Jump to content

Trofe bedømmings kveld.


Jamt

Recommended Posts

I morgen skal det arrangeres trofe bedømmings dag hos Lyngdal jakt og fiske senter.

 

Gleder meg fælt til det. Har fått med meg noen som jeg skal bedømme for noen bekjente. Samt ett par av mine egne pluss ett elggevir.

 

Skal ta noen bilder fra det. Menl egger ut de jeg skal ha med meg bort. Har pratet med espen i dag og det kan fort bli 30 medaljer av råbukk pluss div annet som dukker opp :D.

 

normal_IMG_2351_%28Small%29.JPG

normal_IMG_2353_%28Small%29.JPG

normal_IMG_2287_%28Small%29.JPG

 

De to bukkene til høyre er i gull klassen og hjorten er jeg meget spent på. Små målte litt på den i stad og den ligger i gull land den også :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det er vel ikke mulig og få bedømt en bogmontert hjort så hvidt jeg vet. Såsant den ikke er veid før montering da ? Det er jo vekta av skallen og hønna som står for det meste av poengene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vekta er kun en brøkdel av poengsummen. det er bare vekta *2. det er det hele. Det er alle de andre målene som drar. spesielt lengden på stengene og omkretsen rundt. Det er ikke som rådyra. Feks veier trofeet 4 kilo så får du 8 poeng. Og da er det langt igjen til 170 :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Vekta er kun en brøkdel av poengsummen. det er bare vekta *2. det er det hele. Det er alle de andre målene som drar. spesielt lengden på stengene og omkretsen rundt. Det er ikke som rådyra. Feks veier trofeet 4 kilo så får du 8 poeng. Og da er det langt igjen til 170 :D

 

Jeg bøyer mitt hode i støvet, du har rett. Sitter og ser på bedømmelsen av mitt eget gevir nå og som du sier, stengene ga mest poeng under ett. :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei, er ikke så veldig innde på bedømming av gevir å sånn, så jeg lurer på om det er vits i å få geviret mitt dømt, legger ved et bilde av hjorten jeg skjøt i høst. Er vel sikkert for små spirene i krona, men som sagt så vet jeg lite om bedømming. Så det er nok noen her som kan gi meg et svar på det tenker jeg.

 

 

 

18092008112.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vekta er kun en brøkdel av poengsummen. det er bare vekta *2. det er det hele. Det er alle de andre målene som drar. spesielt lengden på stengene og omkretsen rundt. Det er ikke som rådyra. Feks veier trofeet 4 kilo så får du 8 poeng. Og da er det langt igjen til 170 :D

 

Men er det noen form for omregning av noe anna som kan brukes da, eller mister du de poenga?

Link to comment
Share on other sites

Fin gammeldags tyskerhjort det der!med plass til litt conjack i begeret ! :mrgreen: har en ganske lik og det var bronse så få den bedømt :D

 

Sier du det ja, ja bronse er ikke værst det, her ute på smøla så er ikke gevirene så veldig stor i forhold til denne innlandshjorten egentlig, så dette her er ganske stort til å være smølahjort.

Link to comment
Share on other sites

I morgen skal det arrangeres trofe bedømmings dag hos Lyngdal jakt og fiske senter.

 

Gleder meg fælt til det. Har fått med meg noen som jeg skal bedømme for noen bekjente. Samt ett par av mine egne pluss ett elggevir.

 

Skal ta noen bilder fra det. Menl egger ut de jeg skal ha med meg bort. Har pratet med espen i dag og det kan fort bli 30 medaljer av råbukk pluss div annet som dukker opp :D

 

Rekner med dette er åpent for alle?

Har 2 hjorter og 3 rådyr som skulle vært gjennom en offisiell måling :wink:

Gjerne tatt turen hvis det passer...

Har du Klokkeslett?

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen form for omregning av noe anna som kan brukes da, eller mister du de poenga?

 

De bruker skjønn, men som regel så tar de ikke i så du får nokk ikke mer vekt enn du skal. MEn noe får en som regel. Men som jeg sa så utgjør ikke vekt poengene så mye på hjorten, men ett poeng her og der så blir det jo noe til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Dommeren begymmer kl 1400. og holder på utover kvelden. det kan bli seint :D.

Koster 200 for rådyr og 300 for de 3 andre som tar endel lenge tid. SÅ det er bare å stille opp :D

 

Var det jeg håpet på :lol:

Kan ikke reise herfra før 16.00 så tar det fort 2timer å kjøre..........

Link to comment
Share on other sites

Ser ut for meg som den hjorten mangler enten øye taggene eller isse taggene. Har skutt et par hjorter som har hatt enormt gevir, men mangler 2 av disse taggene og det kan da ikke vere bra i forhold til bedømming..

 

Espen

 

 

Issetaggene får du maksimalt 2p for, så ingen katastrofe om de mangler...

Link to comment
Share on other sites

klikk på bildet og så vil du se at både isse og øye tagger er intakte :mrgreen:

 

 

Har klikka på bildet, men ser de fortsatt ikke. Kanumuligt vere der!

 

Det kan godt hende at det ikke er så mye poeng for de.

 

 

Discription Length Points

One side Both Sides

Short 2-10 cm 0,0p 0,5p

Medium length 10,1-15 cm 0,5p 1,0p

Long 15 cm + 1,0p 2,0p

 

 

Oppsettet forandrer seg litt her når jeg poster innlegget, men uansett så viser det at hvis begge issetaggene er over 15cm så får du 2p, som og er maksimalt ;-)

Det du henter poeng på er lengde av stengene, omkrets av rosenkranser og omkretsen av stengene på det tynneste området oppforbi issetagg og mellomtagg... 1p per tagg får du også. Lengde av øye og mellomtagg kan du også hente endel på....

Link to comment
Share on other sites

ja men det er mulig å manipulere det slik at stengene kommer lengre fra hverandre. Vekta blir skjønns messig vurdert. men du tjener sjelden noe på det. de tar aldri godt i, men siden det utgjør så lite del av poengsummen så har det ikek så mye å si. men rådyr gevir går det ikke med siden vekta der er en stor del av poengsummen. Den var så fin at den hadde jeg vurdert å gå med til en dommer ja. HVor bor du hen?

Link to comment
Share on other sites

klikk på bildet og så vil du se at både isse og øye tagger er intakte :mrgreen:

 

 

Har klikka på bildet, men ser de fortsatt ikke. Kanumuligt vere der!

 

Det kan godt hende at det ikke er så mye poeng for de.

 

Dersom det er Hopmark sin du ser på så håper jeg du mener den til høyre. I såfall kan du kanskje ha rett. Den til venstre (store) har både øye, isse og midttakk på begge stengene.

Link to comment
Share on other sites

klikk på bildet og så vil du se at både isse og øye tagger er intakte :mrgreen:

 

 

Har klikka på bildet, men ser de fortsatt ikke. Kanumuligt vere der!

 

Det kan godt hende at det ikke er så mye poeng for de.

 

Dersom det er Hopmark sin du ser på så håper jeg du mener den til høyre. I såfall kan du kanskje ha rett. Den til venstre (store) har både øye, isse og midttakk på begge stengene.

 

 

Nei, det var jamt (trådstarter) sin eg mente, den som er øverst på siden..

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

ja men det er mulig å manipulere det slik at stengene kommer lengre fra hverandre. Vekta blir skjønns messig vurdert. men du tjener sjelden noe på det. de tar aldri godt i, men siden det utgjør så lite del av poengsummen så har det ikek så mye å si. men rådyr gevir går det ikke med siden vekta der er en stor del av poengsummen. Den var så fin at den hadde jeg vurdert å gå med til en dommer ja. HVor bor du hen?

 

 

Den henger i farsund...

Link to comment
Share on other sites

Skal komme med resultatene når jeg får bildene på plass. har akkurat kommet hjem. mye flott å se. Tror også noe av bildene kommer i ett av jaktbladene.

 

Kommentaren om den store hjorten først i tråden stemmer. den mangler begge isse taggene. Men de andre er inntakte.

 

Når det gjelder bedømmelse av hjorte gevir så er den litt mer innfløkt enn rådyra.

 

Men det letteste er å søke på google på c.i.c red book. så laster du ned pdf fila med red book. Der står de fleste utregninger på gevirere. Det er litt for norskning av de enkelte men det er i hovedtrekk samme.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått lagt inn noen bilder :D

normal_IMG_2364_%28Medium%29.JPG

 

Her er bukke raden :shock:

 

normal_IMG_2363_%28Medium%29.JPG

 

Her har dere Espen butikkinnehaver av Lyngdal jakt og fiskesenter(til venstre) og dommer Ingve Flikka.

 

normal_IMG_2366_%28Medium%29.JPG

 

Her står Espen og kikker nøyere på "stor" hjorten sin krone. som ikke har mindre enn 5 tagger :D. Den ble forøvrig målt til 171,97 :D. Det er ikke ofte det dukker opp gull kroner av hjort her nede, så dette var morro.(ikke se på utstoppinga :roll:)

 

normal_IMG_2365_%28Medium%29.JPG

 

Her sitter Ingve ved bordet sitt og beskuer en av de mange medalje bukkene :D

 

Totalt ble det bedømt 27 norske rådyr bukker. Der var det 6 gull, 7 sølv og 14 bronsje. Det største var på 144 poeng. Begge de jeg hadde med holdt gull :D. deriblant den største.

 

Så ble det bedømt 2 elg, 1 sølv og 1 bronsje. "mitt" holdt 278 poeng :D.

 

Og 3 hjort, det ble 1 av hver valør. Der i blant den med gull på nesten 172 :D.

 

Alle dyrene er skutt på sørlandet og faktisk over 2/3 bukkene i år :shock:

 

I tillegg ble det bedømt 4 utenlandske råbukker og en Hjort fra Ungarn. 3 av bukkene var fra england(1 gull og 2 sølv) og 1 fra Litauen(gull)til opplysning så ble den skutt hos den mye omtalte Mantas :D.

 

Hjorten veide 7.6 kilo i gevir vekt og etter norske mål så var den på nesten 185.

 

De utenlandske blir bedømt mest for morro. De får ikke diplom.

 

 

Det var en vellykket kveld med mye folk og mange historier, nå er det bare til å glede seg til neste gang som blir ut i februar. Da blir det oppsamlings heat. Med mer hjort og elg :D.

 

Stor takk til Espen og Ingve som orker å ha slike maraton dager.

 

Måtte ha med kake bordet og Ingve i dyp konsentrasjon :D

 

normal_IMG_2357_%28Medium%29.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

normal_IMG_2366_%28Medium%29.JPG

 

Her står Espen og kikker nøyere på "stor" hjorten sin krone. som ikke har mindre enn 5 tagger :D. Den ble forøvrig målt til 171,97 :D. Det er ikke ofte det dukker opp gull kroner av hjort her nede, så dette var morro.(ikke se på utstoppinga :roll:)

 

Sidan du oppfordra til ikkje å sjå så vart den teken nærmare i augesyn. For å sei det som det er: Noko av det dårlegaste eg har sett. Den som har gjort jobben kan ikkje ha sett hjort, verken levande, daude eller på bilete.

Link to comment
Share on other sites

ja men det er mulig å manipulere det slik at stengene kommer lengre fra hverandre. Vekta blir skjønns messig vurdert. men du tjener sjelden noe på det. de tar aldri godt i, men siden det utgjør så lite del av poengsummen så har det ikek så mye å si. men rådyr gevir går det ikke med siden vekta der er en stor del av poengsummen. Den var så fin at den hadde jeg vurdert å gå med til en dommer ja. HVor bor du hen?

 

Jeg har også fått bedømt utstoppet råbukk så det er fult mulig det også, men her blir det da tippet på hvor mye vekten var før montering.

Ikke vet jeg men det gikk i alle fall for meg!

Link to comment
Share on other sites

ja men det er mulig å manipulere det slik at stengene kommer lengre fra hverandre. Vekta blir skjønns messig vurdert. men du tjener sjelden noe på det. de tar aldri godt i, men siden det utgjør så lite del av poengsummen så har det ikek så mye å si. men rådyr gevir går det ikke med siden vekta der er en stor del av poengsummen. Den var så fin at den hadde jeg vurdert å gå med til en dommer ja. HVor bor du hen?

 

Jeg har også fått bedømt utstoppet råbukk så det er fult mulig det også, men her blir det da tippet på hvor mye vekten var før montering.

Ikke vet jeg men det gikk i alle fall for meg!

 

Du får nok bedømt trofeet, men det blir ikke godkjent da vekta på rådyroppsatsen er noe av det viktigste elementet. Da må du ha en ærklæring på at oppsatsen er kontrollveid ihht. regelverket av godkjent person/taxidermist

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...