Jump to content

Hvilken førstehagle anbefaler dere?


Hestad

Recommended Posts

På 27.7.2019 den 22.23, Mix skrev:

Jeg har en Baikal IJ-27-E "Made in USSR" jeg selv kjøpte ny i 1976. Den har 1/2 og 1/1 trangboring og omstillbar mellom ejector/ekstraktor (hvem  har dette idag ?).

Jeg hadde også en sånn da jeg bodde i England. 

 

Mye hagle for pengene. Forskjeftet satt litt løst, måtte stramme noen skruer i den etter bruk på lerduebanen, ellers begynte ting å løsne.

 

Utrolig fint med ejektor man kunne skru av, så ikke han bak får hylsene i fleisen når man står på lerduepost.

Link to comment
Share on other sites

et viktig moment for  førstegangsjegere er at dei fleste halvauto/pumper/enkelløpere ikke har automatisk sikring. dei fleste jaktvåpen dobbelløp fåes med dette. baikal o/u og  s/s har for ordensskyld også dobbelvirkende aut sikring (hanefang hvis ikke avtrekker er aktivisert). egentlig så er aut sikring en god ting for alle skytevåpen. winchesteren o/u jeg hadde hadde manuell sikring, det samme har toz luxen min. uhell KAN avverges for alle skyttere/jegere med dette.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, mp18 skrev:

et viktig moment for  førstegangsjegere er at dei fleste halvauto/pumper/enkelløpere ikke har automatisk sikring. dei fleste jaktvåpen dobbelløp fåes med dette. baikal o/u og  s/s har for ordensskyld også dobbelvirkende aut sikring (hanefang hvis ikke avtrekker er aktivisert). egentlig så er aut sikring en god ting for alle skytevåpen. winchesteren o/u jeg hadde hadde manuell sikring, det samme har toz luxen min. uhell KAN avverges for alle skyttere/jegere med dette.

Må si meg uenig. Syns auto sikring er plagsomt.

 

Følger man de 4 reglene for skytevåpen skal ikke mekanisk sikring være nødvendig. Har aldri rørt sikringene på noen av mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Synes automatsikring er irriterende, foretrekker manuell sikring. Skal jeg balansere i en steinur stoler jeg uansett ikke på mekanisk sikring, da er det tomt kammer som gjelder.

 

Mitt første vådeskudd var forresten dobbeltløper hagle med automatsikring (på skytebane, i sikker retning). Skudd nr. 1 gikk av , men nummer to ville ikke. Stod som en nybegynner og fikla med avtrekkeren, og plutselig sa det pang. Det jeg trodde hadde skjedd var at automatsikringen hadde gått på. Fant ut etterpå at grunnen var at jeg ikke slapp avtrekkeren langt nok ut igjen etter første skudd. Dette blir jo bare en unnskyldning, men synes automatsikringen ble et forstyrrende element for en nybegynner.

 

Mitt tips, uansett mekanisme, er å lære både nye og gamle skyttere at alle kan gjøre feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva med å spore inn igjen på en trådstarter spurte om?

 

Anbefaling til hvilke førstgangshagle han skal kjøpe? ;) Automatsikringer eller ikke :P 20 innlegg med hva som er rett betegnelse på russerspett er vel også litt utenfor tema ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, mp18 skrev:

 hvis man ramler under jakt, hvilke av dei 4 reglene vil beskytte bedre mot vådeskudd enn en dobbelvirkende auto sikring?  mener ikke at vi skal være uforsikige men fall og uhell skjer innimellom.

Den som heter at man ikke skal ha fingeren inni avtrekkerbøylen før man er klar til å skyte 

Link to comment
Share on other sites

joda er enig i at finger ikke skal inni avtr bøylen.det er noe jeg selv aldri gjør uansett før skudd. tenkte mer på hvis man ramler og børsa og går av. trenger ikke være i vanskelig terreng det. brekke og tomt kammer har man alltid tid til hvis forsering av vanskelig terreng/gjærdeklyvere. ved fall skal hanefanget på dobbelsikrig  holde i gjen hvis hanen slipper første barrigjæren i avtr mekanismen , hanen fanges og stoppes så lenge avtrekker ikke er er aktivisert. 

men som Mas 36 sier, fornuftig å få tråen tilbake på sporet i gjen , beklager avsporingen (i gjen )  👀...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 24.7.2019 den 21.59, Hestad skrev:

ettersom jeg aldri har eid en hagle før, spør derfor dere som er litt mere erfarne. Ser etter o/u hagle eller halvautomat. Den skulle helst kunne brukes til både rådyr, rype å Lærduer. Har budskjett på 10 000. Hva anbefaler dere av kaliber?  Er 12 79 for eksempel nokk til rådyr? 

Ettersom TS både erkjenner og "beviser" sin manglende kunnskap om våpen, iaf hagelvåpen- (12 79 ?? et ikke eksisterende kal.),- så ville jeg nok være litt betenkt over å anbefale ham en halvauto som første våpen. 

I en stresset situasjon er det lett å "glemme" at ens våpen,- etter skudd, - fortsatt er ladd og oppspent. Det er jo for så vidt en O/U (eller S/S) også, men forefaller meg at man er  bevisst på og føles mer naturlig å knekke dette. Ikke minst for å signalere sin og våpenets "ufarlighet" innenfor andre og for egen og (evt hundens) sikkerhet, 

 

En halvauto er et ypperlig våpen for mange situasjoner og i rette hender, men vet ikke om dette er våpenet jeg ønsker se i hendene på en totalt uerfaren om man skulle møtes på fjellet eller i skauen,... når man ser hva som skrives her inne, så kanskje like farlig å treffes med noen som mener sikring er noe "overflødig skitt" og  unødvendig å bruke...🤔

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sikringen er kun en fallsikring, det vil si den kan redde deg de gangene du ikke har kontroll. Under et fall, infarkt, osv. Uansett våpen, så er det viktigste å bruke hodet, vise våpenkultur. Men også at litt mer erfarne jegere tør å gi beskjed om nødvendig og kreve nødvendig standard. Om det er på bane eller jakt. Våpentype har ingen betydning, det er holdningene under omgang med våpen som betyr noe. En halvautomat er ikke farligere enn en OU. Du kan drepes av begge.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Våpentype har ingen betydning, det er holdningene under omgang med våpen som betyr noe.

Både enig og ikke enig.

Holdninger er selvsagt viktige, men en GOD sikring, være seg på en hagle eller rifle, mener jeg - og heldigvis mange - er minst like viktig.

Den mest kopierte sikringen på custom - rifler er den som orginalt sitter på Winchester M70 grunnet dens "sikre" låsing/blokkering av ikke bare avtrykker, men også hane/tennål.

Det samme går for hagle fra gode produsenter, - sikring med hanefang (dobbelsikring) er en selvfølge til deres kunder.

 

Våpentype?? - Tja, tror du alle insidenter og situasjonene vi har hørt om med politiets enhåndsvåpen hadde vært å sammenligne ved bruk av annen type våpen,.. t.eks. revolvrer?

Jeg tror ikke.

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...