Jump to content

Hva skjer med SAA?


Fanten

Recommended Posts

  • 1 year later...

Sør-Afrika har vært rimelig livsfarlig lenge. Det er mange, gamle, dype, og nådeløse motsetninger i det landet.

 

Jeg gikk på universitetet med mange sørafrikanere på nittitallet. De hadde alle blitt sendt til utlandet av foreldrene, for å skape seg nye liv i nye land.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

On 7/15/2021 at 2:17 PM, Jegermeistern said:

Min hensikt med å dra fram denne saken, er utelukkende å diskutere hvorvidt det er sikkert / er blitt mer usikkert å dra på jaktreise til SA. Og jeg forholder meg til opplysninger fra anerkjente medier.

Anerkjente medier rapporterer dessverre bare i notisform.

https://www.nrk.no/nyheter/sor-afrika-1.12313556

Tar ikke med publiserte intensjoner fra grupperingene som kan si noe om hvor dette vil ende.

 

Betydelig risiko for regimet.

Ikke trygt å dra dit.

Link to comment
Share on other sites

On 7/15/2021 at 3:38 PM, Skrueråmuttere said:

----- Jeg gikk på universitetet med mange sørafrikanere på nittitallet. De hadde alle blitt sendt til utlandet av foreldrene, for å skape seg nye liv i nye land.

Ja, flere sendte "guttene sine" ut av Sør Afrika når de passerte 17 år og sluttet på ordinær skole i SA for å studere, men det var ikke bestandig "bare" for å få utdanning og skape seg et nytt liv i et annet land. I flere tilfeller var det først og fremst for å unngå tvungen verneplikt i 2 år. Iallfall var det flere som gjorde det primært av den grunn helt frem til 1994 da verneplikten ble fjernet. Tre stykker (ut av 17 eller 18 gutter – husker ikke helt) fra min klasse/årgang, ble sendt til England for "higher education". En av dem mot hans egen vilje, og som en protest endte han opp permanent i det engelske forsvaret. Dette var midten av 80’tallet.
Det var teoretisk mulig å få dispensasjon fra verneplikt, iallfall på 70’tallet…men helt på slutten av 70’tallet og hele 80’tallet ble det i praksis mer eller mindre umulig å nekte å avtjene de 2 års verneplikt som det var på den tiden (en hovedgrunn var vel at ting eskalerte langs grensen til Angola). Hvis man nektet å avtjene verneplikt stod man til en 6 års fengselstraff….i andre enden av skalaen kunne man faktisk melde seg som frivillig og begynne som kadett allerede som 16 åring.
Verneplikt var kun for hvite. Sorte, indere og coloureds kunne melde seg frivillig, og mange gjorde det faktisk. En eller annen gang rundt 1983/4’ish eller iallfall midten av 80’tallet, ble det også slik at hvite gutter i alderen 17+ som ikke var sørafrikanske statsborgere, men som likevel hadde permanent opphold i SA, i mange tilfeller fikk et krav om å avtjene verneplikt i SA hvis man ville beholde en slik oppholdstillatelse i fremtiden. Jeg kjenner til iallfall en danske og to nordmenn som endte opp i SADF på grunnlag av dette.

Det er ikke noe nytt at folk er væpnet i SA. Sør Afrika har alltid vært et land med mye våpen blant sivile, og mange av disse våpen blir båret rundt daglig. I en annen tråd har jeg nevnt hvor mye våpen som var blant elevene på kostskolen jeg gikk på som barn og ungdom. Broderen ble hivd ut fra samme skole (laaang historie, men skal bare bekrefte at den inneholdt alkoholholdig fluidium…noe som var forbudt på kostskolen), og endte opp på en annen skole oppe i Jo’burg. Dette var en dayschool, og ikke en boarding school. Han bodde privat på «hybel» hos foreldrene til kjæresten fra gamleskolen. Fattern til kjæresten hans, ga brodern en .38 S&W snubb med beskjed om å ha den på seg når han var downtown. På skolen var det metaldetektor ved inngangen, og alle elever som hadde våpen måtte levere det fra seg til vakten der, for så å få det igjen når de dro hjem for dagen. Var en tøff skole, men det ble folk av han au…
På en bursdagsfest for en gammel klassekamerat i Durban på slutten av 90’tallet ble kona (som er herfra) sjokkert da hun så mengden av håndvåpen som lå opp på fryseren i pantry’et – alle som kom til festen, ble bedt om å legge eventuelle våpen fra seg der ved ankomst, og før festen begynte for alvor... Tror ikke det var noen av gjestene som ikke hadde noe liggende der – og det gjelder både sorte og hvite. Kostskolen jeg gikk på og fikk min matriculation på, var en av ca 10 private kostskoler som hadde blandet elever (både sorte, hvite og indere) før 1994 og det første frie valget. Det var ingen blandede statsskoler på den tiden.

Når det gjelder opplysninger fra anerkjente medier, så er det iallfall minst en eller to twittermeldinger i en av linkene over, som ikke er skrevet av sørafrikanere. Dermed nekter iallfall jeg å akseptere det som er skrevet som annet enn "hearsay" eller i beste fall som annenhånds eller tredjehåndsinformasjon – iallfall regner jeg det ikke for en seriøs kilde direkte fra "åstedet", selv om at det har en form for sannhet i seg. NRK pleier å være rimelig grei (selv om at det ikke er alle korrespondenter som har alle facts helt på stell der heller), men hvis jeg vil ha ferske nyheter tar jeg heller en telefon eller sender en melding til folk jeg har vokst opp sammen med lokalt. Som Jegermeisteren skriver så er det veldig lett å snuble borti diverse mer eller mindre eller faktisk ganske brun-svarte grupper når man leser om situasjonen i SA. Uansett så kan jeg bekrefte at det har gått og akkurat nå fortsatt går ganske hett for seg i både Mooiriver, Eshowe, Pietermaritzburg og Durban.

Tilbake til trådstarters spørsmål, selv om at det er lenge siden det ble stilt. Jeg har en kompis fra SADF som startet som helikopterpilot på en Allouette og fløy i "rutetrafikk" på crossborder operations inn i Angola på 80’tallet. Videreutdannet seg til fly og fløy Boeing for SAA i mer enn 10 år, før han endte opp i England og nå flyr for British Airways. Han pleier å holde seg ganske oppdatert om sin gamle arbeidsplass SAA. Det siste jeg har hørt fra han (tidlig juni i år) er at staten (RSA) fortsatt eier 49% av SAA, og resten er solgt ut. Arbeidsstyrken er også redusert med rundt 80%, fra ca 4700 til rundt 1000 ansatte. Hva som skjer videre både med SAA og i SA er vel fortsatt et stort spørsmål enda...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, uMtuli said:

Hva som skjer videre både med SAA og i SA er vel fortsatt et stort spørsmål enda...

 

Takk for et interessant innlegg, @uMtuli!

 

NRK.no har en artikkel om saken i dag. Om man blir særlig klokere av den, er en annen sak:

 

https://www.nrk.no/norge/derfor-rammes-sor-afrika-av-det-verste-opproret-siden-apartheid-1.15577761

 

Link to comment
Share on other sites

Fikk den andre dagen et spørsmål om det med skoleelever og våpenlisenser. Våpenloven den gang stipulerte at alle som var minimum 16 år gammel, og ikke var «declared unfit» til å eie våpen, kunne søke om å få tildelt våpenlisens på eget våpen. Man kunne bruke skytevåpen lenge før man ble 16, så lenge som at man var «under tilsyn» av lisenshaver. Det var den gang også relativ kort behandlingstid (et par uker etter hva jeg husker), i motsetning til dagens opp til 14 måneder i enkelte distrikt…
«Våpengarderoben» i SA var da på 12 våpen, med mindre man kunne dokumentere sterkt behov for flere (for sikkerhetspersonell og profesjonelle jegere var dette vanligvis ikke noe stort problem). I dag må man, etter hva jeg har hørt (bemerkning slengt ut uten dokumentasjon), dokumentere behov for mer enn «en av hver» (håndvåpen, rifle, hagle), med mindre man har et relevant yrke som krever tilgang til mer enn «en av hver».

For å være helt sikker på det med 16 år (hukommelsen blir jo ikke akkurat bedre med alderen…) tok jeg og rota litt i bokhylla, og fant denne boken om våpeneierskap i SA, som faktisk også er delvis relevant til ovenstående om at flere grupper væpner seg.
Husker selv flere riots fra 80’tallet. Disse kunne starte både som et planlagt/spontant riot, eller som en lovlig demonstrasjon som plutselig endret seg til et voldelig riot. Når et slikt riot da endret kurs og raskt nærmet seg boligfelt eller handelssentre, var det huseiere, butikkeiere osv som satte opp improviserte barrikader og «stopp grupper» med egne våpen inntil SAPS overtok og fikk kontroll med vannkanoner og gummikuler.
Boken fikk jeg som del av handelen da jeg kjøpte nytt våpen på Kings Sport i Durban. Dette er en 1986 utgave, og jeg vet at det er gjort endringer i våpenloven i år 2000, men har ikke satt meg inn i hvor store endringer det er i forhold til datidens lovverk. Sist jeg bar eget håndvåpen i SA var i 2006, etter den tid har det vært vanskelig å få inn håndvåpen med mindre man har en offisiell skriftlig invitasjon til større skytestevne, eller skal bruke det til jakt (relevant våpen…og igjen ikke uten skriftlig invitasjon fra outfitter).
Boken er å regne som et grunnkurs i våpensikkerhet, samt inneholder alt av relevant lovverk, i tillegg til en god del Q&A – relevante spørsmål med konkrete svar basert på lovverket (datidens). Tok bilde av en side hvor iallfall de to første spørsmål og svar er relevant til ovenstående. Håper oppløsningen er ok…jeg er usikker på hvor store bilder som er mest egnet/lov her på sidene?

 

Gunowners1.jpg

Gunowners2.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...