Jump to content

Erverve 22 kal. Pistol som jaktvåpen?


JaktrettFraSkaperen

Recommended Posts

Nå bør du nesten lese det du siterer et par ganger til før du syns Norge er et drittland osv (spesielt siden vi IKKE har jaktrett eller våpenrett fra skaperen...).

Pistol i .22 kan BENYTTES til avliving av dyr i bås/felle.

Det er ikke det samme som at du kan erverve pistol i .22 for å bruke den til avliving. Da ville det stått der.

 

Så ja, du må nok gå i minst 6 mnd i pistolklubb, men du erverver den uansett ikke til jakt, da du ikke kan lovlig jakte med håndvåpen i Norge.

Kun avlive dyr i bås/felle.

 

Ingen .22-pistol innvilges som et jaktvåpen.

 

;)

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 6/29/2019 at 8:38 AM, Ei tohi varjata said:

Nå bør du nesten lese det du siterer et par ganger til før du syns Norge er et drittland osv (spesielt siden vi IKKE har jaktrett eller våpenrett fra skaperen...).

Pistol i .22 kan BENYTTES til avliving av dyr i bås/felle.

Det er ikke det samme som at du kan erverve pistol i .22 for å bruke den til avliving. Da ville det stått der.

 

Så ja, du må nok gå i minst 6 mnd i pistolklubb, men du erverver den uansett ikke til jakt, da du ikke kan lovlig jakte med håndvåpen i Norge.

Kun avlive dyr i bås/felle.

 

Ingen .22-pistol innvilges som et jaktvåpen.

 

;)

 

Ole

Har ikke sagt Norge er et drittland. Enhver uenighet med nåværende lovverk krever ikke at man syns det.

Jeg har lest det og påsto heller ikke at det var gyldig ervervelsesgrunn. Hvis DU leser det jeg skrev nøyere spurte jeg. Videre skrev jeg at ettersom slike våpen kunne benyttes til avlivning ved fangst BURDE det være gyldig ervervelsesgrunn. Det er absolutt merkelig om ikke latterlig at man skal gå i pistolklubb i 6 mnd for å erverve et våpen man kan benytte til avlivning ved fangst. Kverrulant! :)Men takk for svar på spørsmålet. Jeg er dog usikker på om du har rett i praksis. Har noen prøvd å søke politimesteren om en 22 cal pistol med fangst som bruksområde?

Link to comment
Share on other sites

On 6/29/2019 at 9:37 AM, Chiefen.v-2 said:

Jeg vet hva som begynner å bli latterlig....

At noen diskuterer lovverk? Å sette ting på spissen for å prøve lovverket og gjeldende praksis mot de prinsipper det bygger på? Det er et prinsipp i våpenloven at man kan erverve våpen om man har et gyldig behov. Avlivning ved fangst er et slikt behov. Om det ikke innvilges våpensøknad ved dette behovet er det et avvik fra prinsippet. En interessant ting jeg oppdaget og spør derfor her for å høre andres syn på saken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/29/2019 at 8:38 AM, Ei tohi varjata said:

spesielt siden vi IKKE har jaktrett eller våpenrett fra skaperen...)

Våre grunnleggende rettigheter er ikke fra staten. De er oss gitt fundamentalt fra skaperen uten menneskelig jurisdiksjon. Retten til liv, frihet, eiendom og streben etter lykke er ikke fra staten. Retten til jakt på fritt vilt er heller ikke fra staten, men gitt oss fra viltets eier. Viltets skaper. Men vedlagt retten til jakt og jordbruk er det i bibelen gitt menneskene et forvaltningansvar som jeg syns staten Norge håndhever på en god måte. Men om du vil diskutere dette videre fins det nok av religionsforum du kan gjøre det på.

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Det koster deg ingenting å legge inn en søknad, så hvorfor ikke bare prøve, så får du det endelige svaret en gang for alle. Du tar bare opp litt saksbehandlingstid som burde vært brukt mer fornuftig, men det kommer jo helt klart i skyggen for å sørge for at Guds vilje får skje.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok ikke funnet noe nytt og revolusjonerende. Det står hva slags våpen som kan brukes til den jakten, men det betyr ikke at alle våpen automatisk kan erhverves. Det er feks lovlig å skyte vilt med halvautomatisk 223, men det betyr ikke at du automatisk kan erhverve AR. 

 

Istedenfor å nilese lovteksten etter smutthull er det nok en enklere vei til mål å følge reglene og ta jegerprøven eller begynne med aktiv skyting. Reglene omkring karantenetid på håndvåpen er for å sørge for at ikke enhver kan kjøpe seg håndvåpen på dagen, men heller sikre at det er faktisk aktivitet. Håndvåpen er tross alt konkurranse-, ikke jaktvåpen.

 

Hva Det flygende spagettimonsteret sier som saken er totalt irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...