Jump to content

Die for presisjon og levetid på hylser


M17

Recommended Posts

Skal begynne å lade til 6mm XC, og ønsker i den sammenheng god presisjon og lengst mulig levetid på mine dyrebare lapua-hylser.

Har en die av merke Redding det står FLS på, og regner med dette er en fullsize-die.

I min verden, i andre kalibre, har jeg brukt Lee Collett til pressing av hylsehals, og Lee full-size til å sette hylsen tilbake til fabrikkstandard med jevne mellomrom når hylsen kamrer tregt.

 

Etter en del lesing er det fortsatt noen ting som er uklart for meg. Det skrives om pressing med og uten ekspanderknapp, utskiftbare bushinger, body-dier og pressing av deler av hylsehalsen. 

Bør jeg skaffe meg en egen neck-sizer, eller kan dia jeg har ved tilpasning brukes ved hver omladning uten å presse hylsa unødvendig mye? 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg helpresser alltid..setter skulderen tilbake 0.02mm på konkurranse ammo..og 0.06mm på jakt ammunisjon.. bruker enten FL bushing die eller body die/ Neck bushing die.. gløder en hylsene i tillegg så får en lang levetid på disse.. har 7x64 hylser som er på sin 61 omladning..like fin i messingen som nye..men begynner å bli rimelig løse i hettelommene etter mange harde ladninger.. om du skal få lang levetid på hylsene må de glødes..uansett hvilke dier du bruker..

 

 

 

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Jo det er korrekt.. men noen kaliber så har jeg FL bushing die og i andre så har jeg body/neck bushing die..

jeg foretrekker body/neck bushing dier fordi jeg alltid går over halsen før jeg setter i kulen.. 

bruker body/ neck diene og presser kroppen før en runde i stainless steel thumbleren .. så fresing av lengd.. gløding..og en runde med neck bushing dien for å forsikre meg om at halsen er rett før kule settes.. unødvendig.. sikkert.. men det gir fred i sjelen😉

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke et universalsvar på dette.

For å få kulen til å sitte fast i hylsehalsen må du redusere diameter.

Hylsen må også reduseres i størrelse slik at den går inn i kammeret om det er nødvendig.

Messing endrer krystallstruktur når den kaldbearbeides, og det er viktig at du ikke kaldbearbeider mer enn absolutt nødvendig. Med en trang fullpressedie blir halsen for trang, og ekspanderknappen utvider halsen til riktig diameter. Det betyr ekstra kaldbearbeiding av halsen, og kortere levetid. I tillegg strekkes hylsen i lengderetningen når du drar ut ekspanderen. Det kompenseres ofte ved at hylsen presses litt for mye slik at det blir OK til slutt. Hylsehalsen kan glødes og tilbakeføre messingen til egnet krystallstruktur. Dersom øvrige deler av hylsen kaldbearbeides for mye kan den ikke glødes, og du får redusert levetid på hylsene.

Har du et trangt kammer vil en helpressedie som brukes til delvis helpressing kunne gi et optimalt resultat om du sliper opp halsdelen til riktig diameter, men i en bushing die kan du skifte bushing og det er ikke kritisk med tykkelse på messingen i halsen.

Har du et romt kammer vil en helpressedie redusere diameter på nedre del av hylsen så mye at levetiden reduseres, da vil en halpressedie gi et bedre resultat fordi du kan bruke hylsen flere ganger mellom hver gang du må helpresse for å få den inn i kammeret. Lee necksizer er en god halpresseløsning.

For å få et optimalt resultat må du se på kammerdimensjonene du har i forhold til ladeverktøyet og tilpasse ladeprosessen til ditt våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6XC-hylser er ikke hønsetenner akkurat, og de er solide, så dette er det ikke noe poeng i å overtenke. Jeg bruker en Redding FL-die, med ekspanderknapp, og jeg sizer slik Cortina beskriver i videoen, eller tilogmed litt mindre - jeg helpresser, men minst mulig. Det virker. Vil jeg ha patroner til stanskyting, så drar jeg på 1/16 eller 1/8 omdreining på ned med dia.

Men det er jo som @Per-S sier, er kammeret romt, så risikerer du at du er nødt til å helpresse "for mye", og hylsene vil ikke vare så lenge.

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Sunnmøring skrev:

hylser som er på sin 61 omladning

:overrasket:... Imponerende! Jeg pleier å kaste inn håndkleet rundt 20 omladninger. Da anser jeg hylsa som nedskrevet, siden den har kosta meg godt under ei krone per lad skudd. Etter 20 omladninger på 150-200 hylser har pipa mista presisjonen og ammo jevn fart/forutsigbarhet er ikke et tema lengre.

 

I det regnestykke er jeg også såpas pragmatisk anlagt at jeg vil ikke gjøre mere arbeid ut av det enn jeg absolutt må. Lading er tross alt ikke så moro etter x-antall tusen skudd.

Jeg koker det ned til hva jeg kan slippe billigst mulig unna med i arbeidsmengde, men med maks resultat på skiva.

Så da bruker jeg en Lee collet neck sizer til jeg må helpresse (ca. hver 5 omlading litt avhengig av hvor heite ladninger jeg bruker). Når jeg helpresser bruker jeg ei kvalitets die (ikke Lee). Jeg gløder hylsehalsen annenhver omlading. Trimming av lengde blir ikke et tema. Er funksjon et absolutt krav sørger jeg for at hylsa er helpressa. Når jeg helpresser er ikke ei body die et tema siden det bare medfører flere operasjoner og mere arbeid 9_9

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Bly de hylsene som har 61 omladninger er kun 103 stk..de er innenfor 0.5 grs i vekt og og har samme lott nr.. disse har blitt brukt til trening..testing av ladninger..og i utgangspunktet levd et liv med "harde"ladninger.. har også eget sett med hylser som brukes på jakt..pluss 300 nye hylser.. men hylsene med mange omladninger bare varer..og nå har det gått litt "sport" i det for å se hvor mange omladninger de klarer før hettelommene ikke lenger holder på hettene..

 

Link to comment
Share on other sites

Da tenker jeg bare jeg kjører på med Redding FL-dia mi, og justerer slik at jeg bare presser nok til å få grei kamring.

Var bare litt forvirret om man med disse diene kan justere hvor mye av halsen som presses, uavhengig av resten av hylsa.

Synes det virker unødvendig å presse halsen for mye, for så å utvide med ekspander etterpå. 

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, M17 skrev:

Da tenker jeg bare jeg kjører på med Redding FL-dia mi, og justerer slik at jeg bare presser nok til å få grei kamring.

Jeg justerer alltid dia slik at hylsa akkurat går i kammeret. Om du da har ei die og et kammer som er nært nok hverandre i dimensjoner vil du antagelig ikke se noe forskjell i fart på ei hylse som er helpressa eller neck siza. 

 

Siden jeg bruker en neck sizer og helpresser om hverandre er jeg litt opptatt av at kuleholdet mellom disse to skal være nokså likt. Det får du til ved å justere på mandrell diametern til collet dia slik at den matcher helpressing.

 

Om du gløder hylsehalsene er det ikke verdens undergang om du bruker tradisjonell helpresser innimellom.

 

Hvis du legger merke til det så er det noen få i videoen  @Sunnmøring linker til som drar litt på det og ikke kategorisk sier FL. Jeg skjønner veldig godt at de velger FL til konkurranse, spesielt med det "custom" utstyret de bruker (ingen ting er vel likt noen gang?), jeg hadde ikke gjort noe annet selv om det stod om en "premie" eller "jakt". Men til annet bruk kan man kanskje være litt nyansert?

 

De siste Blaser pipene jeg har brukt i STRen er så jevn i kammeret at alt har passet om hverandre uten justeringer. Jeg kan faktisk skyte ei hylse i ei pipe og så passer den utrolig nok i en annen pipe uten pressing og tilbake igjen. Slik fikk jeg aldri til før i tiden med Sauer piper.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Well, la meg bare se at jeg har forstått dette her rett.

Jeg skrur i dia mi til den tar i hylseholderen, og skrur så en runde tilbake og fester dia. Hylsene kamrer nå likevel helt fint etter pressing.

Har skulderen blitt satt tilbake i det hele tatt? 

 

Ser jo på hylsen at ikke hele lengden av hylsehalsen har blitt krympet. Er det noen regel for hvor mye av halsen som bør krympes pga kuleholdet? 

Link to comment
Share on other sites

Skulderen har nok ikke blitt satt tilbake, og det er ikke nødvendig. Skru dien ut til du ikke kan kamre hylsen, og skru ned litt av gangen til du akkurat kamrer hylsen med bittelite motstand. Da er dien korrekt for ditt kammer, og du får maksimal levetid på hylser. Presisjonspotensialet blir også bedre.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hylsene kamrer nå likevel helt fint etter pressing.

Har skulderen blitt satt tilbake i det hele tatt? 

Ikke nødvendigvis. I kvalitetsrifler, og uten de aller hardeste ladningene kamrer hylsene helt fint mange ganger uten pressing. Etterhvert vil hylsene kamre "lett" men ikke like lett som hylser med mer patronspill. Det er mange grunner til å helpresse

- i tilfelle "blindpassasjerer", andre hylser som er skutt i andre (rommere) kammer

- sikre helt lett kamring uten noesomhelst motstand

- ha alle patroner like alltid

- i fall en lader så hardt at hylsene ikke kamrer uten helpressing

- i Blaser, siden den ikke har noe særlig moment ved lukking og åpning

- i billige rifler med skjeve kammer, hylsa kamrer kanskje en vei, men ikke om du vrir den 90°

 

Grunner for å ikke helpresse kan være

- patronene passer bedre i kammeret

- hylsene holder lenger (de gjør det) 

- latskap (slipper å smøre)

 

Sitat

Er det noen regel for hvor mye av halsen som bør krympes pga kuleholdet

Ingen annen enn at kula må sitte så fast som du trenger at den gjør.

- i BR rifla setter jeg kulene så løst at jeg setter dem litt til mot riflingen når jeg kamrer. Dette kontrollerer jeg med hvor trang bøssing jeg bruker, ikke hvor langt ned jeg presser

- i Sub bruker jeg en trang bøssing, så kula sitter hardt, og jeg får bygd opp trykk før kula flytter seg

- i alle tilfeller presser jeg så langt ned at kula har god styring i halsen. Hva som er god nok styring bestemmer du selv.. osv.

For vanlig ammo, dvs. alt annet enn BR-ammo, så setter jeg kulene så fast at jeg kan legge på 15-20kg på patronen lengderetningen uten at kula flytter seg. Det er minstekravet mitt, trolig sitter kulene mine enda mer, men flytter de seg ikke da, så sitter de godt nok.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Okei, har ikke prøvd med dia lenger ute enn jeg allerede har den. Da begynner det nesten å bli vanskelig å få stemplet ut tennhettene.

Så om jeg har forstått riktig må hele halsen inn i "dieformen" før skulderen begynner å presses tilbake? Altså i praksis så necksizer jeg bare hylsene mine? 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M17 skrev:

Da begynner det nesten å bli vanskelig å få stemplet ut tennhettene.

Du kan skru ned ekspanderspindelen slik at nålen kommer lengre ned.

Det som er viktig er at du ikke presser hylsene mer enn absolutt nødvendig. 

Hylsen skal stoppe på skulderen, ellers risikerer du hylseseparasjon.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Tidligere har jeg skrudd dia helt ned til hylseholderen og helpresset fullstendig, dermed satt hylsa tilbake til fabrikkstandard. Dette er jo prosedyren man ofte får oppgitt?

Dette har dog vært med standardkaliber som jeg har ladet til flere rifler, og det ikke er snakk om mange omladninger.

 

Tenker bare da jeg fortsetter å presse slik jeg gjør, hvor 0,5-0,75 av lengden på hylsehalsen blir krympet.

Regner jo med at messingen vil flyte fremover, så skulle hylsene etter noen omladninger vise seg å kamre tregere får jeg heller sette dem mer tilbake. 

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, M17 skrev:

Tidligere har jeg skrudd dia helt ned til hylseholderen og helpresset fullstendig

Dette er en oppskrift på alvorlig ulykke.

En slik praksis fører til at "headspace" blir for lang, og at hylsen strekker seg like fremfor bunnen. Etter noen omladninger kan du få hylseseparasjon og i verste fall utblåsning av kruttgasser og messingfragmenter.

Når du skal lade må du ha kontroll på "headspace" slik at hylseskulderen så vidt har kontakt med skulderen i kammeret. Da passer patronen i kammeret og kan ikke bevege seg fremover når tennstempelet treffer tennhetten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...