Jump to content

Svalbard minutt for minutt


kjella

Recommended Posts

Utdrag fra Sysselmannens retningslinjer:

  •  Rifle til isbjørnbeskyttelse skal som et minimum være av kaliber .308W eller 30-06 (7,62 mm). For rifle skal det brukes ekspanderende kule med kulevekt minimum 11,5 g. Krav til anslagsenergi skal være 2700 J målt på 100 m avstand. 

Det kreves altså mer anslagsenergi enn for storviltjakt på fastlandet.

 

Edit: litt upresis formulering, da 2700 J er tilstrekkelig for storviltjakt med 9-10 grams kuler. Til isbjørnbeskyttelse må kula i tillegg veie min. 11,5 gram. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, FreeSkier skrev:

Samme krav til anslagsenergi som kuler mellom 9 og 10 gram, blir det ikke det? 

Jo, men i tillegg må kulevekten være minst 11,5 gram (da ville kravet på fastlandet vært 2200 J). Det betyr munningshastighet noe over 830 m/s, og da begynner vel .308W å slite....  

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Sølvrev skrev:

Jo, men i tillegg må kulevekten være minst 11,5 gram. Det betyr munningshastighet noe over 830 m/s, og da begynner vel .308W å slite....  

Norma Oryx 11,7g 308, 796ms munning.

E100 2989 joule.

Ref Norma Ballistic data Hunting ammo.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ser at guidene på hurtigruta mest sannsynlig er shoppa inn frå reiselivet der oppe og då er nok også våpenmerka like brokete sammensatt. Ser dog at dei bruker bare rifler og dei skal vere minst 30 kaliber og ha minst 180gn ekspanderande kule.

Når eg var på tur der oppe så var det meget populært med pumpehagle med pistolgrep lada med slug. Dei var korte og hendige på scootertur men sysselmannen likte ikkje pistolgrepet så dei stoppa omsettinga. Hagle er forøvrig fortsatt lov å bruke og det anbefales pumpe med store magasin og slug.

Har ikkje vore der oppe på mange år og reglene er blitt litt endra.

No er revolver i 44mag godkjent aleine. Normalen før regelendringa var å ha revolveren på hofta til praktisk nytte og ein fastmontert utrusta hv mauser på scooteren for å oppfylle krava🙂 

Har kikka litt på Tv2 og mimra tilbake men ein slik tur hadde eg aldri i verden gidda å reist på, men det er no meg då😉

Link to comment
Share on other sites

På 5.2.2020 den 13.54, bobby skrev:

Riflene virker være Ruger M77 i rustfri utgave (med Win.70 sikring.)

Kaliber,.. mener å hørt 30-06, men ikke sikker 

Jeg har sett en del bilder fra Svalbard hvor denne blir brukt. Jeg så en gang en artikkel fra en barnehage der hvor en slik hang høyt på veggen, klar til bruk. En annen ting vi ikke bør glemme er at det finnes en del russere der, de har litt andre ting. Eks. Mosin-Nagant i kaliber 7,62x54R. de foretrekker karabinutgaver som M38 eller M44. M44 har svingbajonett fastmontert, denne er ofte skrudd av blant jegere eller andre som finner den unødvendig. M38 og M44 er ellers like, korte og hendige. Jeg så en gang en avisartikkel hvor en russer hadde reddet en annen i nødverge og skutt en isbjørn, russeren poserte med en slik Mosin-Nagant. Så har jo Mauser M/98kF1 i 7,62x63 hatt lange tradisjoner der oppe. 

Ruger.JPG

Ruger  M77 All-Weather variant. En bekjent av meg hadde denne i .300 Win.Mag.

 

Vet.4.JPG

En gammel russer M44 fra krigens dager.

 

IMG_2852.JPG

Dette er min M44, den er polskprodusert i 1954.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...