Jump to content

Feil på Haglpatroner ?


jan-tore

Recommended Posts

Kan vi godta haglepatroner som har en haglstørelse som ikke stemmer?

Kan vi godta at vi sprer radioaktivt materiale som er i hagla vi skyter ut?

( Både Vismunt , Tungsten og Wolfram er jo radioaktivt stoff.)

Kan vi godta forskjellig kruttladning på samme type hagelpatron?

Kan vi godta mer skadeskyting av vilt?

 

Test av hagl viser store avvik i diameterstørelse samt flate og trekantet hagl.

Krutt ligger på siden av koppen som hagl ligger i helt opp til toppen av patronen.

Ved testskyting påstår Vilmarksliv´s testteam “relativt jevn og god utgangshastighet,

stort sett jevn hagl og riktig haglstørelse” er deres uttalelse,jeg er ikke enig i

dette etter at jeg har skåret opp en del patroner og målt kruttmengde og kulestørelse.

Så lenge det er deformerte hagl og varierende størelse er det jo et produkt som ikke

stemmer med det vi har betalt for.

Når haglpatronene er så dyre som de har blitt må vi jo forvente at vi får den størelsen

vi vil ha på hagla,det er jo ikke en dårlig duplekspatron vi har kjøpt.

Det virker nesten som det er oppsop fra gulvet i enkelte patroner.

På grunnlag av testen jeg har gjennomført vil jeg tro at prosenten på skadeskytingen

øker betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Kan vi godta at vi sprer radioaktivt materiale som er i hagla vi skyter ut?

( Både Vismunt , Tungsten og Wolfram er jo radioaktivt stoff.)

Hva prater du om? Alle stoffer vi finner i naturen vil inneholde mikroskopiske mengder radioaktivitet. Det er bare å måle med en tilstrekkelig følsomt instrument. Hvis du er redd for ioniserende stråling, vil jeg anbefale deg å ligge unna tannlegen, holde deg i lavlandet og ikke reise til Syden. Den mengden stråling man får ved en vanlig tannlegerøntgen eller en flytur er faktisk nokså målbar sammenlignet med den strålingen man får i seg fra en del "radioaktive" ting man omgås. Selv uran og plutonium er farligere som tungmetaller enn som radioaktiv kilde. Jeg ville gjerne likt å sett dokumentasjon på farlige mengder stråling fra moderne blyfrie haglmaterialer basert på vismut eller wolfram. Det heter forresten "vismut", ikke "Vismunt", og "tungsten" er det engelske navnet på wolfram.

 

Hvis du er misfornøyd med produksjonskvaliteten, får du ta det opp med produsenten eller la være å kjøpe produkter du mener er mindreverdige. Sjøl finner jeg i butikken haglpatroner som gjør jobben tilstrekkelig godt, selv i dag etter blyforbudet.

Link to comment
Share on other sites

Det går vel frem av innlegget hva testen går ut på,men jeg har som sagt skåret opp 40 patroner der det er 4 patroner av hver haglstørelse

for og se om det bare var en tilfeldighet at det var dårlig hagl,det var det ikke.Har testet vismut,tungsten og wolfram som det står på

eskene.Tungsten og Wolfram er det samme.Har også ført opp diameteren på hver eneste hagl,veid største og minste hagl,veid krutt og

totalt anntall hagl i hver patron.Det er en stor variasjon ute og går innen hver haglstørelse både i kruttvekt og haglvekt/haglstørelse i forhold

til oppgitte data. :D

 

Og til Sako 30-06

Hvorfor reagerer da mattilsynet på det ?

Dette er tatt opp med importørerne av haglpatronene,og de har tatt det opp med sine produsenter.

 

:|

Link to comment
Share on other sites

Det går vel frem av innlegget hva testen går ut på,men jeg har som sagt skåret opp 40 patroner der det er 4 patroner av hver haglstørelse

for og se om det bare var en tilfeldighet at det var dårlig hagl,det var det ikke.

Har du skåret opp hevi-shot? Der skal du få premie av meg om du finner to identiske hagl :wink: Men hva betyr det? Ingenting!

Hevi-shot kan lages trill runde, men til en 3 dobbling av produksjonskostnadene. De ovale, ujevne etc. haglene har den egenskapen at de går svært tett, lager pene skuddbilder, og dreper svært effektivt på det de er beregnet for.

 

Bly var nokså runde, men før de hadde forlatt løpet var mange deformerte. De virket likevel.

 

Min fremgangsmåte for å se om en patron er god eller ei, er å skyte den i en kronograf å se at utgangshastigheten ikke er veldig ujevn på 6-7 patroner. Samtidig som de blir skutt på papir/plate for treffbilde med en telefonkatalog et sted på etpar skudd.

DET sier meg om de er gode eller ei, så kan de se ut som de vil ellers.

 

Ellers er det vel mer beqerel i sauer og reinsdyr og nordmenn flest etter tjernobyl....enn noen hagl, enten det er det ene eller andre :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Min fremgangsmåte for å se om en patron er god eller ei, er å skyte den i en kronograf å

 

Er det rart haglelading er en dyr hobby...

 

Nok om det.. :mrgreen: ellers kjempeenig med HS Precision her!

 

@ trådstarter...man må ikke bli så nostalgisk at man ikke husker alle de dårlig blypatronene heller, kruttlekasje ( mellom wad og hylsevegg var og er ikke uvanlig) , ugjevne hagl, dårlig lukking ( sjernebrett) og varierende kvalitet var det der også.

Men det var mer å velge i.. og lettere å unngå de dårlige patronene sånn sett.

Link to comment
Share on other sites

Det går vel frem av innlegget hva testen går ut på

 

:|

Nei, jeg kan ikke se noen testresultater der!

Kan du slenge ut noen tabeller med resultatene dine?

Slik at vi kan sammenligne om vi vil, eller diskutere resultatet...

 

Hvor store variasjoner har du funnet på krutt/haglevekt (avvik i forhold til oppgitt vekt)?

Hvor mange % deformerte hagl patronene?

Hvor stor avvik i haglestørrelse i forhold til oppgitt..

Osv...

Link to comment
Share on other sites

har limt inn litt info fra http://www.webelements.com/ for å glede jan-tore som er opptatt av sånn skummel radioaktivitet.

Jeg fant ikke noe info om hvor mye av de ulike isotopene som er naturlig forekommende? Når vi skal vurdere radioaktivitet, er det flere ting som spiller inn:

 

1. Hvilke radioisotoper som er naturlig forekommende (altså som ikke produseres ved et eller annet kjernefysisk anlegg)

2. Hva slags stråling som avgis ved nedbrytningen (alfa-, beta- eller gammastråling? Skadevirkningene er nokså ulike for de ulike typene stråling)

3. Andel/mengde av hver enkelt radioisotop

4. Halveringstiden (jo lengre halveringstid, desto lavere intensitet på strålingen).

 

Som sagt er giftighet som regel noe vi bør være mer opptatt av enn radioaktivitet. Generelt er folk alt for bekymret for "radioaktivitet". Det er andre ting vi nok burde bekymre oss mer for. Her er et eksempel til ettertanke angående plutonium, som er kjent for å være ytterst farlig:

Despite being toxic both chemically and because of its ionising radiation, plutonium is far from being 'the most toxic substance on earth' or so hazardous that 'a speck can kill'. On both counts there are substances in daily use that, per unit of mass, have equal or greater chemical toxicity (arsenic, cyanide, caffeine) and radiotoxicity (smoke detectors).
http://www.world-nuclear.org/info/inf15.html

 

Ifølge en "urban legend" ble det i én amerikansk stat vedtatt en lov som forbød enhver deponering av materiale med noensomhelst radioaktivitet. Hvis man skulle ta en slik bestemmelse alvorlig, ville det være forbudt å legge fra seg skiferstein som man hadde gravd opp fra ei helt vanlig hustomt...

Link to comment
Share on other sites

Er nok endel dårlige haglepatroner i salg nå også, men det var det jaggu før å.

Jeg fikk ca 1500 patroner fra en kamerat som hadde hatt vannlekasje i kjeller`n, noe som gjorde patronene, som lå der, ubruklige. Dette var før blyforbudet. Jeg plyndra disse skudda for hagl. De fleste skudda var winchester super speed nr 4.

I disse patronene fant jeg 4 forskjellige forpakninger :shock: Altså de var helt ulike på både utforming og farve. Noe som måtte ha innvirkning på spredning og hastigheta :evil: Hagla var bra, runde og av samme dia.

De siste patronene var Rio. Samme forpakninger i alle patronene, men hagla varierte fra 7-4. Skulle vært 4 i alle.

Tror nok at hvis det finnes en mal som vi kan lære noe av så er det at produsentene tenker stort sett profitt. Lage patronene så billig som mulig, og få solgt dem så dyrt som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke svar på hvordan hagla er med og skyte den i en kronograf det du får svar på er utgangshastigheten.

Hvordan hagla er får du ved og skjære opp patronen og måle og veie hagla.Ved stor forskjell på hagla i vekt og diameter vil du få et veldig

rart skuddbilde på 30-35 meters hold.Jeg tror ikke det er så veldig mange som rekker og skyte på noe serlig mindre hold når du går på

fugljakt uten hund.

Jeg har ikke skåret opp hevi-shot for det er en patron jeg ikke bruker.

 

Så lenge importører var villig til å gå vidre til produsenter for og få svar på dette synes jeg ikke det er rett og legge ut tabeller som de

har fått av meg.

Men jeg kan si at når kruttladning varierer med 0,9 grain og haglvekt med 1,4 grain på største og minste hagl da er det stor variasjon, de som

driver med hjemmeladning vil jo se det. Har selv drevet med hjemmelading i 40 år.

Hagldiferanse i US 5 ved feilmargin 5 % +- når hagldiameter er oppgitt til 2,8 mm er:

Totalt hagl i patron 356 stk

Ved 5% feilmargin innenfor 2,66-2,94mm er 245 hagl innenfor,ved 1,5% feilmargin innenfor 2,75-2,84 mm er 95 hagl innenfor,og vis dere mener dette er bra så lykke til. Jeg har også skåret opp patroner med blyhagl som er kjøpt hos søta bror og der ligger all hagla innenfor 1 % feilmargin så det er vel ikke for mye forlangt at det som er lovlig her i norge burde ligge innenfor 1-2 %? :?

Link to comment
Share on other sites

Ville det ikke være lettere å fastslå hva som gir "rare skuddbilder" ved å prøveskyte? Istedenfor å kutte opp patronene og veie haglene? Det som dreper viltet er jo tross alt at mange nok hagle trenger langt nok inn i vitale organer. Om hagla er rufsete, avlange eller i ulik størrelse er da helt uinteressant så lenge de virker. Det føles kanskje vitenskapelig og fornuftig å måle og veie, men det er ingen garanti for at du måler og veier noe som har den minste relevans til praktisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke svar på hvordan hagla er med og skyte den i en kronograf det du får svar på er utgangshastigheten.

Hvordan hagla er får du ved og skjære opp patronen og måle og veie hagla.Ved stor forskjell på hagla i vekt og diameter vil du få et veldig

rart skuddbilde på 30-35 meters hold.

Hvafforno'? Leste du hva HS Precision skrev?

Les igjen;

Min fremgangsmåte for å se om en patron er god eller ei, er å skyte den i en kronograf å se at utgangshastigheten ikke er veldig ujevn på 6-7 patroner. Samtidig som de blir skutt på papir/plate for treffbilde med en telefonkatalog et sted på etpar skudd.

DET sier meg om de er gode eller ei, så kan de se ut som de vil ellers.

 

Du finner ikke ut hvordan en patron funker i hagla di ved å skjære den opp.

Metoden til HS Precision er nok beste måten å gjøre det på ja...

Forskjellige patroner har forskjellig effekt/skuddbilde i forskjellige våpen, og du finner ikke ut dette på noen annen måte enn å prøveskyte.

Link to comment
Share on other sites

Hei Jan-Tore. Først og fremst vil jeg ønske deg velkommen hit, alltid hyggelig å få nye medlemmer.

 

Jeg er helt enig med deg i at kvaliteten på hagleammo kan være veldig varierende, men det er neppe noe nytt fenomen eller begrenset til de haglmaterialene vi har i salg her til lands. Skal jeg gi deg ett godt råd så må det være å søke etter tidligere innlegg fra HS Precision, han har opparbeidet seg svært mye kunnskap om haglepatroner både når det gjelder fabrikk og hjemmeladninger. Jeg skal ikke påstå at han innehar den store og fulle sannhet, men jeg har lært å stole på ham når vi kommer inn på dette feltet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har enda ikke sett vilken avstand HS precision har skutt på . Jeg har og søkt opp hans innlegg og kan ikke finne noe.

De patronene jeg har undersøkt er 12/70.Det virker som om dere prater om 12/76 og 12/89.Jeg har ikke hagle som tar de andre og heller ikke stål .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du, jan-tore?

 

Nå tror jeg du bør gjøre som Fulmen tipser deg om: Søk opp noen av innleggene som før nevnte mann har skrevet. Der tror jeg du vil finne svar på det spørsmålet. Pluss noen til.

 

Også ett tips til på tampen: Mange utropstegn oppfattes fort som om du er hissig. Det bør man ikke være i en diskusjon hvis man er interessert i å lære noe, og å lære noe tror jeg du fort kan komme til å gjøre hvis du følger litt med her inne.

Link to comment
Share on other sites

JAN TORE; Velkommen skal du være på forumet :D Med 40 års erfaring med hjemmelading(av hagl og/eller rifle?) har du garantert mye å bidra med :!: Ser fram til fruktbare diskusjoner.

 

Det jeg ikke helt skjønner er at hvis du lader selv, hvorfor driver du å skjærer opp fabrikkammo...? Hvis du har ladet hagl i 40 år vet du vel bedre enn noen at fabrikkenes fortjenestemargin ligger i å produsere(de billige) patroner som for 99% av haglejegere er gode nok(tror de), med så stor fortjenestemargin som overhodet mulig...Jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte en fabrikk riflepatron(minst 20 år siden) men hagleammo har jeg kjøpt da det ennå var lov med bly. Det kommer an på bruken. På tidlig rypejakt med hund er det stort sett godt nok at det smeller, mens senere...eller på rev/rådyr...; Hjemmelading :wink:

 

Jeg har påstått det tidligere; Det er MYE MER å hente prestasjonsmessig med å lade hagl, enn rifle...Jeg lurer av og til på hva komponentene koster i en patron som selges(antakelig med fortjeneste) for 10.- når jeg ikke får delene i løsvekt til den prisen...Har tom. regnet på det hvis jeg kjøpte 10 000 wader og hetter etc. for USA priser, og stort sett det samme.

 

Jeg har ikke svart i en annen tråd om viusmut der en påstod(sikkert med rette for han og DEN patronen) at dette var elendinge greier.

Saken er at hagletrykk ligger i et snervert område, og en patron som(teoretisk) kan skytes i 40 varmegrader ikke kan lades sånn at trykket(og dermed farten) er på topp i -10 på fjellrypejakt. Fabrikkpatroner MÅ fungere sikkert under alle forhold, og når så alle elementer spiller inn er jeg sikker på at det finnes vismut(og bly, og stål...) som ikke får livet av en vinterrype på 35 meter.

Hadde jeg jaktet vinteryper hadde jeg brukt vismut med god samvittighet, MEN de hadde hatt riktig utgangshastighet selv i -10.

Det er ikke en rype som hadde fløyet videre med treff.

 

Så til de patronene dine; Du har sikkert rett i mye av det med størrelser etc. mens jeg hadde ikke irritert meg over dette. Hadde heller ikke giddet å sende noe til produsenter, det dukker bare opp en annen med billigere patroner hvis denne forsvinner...Hadde bare ledd litt, og tenkt at dette er grunnen for at jeg lader selv.

 

Jeg trykkmålte noen Remington 50 grams BB som J&F solgte kassevis av rett før blyforbudet, som jeg kjøpte endel av for å ha til et prosjekt.

Trykket varierte fra 5000 psi til 14000psi(over 89mm trykkstandard) og farten var deretter. Noen sparket deg i gresset mens andre nesten trillet ut av løpet. Det er sikkert noen rådyr som har reddet dagen på en kald dag med disse, og jegerne forbanner sikkert disse; REMINGTON BB BLY er noe elendige saker...og; Har rett...mens de som fikk av en av de 14000psi på et sinnsykt hold sikkert bruker disse ennå :lol:

 

2,5 foot/pound er forresten energien som US wildlife(et eller ennet) setter som grensen for et hagls evne til å penetrere en passe stor fugl som gås. Da er det bare fram med ballistikk kalkulatroren på forskjellige haglestørrelser og utg.hast, så ser du hvilken fart du må ha på hvilke materialer, og avstander...lade>skyte>kronografere>måle treffbilder>inntrengning= Kjøtt i frysen.

 

EDIT; Mens jeg skrev dette ser jeg at flere henviser til meg...Takker for det, men jeg påstår ikke å ha rett på sannheten. Jeg er bare en som alltid leter etter forbedringer. Av og til er det godt at noen bremser...og kommer med konstruktiv kritikk. Jeg VET at jeg ikke er utlært og ALDRI vil bli det. Jeg lærer hver dag, av folk her inne, og andre, og det er moro å kunne bidra.

Det er "drypp-drypp" metoden. Litt her, litt der...etterhvert blir kunnspapen større og større. Da jeg var 18 visste jeg Myyyyyyye mer enn jeg vet nå...trodde jeg...nå vet jeg at jeg vet mer, men at det bare er mer og mer jeg ikke vet...

DET ER MANGE HER SOM SIKKERT KAN MER ENN MEG...men de er mer beskjedne.... :lol:

 

Lokking på mikkel next. Må spille inn rådyr i nød på foxproen...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Oj oj her var det mye av intresse. Nå har jeg møtt Jan-Tore og sett svaret fra haglepatronfabrikken som han hadde sendt en mail til angående dette samt sett resultatene av testingen hans av ammoen og jeg må si det var store avvik i de div patronen. Hadde mine ladninger variert så mye hadde jeg slutte og lade ammoen. Håper han tar seg tid til og legge inn resultatene sine slik at flere kan lese det. Han kan også få henge ut fabriken av meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant! Det ser dessverre ut til at kvalitetskontrollen er alt for dårlig, og man blander hagl av forskjellig størrelse i patronene. Man burde kunne fovente bedre enn dette av produsenten, det er tros alt ikke "billigpatroner" det er snakk om her....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Her er svaret fra Eley

 

Dear Roy

Regarding the folder received from one hunter in Norway complaining about the performance and mainly the quality of the components used in some of our bismuth cartridges, and after meticulously analyzing this data, we are sending you the following conclusions.

Together with the conclusions, we think that it is very important to know the nature of the bismuth itself, the performance as a raw material, the difficulties (sometimes impossibilities) in the manufacturing process of the shot and its differences with lead and another non toxic materials.

Bismuth is considered the best alternative to lead as cartridges shot, because of its density, hardness, etc… but we cannot expect a bismuth pellet to look as round as a steel or lead pellet.

Bismuth is melted to be processed for making the pellets, either through a Collins system or injection molded and in contrary with other metals, bismuth expands when gets cooler. This expansion is uncontrollable, so we cannot control in which shape it is going to expand, that is the reason why not all the pellets are perfectly rounded and not all of them weight the same.

Another characteristic of the bismuth is its fragility. This fragility is partially controlled with a special alloy; a small little change in the alloy (one percent difference) changes the optimal specification and it becomes more fragile than expected. This fragility may cause pellets break when hitting the target.

Conclusions:

1.- Powder.

In principal, you have to load a lot of cartridges according to the ballistic specifications of every lot of powder. Every lot of powder have different ballistics due to many reasons and you have to adapt your load to this specifications in order to achieve the same ballistics for this cartridge regardless the lot of powder used, so sometimes you have to put more or less.

In your report, for the same lots, the differences a minimal, and of course all within tolerance, average 0,024 grams.

2.- Pellets.

In number of pellets, there is a maximum of 9 pellets in a number 4 and minimum of 2 pellets in a number 5, way within tolerance.

Regarding the shot size and due to the fact of the irregular shape as explain before, the way we measure the pellets is as following: we take 20 pellets and put them inside a ruler and take the average diameter in millimeters (see photo attached).

Roy, the final conclusion is that the cartridges are, to say, very, very well loaded, with minimal differences that will NEVER affect the performance of the cartridge.

The only points that apparently the hunter could argue about belong to the nature of the bismuth, and this is something that we cannot change. As explain before, we can try to avoid some things to happen, but not to change the natural characteristics of this metal, which actually makes it the best alternative to lead.

Please find attached a small summary of the report received from you.

Should you have any further question or require further information on this question, please do not hesitate to contact us.

Many thanks again and best regards.

José M. Marcet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...