvor jeg kan få kjøpt et knivskaftemne i valbjørk?

:)

 

Børge Botnen fra Verdal er rundt på de fleste messer og har sikkert skaftemner du sikkert ikke visste

fantes engang, deriblant valbjørk. Har tlf.nr, men du finner ham vel på 1880 også.

Link to comment
Share on other sites

Rikuler på or er fine.

 

Men dei rotnar raskt, så vent ikkje mange år før du tek dei (- det gjorde eg :( )

 

Men lås deg ikkje fast i bjørke-variantane. Frukttre, alm ...

 

Det aller finaste skal visstnok vera rotknoll på nype (rose) - "runnerot"

 

Har nokon prøvd det?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene.

Svigerfar husket ikke hvem som har smidd bladet så jeg har lagt ved noen bilder som viser stempelet fra smeden.

Som nybegnner har jeg lånt boken "Lag dine egne kniver" av Per Thoresen og Dag Olav Bollingmo og har bestemt meg for å prøve på "prosjekt nr.2" så får vi se hvordan det går. :)

23kcaw0.jpg

hx3rl0.jpg

11tx0zq.jpg

 

 

Til Egil: Hvis du har et stykke (11*3*2,5 cm) av begge materialene å avse sier jeg ja tusen takk, sender deg en pm.

Link to comment
Share on other sites

Børge Botnen fra Verdal er rundt på de fleste messer og har sikkert skaftemner du sikkert ikke visste

fantes engang, deriblant valbjørk. Har tlf.nr, men du finner ham vel på 1880 også.

 

Børge er nok en av de med best utvalg ja.

Tror ikke han har noen problemer med å sende i posten heller.

 

Utvalget av valbjørk minker dessverre betraktelig nå, etter eksportrestriksjoner fra Russland.

Link to comment
Share on other sites

Griffon skreiv :

Mener å ha hørt at de bruker lønn i toppen på fioliner.

 

Det stemmer dette. Ein kompis av meg, som er avdød no desverre, fekk tak i eit par skikkelige lønnestokker, og dette var rotstokker. Den dagen han var på saga og skulle sage dette opp til dreieved og material til å lage et salongbord av, stod det tilfeldigvis ein felemaker der og skar opp material. felemakeren tilbydde han x antall tusenlapper for det lønne treet som kompisen min hadde. Men ha svarte bastant nei til det. Til det svarte felemakere " der rauk det lønn for fleire hundre tusen"..

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

"7mmrem mag". Hvis du vet om en rikule av or syns jeg du skal ta den og se hva det er. (om den er brukbar) hadde vert intresant og visst om den er brukbar. Mye or i området hvor jeg bor, og da kunne det vert intresant og se etter rikuler. Har tilatelse av grunneier.

Link to comment
Share on other sites

Surnet bjørk er mitt absolutte favorittemne til både knivskaft og dreiing. Beis emnet med brunfarve og puss ned etterpå så kommer mønstrene enda bedre frem.

 

Om du bruker Danish Oil i stedet for vanlig linolje får du fram strukturen mye bedre.

 

DSCN0105-1.jpg

Dette er surbjørk som jeg har brukt det på.

Skaftenden er ibenholt, metallet i mellom er nysølv.

Blad: Arne Skogli

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Surnet bjørk er mitt absolutte favorittemne til både knivskaft og dreiing. Beis emnet med brunfarve og puss ned etterpå så kommer mønstrene enda bedre frem.

 

Hvordan dannes surbjørk?

Kan jeg surne emnet selv?

Jeg tror jeg har et godt emne stående i skrått terreng, mulig det er hvalbjørk (ser ut som flere små tønner stablet oppå hverandre).

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg på litt tynn is, og det er sikkert noen eksperter her inne som kan mer enn meg. Surning av bjørk kan gjøres ved å sage ned bjørkestokken om våren og la den ligge på fuktig mark over sommeren. Stokken blir angrepet av sopp og andre mikroorganismer som skaper farve og mønster i veden. Risknuter og valbjørk kan også surnes for å få et mer særpreget mønster.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...