Jump to content

Hvilken 10 22 lr halv auto anbefaler dere til jakt?


Sako 75ss

Recommended Posts

Hallo! 

I forbindelse me hagle kjøp, så slang jeg me en 22lr søknad på halv auto med i samme slengen. 

Har en guttunge som viser stor interesse etter en bane dag der han fikk pøve.

Så vurdere kjøpe ruger td, men så har jeg lite erfaring me salonggevær. 

Så hva anbefaler dere, kunne også tenkt meg å jakte ender/rype med rifla også på lengre hold enn hagla klarer 😉

Har du noe å si, så skriv det ned og post en kommentar! 

På forhånd takk 

Link to comment
Share on other sites

 

På 24.8.2019 den 9.19, Sako 75ss skrev:

Så vurdere kjøpe ruger td, men så har jeg lite erfaring me salonggevær. 

Ser du spør om: "Hvilken 10 22 lr halv auto anbefaler dere til jakt". Vil svare deg på dèt.

Da rekner jeg med at du lurer på råd om hvilken utgave av Ruger 10/22 du bør velge, da de kommer i ulike utgaver.

Mitt råd til deg, er at du prøver en Ruger 10/22 Target. Den har tungt løp, og er gjerne rett så presis.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

1. Jeg ville satset på vanlig bolt til jakt. Halvauto er lekesaker for plinking. 2. Er skeptisk til .22LR til ender/rype (for svakt)

1. 100% enig. Halvautoer er dyre før de blir presise, eller pålitelig presise, og de billige er skandaløst upresise, eller du risikerer at akkurat den du kjøper er.

Jeg har en 1022 "Competition" som koster 3 ganger mer enn en std modellen eller en brukt CZ, og selv om den er veldig presis til halvauto å være, så kan den ikke måle seg med selv den billigste repeter-22LR. Ikke en TOZ til 800,- 

Det sagt, så er den mer enn presis nok til å skyte ender på 50m. Men det er mye mer styr, finne riktig patron, osv. Min er til DSSN-Minirifle og plinking -  jeg ville aldri finne på å ta den på jakt - tror jeg. Til det har jeg andre rifler, også i 22LR.

 

2. 22LR med hullspiss er 100% effektivt på alle ender, ærfugl, stormåse. Jeg har skutt 100-vis uten noen problemer. De blir stein døde, tvert. 22LR uten hullspiss derimot... Good Luck...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er boltfan med 3 Anschutzer i skapet men,

Når /hvis våpengarderoben utvides til 8 våpen kommer det inn en Browning Sa22 delbar halvautomat. Det er rett og slett ei genial salongrifle til jakt. Meget funksjonssikker. Endrer ikke treffpunkt selv om den demonteres og settes sammen igjen. Den er fin å skyte med også med rask lukketid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...