Jump to content

Presisjonsproblemer Tikka T3 ??


f-groen

Recommended Posts

Har ikke Tikka T3 selv, men har hørt om eiere av T3 som ikke er helt fornøyd med presisjonen, dette har vært T3 Varmint. Ikke at det er så ille at det er grunn til å reklamere på produktet, men mer i retningen av at de hadde større forventninger til presisjonen.

 

Har også hørt at de har en tendens til å "kaste" ett skudd i en treskudds-serie. At du sitter igjen med en treskudds-samling med to skudd samlet og ett skudd litt unna de andre to.

 

For ordens skyld, disse kildene har evne til og skyter imponerende samlinger med andre rifler, Remington osv.

 

Vurderer å kjøpe en T3 Lite Stainless selv, men disse presisjonsproblemene bekymrer meg litt. Er det andre med tilsvarende erfaringer her ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en T3 Lite Stainless, og jeg er veldig imponert over presisjonen i den børsa!

Når det er sagt, så i kaliber 7mm Rem Mag, så blir det ikke ei superpresisjonsrifle uansett...

Men ho samler så godt som jeg klarer å holde i, i benk og den ble brukt som toppjaktrifle i fjor høst med godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en T3 varmint SS og den har bedre presisjon enn jeg kan betjene, selv om den uttalelsen kanskje var et personlig nakkeskudd hehe. Har faktisk ikke hørt om noen som har klaget på presisjonen til T3 før, den ble jo til og med kåret til årets rifle i USA et år ettersom jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

Presisjon er bra, men for å få den til skifta jeg ut rekylklakken fra en i aluminium til en i rustfrittstål.

 

27mm

Tikka T3 30-06 200m scenar 167g

 

Takker for mange svar, alle høres fornøyd ut, caveman har skiftet rekylklakken for å oppnå ønsket presisjon, ser det ut til.

 

Det er rekylklakken jeg er litt skeptisk til, er det enkelt å skifte den, caveman ? Og har du beddet den nye klakken ? Må innrømme at jeg ble litt skeptisk da Tikka selv uttaler at det ikke er nødvendig med bedding og at aluminiumsklakken holder god nok kvalitet.

 

Den T3 Lite SS jeg har holdt i hendene hadde ikke helt frittliggende løp, stokken lå an litt et stykke inn på løpet.

 

Vet ikke om dette har betydning for en Tikka, men innbiller meg at rekylklakken, bedding og frittliggende løp har innvirkning på presisjonen i en Tikka også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg fikk beskjed når eg kjøpte min at rekylklakken kom til å gå der etter ca 200skudd og at eg skulle få ny når presisjonen avtok, kostnadsfritt. Kjøpt av Rogne våpen på Heimdal. T3 min er i 300Wm og da sjer det vell litt raskere enn i eks 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Eg fikk beskjed når eg kjøpte min at rekylklakken kom til å gå der etter ca 200skudd og at eg skulle få ny når presisjonen avtok, kostnadsfritt. Kjøpt av Rogne våpen på Heimdal. T3 min er i 300Wm og da sjer det vell litt raskere enn i eks 6,5.

Hmmm, jeg begynner å tro at min skepsis var berettiget, hva er problemet med klakken ? Er det materialet eller at den er løs ?

 

Og er den lett å skifte ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har kjempepresisjon i min Tikka også.

 

Men hørte på en tråd her inne at de første riflene i noen av T3 modellene hadde 1:12 stigning istedet for 1:8 som nå er standard.

 

Mener å huske at 1:12 stigning kan gi skikkelig BAD presisjon med tunge kuler, men skyte bra med lette (eller var det omvendt...).

 

Lurer på om det var SAKO .30-06 som kunne litt om dette.

Link to comment
Share on other sites

Men hørte på en tråd her inne at de første riflene i noen av T3 modellene hadde 1:12 stigning istedet for 1:8 som nå er standard.
Det gjaldt bare .223Rem. Ingen andre kalibere.

 

Mener å huske at 1:12 stigning kan gi skikkelig BAD presisjon med tunge kuler, men skyte bra med lette (eller var det omvendt...).
Nei, det var ikke omvendt. 1-12" klarer ikke å stabilisere tunge kuler, mens 1-8" stabiliserer opp til minst 75gr

 

Lurer på om det var SAKO .30-06 som kunne litt om dette.
You bet...
Link to comment
Share on other sites

Eg fikk beskjed når eg kjøpte min at rekylklakken kom til å gå der etter ca 200skudd og at eg skulle få ny når presisjonen avtok, kostnadsfritt. Kjøpt av Rogne våpen på Heimdal. T3 min er i 300Wm og da sjer det vell litt raskere enn i eks 6,5.

Hmmm, jeg begynner å tro at min skepsis var berettiget, hva er problemet med klakken ? Er det materialet eller at den er løs ?

 

Og er den lett å skifte ?

 

Frode

 

Det er nok aluen som gir etter. Min sitter som støpt i stokken, men er meget lett og skifte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Presisjon er bra, men for å få den til skifta jeg ut rekylklakken fra en i aluminium til en i rustfrittstål.

 

27mm

Tikka T3 30-06 200m scenar 167g

 

Takker for mange svar, alle høres fornøyd ut, caveman har skiftet rekylklakken for å oppnå ønsket presisjon, ser det ut til.

 

Det er rekylklakken jeg er litt skeptisk til, er det enkelt å skifte den, caveman ? Og har du beddet den nye klakken ? Må innrømme at jeg ble litt skeptisk da Tikka selv uttaler at det ikke er nødvendig med bedding og at aluminiumsklakken holder god nok kvalitet.

 

Den T3 Lite SS jeg har holdt i hendene hadde ikke helt frittliggende løp, stokken lå an litt et stykke inn på løpet.

 

Vet ikke om dette har betydning for en Tikka, men innbiller meg at rekylklakken, bedding og frittliggende løp har innvirkning på presisjonen i en Tikka også.

 

Frode

 

Ja den er lett å skifte, å den nye har jeg fått beddet fast i stokken :D

Link to comment
Share on other sites

Joda, er ikke alt fra Tikka som fungerer ut av eska. Kjøpte en Tactical i 300 Win mag som ga langt fra akseptabel presisjon. Servicefolka på Schou var enige og sendte en ny. Fremdeles rotten presisjon (5-8 cm med tydelig horisontal spredning) uansett type ammo (prøvde 5 forskjellige fabrikkammos med 180 til 190 gr kulevekt) og i tillegg antydning til urunde kulehull (ustabil). Service hos Schou (god service, det skal de ha) sendte rifla til Finland for sjekk. Fikk den tilbake etter ca 14 dager med beskjed om at de (fabrikkfolka) ikke fant noe feil, men de hadde "pussa" løpet. Anyway, nå gikk det meget bedre ("runde" grupper og runde kulehull) med gruppestørrelse på 5 skudd på 20-30 mm med fabrikkammo rifla liker. Kanskje er det mer å hente når den får skreddersydd kost.

 

Har etterpå bedda rifla og skutt et hundretalls skudd så langt (samler hylser enn så lenge). Børsemakeren heiv like godt hele rekylklakken og søylebedda uten denne. Holder i massevis om jobben blir riktig gjort sier han.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag använder själv en t3 ss 30-06 med hausken demper..Den håller samling på 20mm på 100m

men det kan ju variera från vapen till vapen.Tror det är allt för många experter runt omkring.

Detta är välkända merken som har blitt det just vid att produsera kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...