Jump to content

Førstegangsrifle


Rådvill96

Recommended Posts

Heisann!

 

Lurer på om det er noen kyndige folk her inne som kan rettlede en førstegangs riflekjøper litt?

 

Skal altså kjøpe min aller første rifle (tok Jegerprøven i forgårs), og er like klok nå på hva jeg bør kjøpe som for flere mnd siden. Har sett mye rundt i forkant av jegerprøven og har iallefall gjort meg opp en mening om at jeg ønsker kaliber 6,5x55 eller 308w. Det blir i hovedsak storvilt jeg skal jakte. 

 

Jeg ønsker også et godt allround kikkertsikte, men i havet av ulike kikkertmerker har jeg ikke peiling på hva som er «godt nok» for en nybegynner.

 

Når det kommer til merke har jeg rett og slett ikke anelse om hva som er brukbart😂 Har vært innom Sako A7, Tikka T3, Sauer 101 og 100, Mauser M18 etc... like (u)klok😂 ønsker ikke at rifla med sikte og demper skal overskride 18 000 kr. Kan gjerne være brukt!

 

Hjelp anyone?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tikka er alltid et sikkerstikk, om man skal ha seg en med kikkertsikte av tysk kvalitet burde man lete litt på Finn. 

 

Startet selv med en Tikka T3X 6,5x55 og kan ikke si meg noe annet en fornøyd. Men gikk over til systemrifle nå nylig, 243win og 308win. Valget av 308win denne gangen er av den enkle grunn at de andre på jaktlaget bruker det, og kapping av løp. 

Link to comment
Share on other sites

 

 Her har du en grei pakke, alt man trenger for å komme i gang. 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154638801

 

 

Tikka T3, 308win med KKC og demper. 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154514986

 

 

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=153097844

Edited by thomasgaup
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Med dine spesifikasjoner og ditt budsjett skulle dette være en kurant affære på bruktmarkedet. Alle linkene ovenfor viser til gode pakkeløsninger. Ta gjerne .30-06 med i betraktningen også, mange mener du kan gjøre et ekstra godt kjøp i dette kaliberet pga. synkende popularitet (hvilket jeg stiller meg helt uforstående til). Finner du noe på Finn i ditt nærområdet, slik at du kan tafse litt på våpenet før handelen, er det et pluss. Jeg får vel legge til at jeg er Browning-tilhenger, uten at det bør diskvalifisere andre merker. Det viktigste nå er å komme i gang, tenker jeg.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg begynt helt på nytt igjen idag,  så ville jeg først og fremst sett på en rustfri rifle.

Dette er en rifle jeg kunne brukt fra dag 1 som jeger... eller nå, resten av livet mitt!

Er du 100% sikker på at du kommer til å jakte Elg, Gris eller Bjørn, velg 308 eller 30-06.

Jeg trodde jeg var det... men hjort er det nærmeste jeg har sett dessverre. 

Så, da ville jeg valgt 6,5x55

 

Så, rustfri rifle i 6,5x55

 

Finnes svært få brukte rustfrie rifler i 6,5x55... så jeg ville valgt en ny.

 

Så da er det Tikka T3x Lite Stainless i 6,5x55.

Montasje : Tikka Ring montasje

Optikk: Kahles Helia C 1,5-6x42 eller 2,5-10x50 (BRUKT) Kahles er mitt personlige favoritt merke.

Ellers er Schmidt & Bender eller diverse Zeiss også gode. Brukt på finn så er de rimelige.

 

Gjenge for demper og kappe løp på 55cm.

Lyddemper: Ase Utra SL5i eller TE-Titan Standard Short

1 ekstra magasin

Gummikule til sluttstykket

 

Pris, er litt mer en etterspurt. Men kjøp alt via en butikk.. så får du det litt billigere.

Viser det seg at du liker å jakte og gjør det nok, så ville jeg personlig oppgradert til en McMillan Sako Hunter stokk.

Den er ergonomisk perfekt til meg og er "uknuselig"
Da har du en rifle som tåler all slags vær, god kvalitet og driftssikker.


Alle bør ha en rifle som tåler alt og er et rent verktøy.. så kan du kjøpe rifle med fin trestokk, gravert og dyp blånert stål etterpå.

 

Rifle: 13

Montasje: 1,3

Optikk: 6

Gjenge for demper: 1

Demper: 3-4

Magasin: 0,5

Gummikule: 0,1

Sum: ca 25 

 

Vil du oppgradere til McMillan stokk senere: ca 10 000 ferdig montert


Du får det kanskje litt rimeligere som sagt, kjøpt samlet i en butikk.. og da får du også garanti gjennom dem.

Greit å ha som ny jeger (ikke alle som har våpen kyndige personer i nærmeste familie)

 

 

---

Litt farget av hva jeg ser jeg burde kjøpt for 17 år siden.. var bare få cm ifra å kjøpe en Rustfri Sako 75 i 6,5x55 som min første rifle. Det kunne vært den første og siste jaktriflen min!! Aaaaaangrer!

 

 

Gikk ut og kjøpte en Rem 700 i 308 et halvt år senere... som må ha vært produsert av en full amerikaner på en skjev dreiebenk. Forsvant etter en uke...

 

--

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, tgaup skrev:

Tikka er alltid et sikkerstikk, om man skal ha seg en med kikkertsikte av tysk kvalitet burde man lete litt på Finn. 

 

Startet selv med en Tikka T3X 6,5x55 og kan ikke si meg noe annet en fornøyd. Men gikk over til systemrifle nå nylig, 243win og 308win. Valget av 308win denne gangen er av den enkle grunn at de andre på jaktlaget bruker det, og kapping av løp. 

Må si meg enig, tikka i 6.5x55 er et trygt valg. Skulle du ombestemme deg i senere tid er det lett å bli kvitt på finn.no. 

Link to comment
Share on other sites

Syntetisk stokk selv det er billige greier. 

Rustfritt løp. 

Jeg ville gått for remington 700 siden det finnes et hav av deler til disse og noe alle børsemakere er godt vant med, men jeg har ikke en selv. 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=152175565

 

Grei start så kaster du resten av budsjettet etter en kikkert. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Reveenkemaker said:

Tror jeg ville anbefalt å gå for 308 da det er marginalt, men bedre en 6.5 skulle det komme et blyforbud.

Har tenkt en del på 308 da jeg ønsker å kappe løpet til 45cm.. men har hørt så mye negativt/ dårlig om Remington sine rifler og Remington som produsent generelt?

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Rådvill96 skrev:

Har tenkt en del på 308 da jeg ønsker å kappe løpet til 45cm.. men har hørt så mye negativt/ dårlig om Remington sine rifler og Remington som produsent generelt?

Det er nok tvilsomt at du kommer til å vinne noen konkurranser med en standard remington 700, men det tror jeg ikke hjorten bryr seg så mye om. 

Et fornuftig valg om du finner med syntetisk stokk og som rustfri, men ville ikke kapet løp. Mindre løp er lettere rifle og dertil hardere rekyl. Du mister også noe utgangshastighet og får mere muningsflamme. Vent med kapping til du er helt sikker på at dette er noe du virkelig vil. Jeg skyter ikke bra med rekylstærke våpen selv.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Skjøttarstuggun said:

Ta med deg hva som helst av jaktrifler på et besøk hos meg. Så skal du få teste dem mot min Remington. 

Men hva er egentlig forskjellen på en Rem. 700 vs en Tikka T3? Jeg er jo veldig låst til tanken på Tikka akkurat nå skal jeg være ærlig da så og si alle jeg kjenner anbefaler meg denne riflen, men syns det er vanskelig å finne en Tikka til en overkommelig pris (17-18-19 000) med et godt/greit kikkertsikte uten at det forsvinner foran nesa mi med en gang...

Link to comment
Share on other sites

Dårlige eksemplarer finnes av alle merker/modeller. Det er vel en grunn til at anerkjente børsemakere lager spesialbygg med utgangspunkt i Remington 700 kasse og like kloner? Mener selv at Remington har et ufortjent dårlig rykte. I min enkle verden er det faktisk Remington jeg har vært mest fornøyd med. Og som det sies lenger opp i tråden er det egentlig bare fantasien som setter grenser for utbygging og tilpassing. Driftssikre og solide våpen som ikke rent sjelden går styggodt rett ut av esken også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...