Jump to content

Cristensen arms ridgeline 300wsm


hydeqs

Recommended Posts

Hei jeg vurderer kjøp av en Christensen ridgeline i 300wsm og lurer på om noen har noen innspill 

å komme med. primært bruksområde bøjakt  og jakttårn etter hjort men også muligens oppi lia.

Har selv følgende fordeler/bakdeler.

fordeler:

1.rem700 sa type kasse

2.lett ca 2.8 kg med 24 tommer løp

3.ferdig gjenget og med rekylbrems montert

4.mye fint i carbon og titan å få kjøpt

bakdeler:

1.rem 700 sa type kasse med begrenset patronlengde

2.høyt boltløft

3.rekyl med lett våpen uten demper/rekylbrems montert

4.lengde på våpen med eventuell lyddemper (svemco magnum)

5.pris er den verd det 

Link to comment
Share on other sites

Vil du ha innspill på den aktuelle børsa eller alternative verktøy? 

Jeg er kjip av meg så hadde sikkert kjøpt ei brukt børse til noen få tusenlapper, toppet den med et brukt europeisk kikkertsikte og brukt mellomlegget på øl, mat og ammunisjon. 

Link to comment
Share on other sites

Burde vel ha sagt at jeg har rem 700 308win til snuble i utmarka børse fra før og cz455 med 3 løp + en Browning x-bolt i 223.

har en leica Magnus 2.4-16-56 liggende som jeg tenkte å montere på ridgelinen så vekta blir ikke så liten allikevel.

kom med innspill på børsa og andre aktuelle sammenlignbare kandidater.

Kuler krutt hetter og hylser-300wsm finnes i massevis og jeg og kona reiser mot slutten av mnd til Thailand i 3 uker så

øl og mat er dekket det også 😀

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, hydeqs skrev:

primært bruksområde bøjakt  og jakttårn etter hjort men også muligens oppi lia.

Til primærbruken din har jeg problemer med å skjønne fordelene med en dyr lettvekter. Da hadde jeg heller gått for en dyr tungvekter😊. Som en allround-rifle til alt er den nok trivelig. Man får jo en 300 WSM/61cm pipe som havner på 2,8kg. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Synes forsåvidt at det er mye for pengene ift at det er et "custom" våpen. Ligger jo på prisen til en Sako Finnlight omtrent. Men hvorfor 300wsm?

 

Blir jo endel rekyl i så lett rifle, så ville kanskje sett på 7mm var jeg deg, 280ai eller 7-08. Bra utvalg i høy bc kuler og mindre rekyl, 08 hylser er jo ikke mangelvare heller. 

 

Vet ikke hvor lang levetid på pipen man kan forvente med wsm eller hvor mye du skal skyte med den da. 

 

90 graders boltløft er kjipt, men på jakt hvor ikke skuddtakt er sååå kritisk ville jeg ikke tenkt så mye på det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal ha lang og tykk pipe i ei generelt ganske lett børse så er faktisk ikke prisen på Christensen så ille.
De pipene der koster vel fort 12 tusen kjøpt i løsvekt.
Og børsene er vel nærmest for custom å regne så eiergleden vil nok være stor.

Hvis du i tillegg vet at kombinasjonen mellom vekt og kaliber ikke byr på problemer så tror jeg du kan bli fornøyd med en sånn.

Jeg hadde nok trolig fått bygget noe etter mine egne preferanser, men du verden, det er enkelt å bare kjøpe noe som er ferdig.

Edit: ser det kom et meget godt svar fra @msteiro i mellomtiden som går mye på det samme.

Edited by jmosbakk
Link to comment
Share on other sites

Steyr mod M Professional i 30-06 på finn til 6k med Zeiss terra.

"kort" låskasse i 30-06. Pga låsklakker bak er avstanden fra avtrekker til støtbunn kortere på denne i 30-06 enn Rem700sa i 308.

Løp av hinsides kvalitet, samme som SSG69, som tåler 8-10000 skudd. Fine, men relativt høye, qd montasjer. Jeg ville satt på ultralave montasjer. Følger med 2 magasiner. Jaktdepotet har ekstra underbeslag og magasiner på lager.

Hadde ikke kortet mitt vært fullt hadde jeg kjøpt den selv. (ikke kapp pipa pga trangboring)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=130284081

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ca 3kg.

 

Denne er så billig at her hadde jeg spandert en ultralett frontmontert TE titandemper slik at de åpne siktene kunne beholdes intakte. De åpne siktene er forøvrig stillbare i side og høyde. Dessverre blir vel løpet på dette smykket kappet til 45cm, med ensomt skur midt på pipa, av en eller annen idiot som ikke forstår hva han kjøper.

 

Kvalitetsmessig er dette ei 25-30000 kroners rifle slik den er. 6000 er et røverkjøp.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Ridgeline er en flott rifle, dette er jo spesialbygde rifler, for best mulig presisjon per kilogram. Som msteiro nevner, er jo dette en billig for en "custom" rifle. Skal du bygge noe tilsvarende i Norge ender du fort på 45000 +. Presisjonen er nok fantastisk og du slipper å se flere med samme rifle på skytebanen. Vær klar over at 300 WSM er en krevende patron i ei rifle på 2,7kg, det er vanskelig å skyte godt, spesielt i trasige feltmessige stillinger. For min egen del så hadde jeg nok valgt 6,5x284, eller en 7mm variant.    

 

Sånn ellers, når jeg tenker bruksområdet ditt, som i hovedsak er jakt fra tårn så tenker jeg at dette ikke er førstevalget. Jeg skyter en del hjort selv gjennom høsten, nå er det vel 3 år siden sist jeg satt i ett jakttårn, men har sittet mine timer tidlig i min jegerkarriere. Noe av det mest irriterende som finnes er lange rifler som skal lydløst inn i trange jakttårn i kålmørket, du er på en måte garantert å dunke det lange spettet borti noe. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene 😀

Til mengdeskyting har jeg som sagt en cz455 med 3 løp og a-tec cmm6 + burris E1 3-9x40

og en x-bolt 223 med Hausken jd224 lite og leica Magnus 2.4-16x56.

Til lia har jeg en kappet rem700 308win med Hausken jd224 og zeiss HD5 3-15x50.

Så kommer ufornuften til jakt med 2fot i markakanten,store jakttårn og jaktbuer samt backup til lia vist man ramler med libørsa og får en vond følelse før man har vært på banen 😟 en  ridgeline 300wsm med original smellforsterker/rekylbrems

toppet med leica Magnus 2.4-16x56 og helst svemco magnum (tror det skal gå for pipetykkelse og gjenger).

Når det gjelder rekyl blir den temt bra med stor demper/rekylbrems og ved mengdeskyting/oppskyting kan man jo bruke

f.eks lette nosler ballistic tip eller lignende.

Tenkte først på noe dansk eller tysk med løpsbytte men jeg har som sagt en cz455 med 3 løp og kan ikke huske 

når noe annet en 17hmr løpet var montert og da jeg fikk se en ridgeline så var jeg solgt 😍

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjør på sier nå jeg. En lett og kul børse ikke veldig mange har. Vet ikke om jeg hadde valgt 300 WSM men det er jo smak og behag. Selv har jeg vel landet på...som så mange andre, at 308w gjør alt. Fryktelig kjedelig, ja jeg vet.

Aner ikke tilgangen på 300 wsm eller hvordan den er å lade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...