Jump to content

Petit vs fauve


kallen

Recommended Posts

Hei!

 

jeg vurderer en basset, enten av type petit eller fauve neste gang jeg skal ha jakthund. Jakter primært rådyr og hjort i stort terreng i Telemark. Når jeg ser på jaktprøver fra Norge og Sverige, ser det ut til at det er Petit’en som gjør det klart best, jamfør Vega prøven og småhunds SM. Jeg er opptatt av at neste bikkje skal være avkom av godt dokumenterte jagere, som jevnt over har gode poengsummer på jaktprøve. Således virker Petiten som et klart førstevalg. Er det noen som kan svare på hvor stor forskjell er det på rasene og hvorfor det virker som om Petitene er bedre jagere?

Link to comment
Share on other sites

Tror den individuelle forskjellen betyr mer enn rase. Og ikke minst hvordan eieren løser opptreningstiden (les tålmodighet) når hunden er ung og skal jages inn. Jeg har jaktet masse med begge rasene (selvsagt flere petit siden det er mange flere individer) Den desidert beste rådyrhunden jeg noensinne har sett er en fauve hann (uansett rase basset, dachs eller drever) Den hunden finner alltid rådyr, går sakte nok til at dyra turer og jager alltid over 1-2 timer eller mer. Søket er også meget bra. Den like desiderte andreplassen er en petit tispe, søket er det beste jeg noensinne har sett og denne finner også alltid dyr.  

Link to comment
Share on other sites

Men er det typisk Fauve? De jeg har vært borti, har jagd lenge og langt, og dyra har tura dårlig og stort sett gått rett ut. Ikke mange individer, men faktisk samtlige av de jeg har vært borti. Selv har jeg jakta med drever siden 1993, og har (med unntak av et par unghunder jeg aldri fikk tid til å jage inn - gamlebikkja var jo mer enn god nok) hatt 3 drevere i disse åra. Den første ble 13, den andre 9 og den jeg har nå er 6 år. Så med den lille overlappen jeg har hatt har jeg hatt bra jakthund på rådyr i 20 år, fordelt på 3 hunder. De to første har nok hatt tresifret antall fall, og den jeg har nå er på god tur. Ser ikke noen stor grunn til å skifte rase, for å si det sånn... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har aldri jaktet med Petit men har jaktet med Fauve. Den ene tilhørte en kompis og den andre er min egen.

 

Fauven til kompisen hadde godt søk. Søkte typisk max 200m ut fra hundefører hvis den ikke fikk noe i nesen. Gikk den lengre visste man at den var på spor og passerte den 400m så ble det garantert los. Rådyrene turte fint for bikkja og lostider på 3t og mer var ikke uvanlig. Strengt tatt så var det ikke uvanlig at losen varte 6 timer eller mer heller. Grunnen til at jeg omtaler bikkja i fortid er at den fikk lungeødem og måtte avlives etter at den hadde jaget hjort en hel dag.

 

Fauven min hadde en latterlig treg start. Hadde ikke sin første rådyrlos før den hadde passert 2,5 år. Begynte da å jage bedre og bedre. Godt søk hvis det er vitring men dårlig hvis det ikke er godlukt i det hele tatt. På barmark henger den på rådyrene i 2-3 timer. Fin fart og mye turing. På snø henger den på i 5-6 timer (gir seg ikke før det blir mørkt). Var skeptisk til å jage hjort frem til slutten av forrige sesong (var da 3,5 år). Etter at den i løpet av den sesongen hadde vært på tilsammen 16 hjortefall hadde den helt på tampen en dårlig hjortelos som resulterte i fall. I år startet den med å jage hjort i underkant av 1t men har etterhvert begynt å nærme seg de samme lostidene som for rådyr. Hjorten turer greit for bikkja men hjort kan jo like gjerne dra rett ut uansett hva den har i hælene. Forrige helg hadde den en los etter hjort som var blitt var meg før uttak. Da losen startet dro den rett ut og opp og bikkja hang på til det ble mørkt. Søket til bikkja later til å bli bedre og bedre. Returen er 100%.

 

Jeg kjøpte Fauve nettopp forde de hadde rykte på seg for å ha relativt korte lostider. Jakter i områder med mye dyr og ser at det er mer effektivt med loser på max ca 1,5t enn det det er med lengre loser. Må si jeg har blitt overrasket (negativt) at Fauven er "like ille" som Drever. Har en mistanke om at ryktet til Fauven henger igjen fra da det var relativt få individer i landet og at de individene som ble brukt kanskje ikke hadde de beste linjene. Nå som det har blitt flere individer og avlen har blitt mer rettet mot jakt så har ting endret seg drastisk.

 

Ville jeg kjøpt Fauve igjen? Neppe. For meg og mitt bruk vil jeg være mer tjent med en rase som jager kortere slik at jeg kan få flere loser pr dag. Hvis du liker å sitte i skogen og høre på losen så er Fauve et godt alternativ til Drever. Og ja, har hatt 2 Drevere. Begge gode bikkjer med mange fall men jager for lenge, aldri igjen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. Det er forsåvidt ikke overraskende at man kan ha ulik erfaring med bikkjene, da individforskjellen kan være stor avhengig hvilke linjer man har avlet på. Men jeg har også hørt at fauve kan være relativt harde! Gjelder dette Petiten også? 

 

jjrcdk: Fauve’en du nevner. Var foreldrene også langjagere som du beskriver? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke så lenge som min. Når det er sagt så merker jeg store forskjeller på barmark og snø. Jeg jakter uansett forhold og syntes vel det er mest artig etter at snøen har kommet og det er nettopp da bikkja henger på lengst. Er usikker på om eierne av foreldrene til bikkja mi har like mye erfaring med bruk av bikkjene på snø. Lostidene til bikkja mi på barmark ligger noe over oppgitt lostid på foreldrene. Bikkja mi har i tillegg 30+ jaktdager i året så det kan jo hende at dette har ført til at den har blitt er rutinert i tapsarbeid enn foreldrene og dermed klarer å henge på lenger. Eller at den jager saktere og har bedre kontakt med dyrene, eller...

 

Begge Fauvene jeg har jaktet med har forøvrig vært ganske lause i målet så det blir fine uttak.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Jibrag skrev:

Men er det typisk Fauve? 

Det var vel poenget jeg ville ha frem, det er større forskjell på individene og hundefører enn forskjellen blant rasene. Det finnes gode og dårlige jakthunder blant alle raser, merkelig nok er det ofte de samme personene som får frem gode jakthunder gang etter gang😀 og det er neppe tilfeldig. Det blir jo sånn at mange er tro mot en rase fordi de har gode erfaringer med den. 
 

De to desidert dårligste rådyrhundene jeg har erfaring med var en dachstispe og en dreverhann. Men det ligger på individet og innjaging, ikke rase.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Skarvekongen skrev:

Det var vel poenget jeg ville ha frem, det er større forskjell på individene og hundefører enn forskjellen blant rasene. Det finnes gode og dårlige jakthunder blant alle raser, merkelig nok er det ofte de samme personene som får frem gode jakthunder gang etter gang😀 og det er neppe tilfeldig. Det blir jo sånn at mange er tro mot en rase fordi de har gode erfaringer med den. 
 

De to desidert dårligste rådyrhundene jeg har erfaring med var en dachstispe og en dreverhann. Men det ligger på individet og innjaging, ikke rase.

 

Det er helt klart at eier har mye å si. Men om du har et avkom etter foreldre som gang på gang jager inn til 50 poeng på prøve, så ville jeg tro at forutsetningene var bedre for å få en god jaktbikkje, enn om har foreldre som jager inn til jevnt over lavere poengsummer. Det er enkelte ting som preger en los som vi eiere ikke kan gjøre noe med som feks mål på hunden.

 

Er det noen som har kan anbefale en fauve oppdretter med gode linjer?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
På 29.11.2019 den 6.50, jjrckd skrev:

https://www.elghund.net/

http://www.fagerkollen.com/

 

Øverste har levert mye bra bikkjer. Jeg kjøpte av nederste men usikker på om de fortsatt driver avl.

 

 

 

Fagerkollen hadde et kull rundt påsketider i år. Jeg har en Fauve hannhund fra det kullet som jeg har hatt 1 mnd. Tispa til det kullet tror jeg ikke de skal bruke i videre avl, siden 3 av 5 valper ble født med haleknekk, så vet ikke hvordan det blir med videre kull der.

 

Har tidligere erfaringer med dachs og drever. Spennende med noe nytt!:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...