Jump to content

Bytte av sikteøye, tidsperspektiv ?


wolfen

Recommended Posts

Hei folkens.. 

Jeg har nå funnet ut at jeg skal bytte sikteøye siden mitt venstre øye er perfekt til pistolskyting.

Jeg har det som heter monovision som betyr at jeg er langsynt på det ene øyet og nærsynt på det andre.

Uheldigvis er det ikke rett øye som er nærsynt.

 

Noen som har byttet sikteøye og kan fortelle hvor lang tid det tok før dette "normaliserte" seg ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er individiuelt. Noen klarer det aldri, andre kan bare gjøre det på 5min. Jeg har f.eks. mange ganger tatt meg i å sikte med venstre øye når jeg skyter med pistol, selv om jeg normalt sikter med høyre. Det kommer an på hvilket øye som er dominant, og hvor mye. Selv klarer jeg ikke engang å bli helt enig om hvilket som er dominant, mens noen har ett øye som er 100% dominant, og omtrent ikke kan gjøre noe med det andre. Du må bare prøve og se.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det tar en evighet.

 

Jeg er kryssdominant (venstre dominerer sterkt) og høyrehendt.

 

Jeg skjøt med høyre øye i alle år og blendet igjen venstre samtidig som jeg hadde et regulerbart diopter på høyre. Jeg klarte faktisk å hevde meg også.

 

Men så ble jeg tvunget til å skifte. Og holder på med prosessen ennå - fem år etter.

 

Så det beste er å starte å sikte med det dominante øyet med engang, og så streve litt i begynnelsen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er høyrehendt og veldig kryssdominant.

Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner i begge øyner.

 

Da jeg begynte å skyte brukte jeg høyre øye, men jeg fant fort ut at jeg var venstredominant (hint: har tatt bilder på konsert i mange år, og brukte alltid venstre øye).

Jeg er en veldig ujevn skytter som kan får 7 av 10 skudd innenfor 8-10'eren med 9mm fabrikkammo og feltpistol / revolver, og de 3 resterande skuddene med 20cm bom. Jeg lurer ofte på hvor det blir av de og om eg burde dekke elle skivestativet med papp for å kartlegge.

En del av problemet er nok trening, tålmodighet og grep.

 

Men siktebildet er uten tvil medvirkende. Uansett øye har jeg vansker til å få et skarp korn. Uansett briller eller vernebriller med styrke. Bruker jeg venstre øye, blir stillingen unaturlig og det påvirker balanse og holdning. Uansett om jeg tilter eller roterer hodet, eller om jeg flytter våpenet foran venstre øye. Jeg skyter som regel nede til venstre, med alle våpen. Jeg begrenser fenomenet ved å har kraftigere grep med venstre hånd over høyre hånd (som da holder våpenet).

 

Jeg har nylig begynt å skyte med høyre øye igjen. Jeg føler at det "griper" kornet saktere, men at kroppstillingen er behageligere, og treffer egentlig ganske bra. Litt til høyre. Så det er mulig jeg forsøker å switche helt.

 

 

 

 

 

Edited by Forsete
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Forsete skrev:

Jeg er en veldig ujevn skytter som kan får 7 av 10 skudd innenfor 8-10'eren med 9mm fabrikkammo og feltpistol / revolver, og de 3 resterande skuddene med 20cm bom.

 

 Bruker jeg venstre øye, blir stillingen unaturlig og det påvirker balanse og holdning.

Hvorfor må du endre stillingen din da, selv om du sikter med venstre øye? Det gjør ikke jeg, selv på enhåndsskyting. Og om du endrer litt på fotstilling, bør det ikke bli ubehagelig.Jeg vrir bare hodet litt, og så sikter jeg med venstre øye. Ikke noe hokus - pokus. Mulig det er meg, min kropp, men forstår ikke problemene med å gå over til å sikte med venstre øye. Og er det umulig, så er det jo bare å skifte hånd. :)Klarer folk å lære seg å skyte, så kan de da klare å skyte med "kjeiva" og sikte med rett øye. Og med tohåndsgrep, burde ikke dette være det minste problem, enten en står med "bredsiden" til, eller en form for "Wever stands".

 

Jeg begynte også med rett øye (høyre), men visste jo fra rilfle de siste årene, at det ikke fungerte lenger. Øyet som hadde vært mitt beste, hadde forandret seg og jeg så dobbet og enkelte ganger tredobbelt skur. Så veien om gameledagse skyttebrikker var kort, på begynnelsen av 70-tallet. Men etter kort stund, begynte jeg også med felt skyting og syntes dette ble upraktisk. Så jeg forsøkte å sikte med vensre øye, for å slippe brillene. Og det gikk greit fra første stund, måte bare være litt fokusert å benytte det øyet i begynnelsen. 

 

Personlig så tror jeg du sliter med mer, enn bare synet ut fra din beskrivelse. Men, jeg kan jo ta feil. :)Tror du bør prate med EN kompetent skytter (trolig den beste i klubben) og be om råd og litt oppfølging på trening. (prater du med alle og enhvær, så får du tusen forklaringer. Blir bare forvirret av slikt.). Her er det nok ikke bare synet, som er problemet. Og du får nok lettere kontroll på dette ved å trene med 22 LR, enn med 9 mm. Og billigere er det også. Håper ikke skuddreddhet, er en del av problemet. Mer vanlig, enn folk vil innrømme.

 

Jeg kunne spekulert videre ut fra hva du har skrevet, men det er alltid bedre å se våpnet, deg, skytestillinger, luft mellom kor/skur, m.m. og prate om dette. Og så bør du jo skyte et visst antall skudd regelmessig per/uke, for å bli stabil. Ellers blir det ofte mye tilfeldige feil som gjøres - "dan og vann".

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

DA har jeg gått stevne hvor vi skjøt nais og vmfin.

vmfin starter jo som kjent med meeget god tid på de 6 første rundene, skjøt bra med feil sikteøye men på duell så slet jeg med at siktet gikk opp foran feil øye i starten.

Til nais runden så hadde jeg fått til en bra teknikk, endret litt på hvordan jeg står og det ga utslag i 285 og det vil jeg si meg fornøyd med. 

Ser ut til at dette skal gå greit om enn så lenge.. litt mer terping slik at muskelhukommelsen overtar mer og mer av løftearmteknikken til rett øye. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg skutt 4 stevner så og si etter hverandre,  merket halvveis ute i 3 stevne at det nye sikteøyet ble slitent.. men det går fremover og jeg merker at jeg faktisk skyter jevnere enn tidligere.. Jeg merker og at dette krever mer konsentrasjon en vanlig da muskelhukommelsen er sta som f.. Ved f.eks hurtig skyting så hopper den automatisk frem foran høyre øye hvis jeg ikke er helt 100%.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, wolfen skrev:

Da har jeg skutt 4 stevner så og si etter hverandre,  merket halvveis ute i 3 stevne at det nye sikteøyet ble slitent.. men det går fremover og jeg merker at jeg faktisk skyter jevnere enn tidligere.. Jeg merker og at dette krever mer konsentrasjon en vanlig da muskelhukommelsen er sta som f.. Ved f.eks hurtig skyting så hopper den automatisk frem foran høyre øye hvis jeg ikke er helt 100%.   

Da står du trolig litt feil. Må kanskje endre litt på fotsilingen (vinkel mellom tåspissene og mot skive), når du bytter øye, selv om jeg ikke behøvde det. Så prøv å endre litt på stillingen din. Sjekk med gamlemetoden. Still deg opp mot skiva, ta grep, lukk øynene og løft våpnet. Peker ikke våpent på skiva, med øyet du ønske å bruke, juster vinklen. Du kan også midletidig (eller permanent) bruke lapp/skygge) på det andre øyet, for å bli mer familiær med å bruke det øyet og stillingen. At et utrent øye nå benyttes og blir noe "slitent" går seg til med øvelse.  Hyggelig at resultatene kommer. :)

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...