Jump to content

Rekylaktivert eller mekanisk avtrekk på O/U ?


Harry Hare

Recommended Posts

Skal kjøpe dobbeltløper, men oppdaget heldigvis i tide at det eksisterer ulike mekanismer for avtrekk. Etter å ha lest meg opp litt på emnet, begynner å tvile på om jeg skal gå for et våpen med en rent mekanisk mekanisme, eller et våpen der rekylkreftene brukes til å sette hanen/avsikre for løp #2.

 

Med "våpengarderobens" restriksjoner i tankene, vil jeg ha en dobbeltløper som kan brukes like greit på lerduebanen som på jakt, og det er der tvilen om den rekyldrevne mekanismen vil funksjonere med alle ladninger gjør seg gjeldene.

 

Noen som har erfaring med dette ? Og er det noen som vet hvilke hagler som har hvilke mekanismer ? Jeg har til gode å se at det blir opplyst ved annonsering/reklamering. Det er i det hele tatt nesten umulig å finne ut av, uten å teste haglen selv med klikkpatroner. Avrekk begge løp = mekanisk, 1 avtrekk = rekyloperert. Men for å teste må man jo være der selv fysisk...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst.... mekanisk mekanisme er vel ikkje så lett å slippe unna. Finns kanskje ein og anna obskur elektronisk mekanisme men... Skjønner vel ikkje heilt kva du meiner her.

 

Anyway, dette med rekylbasert spenning av hane; tror du blander litt med halvauto der omladning kan være eit problem i blandt. På dobbeltløper er det nok ikkje det, så sant du skyter med kolben på skulder og ikkje frå hofta. Trur vel de aller fleste dobbeltløpere for konkurranseskyting i dag er av denne typen mekanisme. Så her har du nok bare misforstått tema.

Link to comment
Share on other sites

Avrekk begge løp = mekanisk, 1 avtrekk = rekyloperert.

 

Du er inne på det her. Skal du ha mekanisk avtrekk uten rekylsjalter må du kjøpe hagle med to avtrekkere. O/U med en avtrekker veksler mellom løpene med ett lite lodd i mekanismen som drives av rekylen. På ei kvalitetshagle skal dette fungere uten tull på titusenvis av skudd og med alle ladninger.

Link to comment
Share on other sites

O/U med en avtrekker veksler mellom løpene med ett lite lodd i mekanismen som drives av rekylen.

 

Nei, det er som trådstarter også noen som har én avtrekker og en mekanisme som velger det andre løpet, uten at det er drevet av rekylen. Merkes lettes om man prøver å klikke med hagla. På de rekylopererte kan man bare klikke en gang uten å bevege løpsvelgeren. På de rent mekaniske kan man klikke to ganger ved å trykke to ganger på avtrekkeren. Hva som er best vet jeg ikke, men tror det er de rekyldrevne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde vel skrevet som oftest.

 

Altså slik: O/U med en avtrekker veksler som oftest mellom løpene med ett lite lodd i mekanismen som drives av rekylen.

 

Hvor mange hagler eller hvilke som ikke veksler på denne måten vet jeg ikke, men tror neppe det kan være særlig mange.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Browning miroku winchester og valmet er de børsene jeg vet om somm er o/u som ikke er rekyldrevet. Der kan du klikke begge løpene bare med og dra to ganger i avtrekkeren. Eneste forskjellen er at du er ikke avhengig av at første skuddet smeller for å få av andre skuddet på dem. Men ellers merker ikke du som skytter forskjellen. så det er helt andre ting du bør bruke tid på og vurdere når du skal kjøpe deg hagle. Men så vidt jeg skjønnte på den nye våpen loven er det bare jakt våpen det er begrensning på. Konkuranse våpen teller ikke inn i den garderoben den er utenom. Så derfor kan du kjøpe ei jakt hagle og envt ei hagle og skye lerduer med. Du må bare kunne fremvise at du er en aktiv lerdueskytter.

Link to comment
Share on other sites

Browning miroku winchester og valmet er de børsene jeg vet om somm er o/u som ikke er rekyldrevet. Der kan du klikke begge løpene bare med og dra to ganger i avtrekkeren. Eneste forskjellen er at du er ikke avhengig av at første skuddet smeller for å få av andre skuddet på dem. Men ellers merker ikke du som skytter forskjellen. så det er helt andre ting du bør bruke tid på og vurdere når du skal kjøpe deg hagle. Men så vidt jeg skjønnte på den nye våpen loven er det bare jakt våpen det er begrensning på. Konkuranse våpen teller ikke inn i den garderoben den er utenom. Så derfor kan du kjøpe ei jakt hagle og envt ei hagle og skye lerduer med. Du må bare kunne fremvise at du er en aktiv lerdueskytter.

 

Jeg har Miroku mk70 og den er iallefall rekylopperert.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill og tips :D

 

Men jeg skjønner av noen innlegg at dette tydeligvis ikke er allmennkunnskap blant hagleeiere flest, slik det heller ikke var for meg inntil for en ukes tid siden. For meg virker ideen om en rekyloperert løpssjalter helt latterlig, det må da være mye lettere å lage en fjæroperert mekanisme ? Muligheten for i visse situasjoner å kunne dra av begge løpene ved samme avtrekk må jo også være mye større, ved å ha en løs rekylblokk ligge og dingle baki der ?

 

Nei, tror jeg leter meg frem til en hagle som også virker med klikkpatroner..... :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at du lager et problem utav ingenting. En av de to haglene jeg nevnte er omkring tjue år gammel, og jeg har ikke peiling på hvor mange tusen skudd den har gått. Det har aldri vært noe problem i det hele tatt.

 

Mitt råd er å kjøpe ei kvalitetshagle som passer kroppen og lommeboka di og drite i hvordan den veksler

Link to comment
Share on other sites

@lillegutt

 

Browning miroku winchester og valmet er de børsene jeg vet om somm er o/u som ikke er rekyldrevet. Der kan du klikke begge løpene bare med og dra to ganger i avtrekkeren. Eneste forskjellen er at du er ikke avhengig av at første skuddet smeller for å få av andre skuddet på dem.

 

Min gamle Browning Ultra Sporting må ha ett slag i ræva for å skifte mellom løpene og har derved rekyldrevet sjalter, og så lenge Browning, Miroku og Winchester er basert på samme mekanisme er nok alle rekyldrevet. Det går ikke å klikke begge løpene ved bare å dra i avtrekkeren på denne haglen, løpsvelgeren på sikringen må aktiveres først. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst.... mekanisk mekanisme er vel ikkje så lett å slippe unna. Finns kanskje ein og anna obskur elektronisk mekanisme men... Skjønner vel ikkje heilt kva du meiner her.

 

Anyway, dette med rekylbasert spenning av hane; tror du blander litt med halvauto der omladning kan være eit problem i blandt. På dobbeltløper er det nok ikkje det, så sant du skyter med kolben på skulder og ikkje frå hofta. Trur vel de aller fleste dobbeltløpere for konkurranseskyting i dag er av denne typen mekanisme. Så her har du nok bare misforstått tema.

 

 

Det trodde jeg også...inntil nylig. Grunnen til bekymringen er at min Remington 11-87 SPS konsekvent nekter å skifte lerduepatroner, selv med diverse originale Remigton "rekylforsterkere". Jeg *har* faktisk fått det til, ved å konstruere min egen rekylring, men den blåste O-ringen til de evige jaktmarker bare etter et par skudd , så jeg har egentlig gitt opp det prosjektet ( å kunne bruke en 11-.87 SPS på lerduebanen).

Link to comment
Share on other sites

@lillegutt

 

Browning miroku winchester og valmet er de børsene jeg vet om somm er o/u som ikke er rekyldrevet. Der kan du klikke begge løpene bare med og dra to ganger i avtrekkeren. Eneste forskjellen er at du er ikke avhengig av at første skuddet smeller for å få av andre skuddet på dem.

 

Min gamle Browning Ultra Sporting må ha ett slag i ræva for å skifte mellom løpene og har derved rekyldrevet sjalter, og så lenge Browning, Miroku og Winchester er basert på samme mekanisme er nok alle rekyldrevet. Det går ikke å klikke begge løpene ved bare å dra i avtrekkeren på denne haglen, løpsvelgeren på sikringen må aktiveres først. :roll:

 

Selv har jeg hørt et Bettinsoli ikke har rekyloperert avtrekk, og dermed har vel ikke "avleggere" heller det ? Jeg tenker f.eks. på Exxo-haglene til Jakt&Friluft, som er produsert av Bettinsoli. Jakt&Friluft, som jeg har gode erfaringer med tidligere, akter som "tause Birgitte" i denne saken....nekter å svare. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at du lager et problem utav ingenting. En av de to haglene jeg nevnte er omkring tjue år gammel, og jeg har ikke peiling på hvor mange tusen skudd den har gått. Det har aldri vært noe problem i det hele tatt.

 

Mitt råd er å kjøpe ei kvalitetshagle som passer kroppen og lommeboka di og drite i hvordan den veksler

 

 

Vel,. jeg har lest innlegg i diverse nettforum a la dette, det folk klager over at haglene ikke skifter med lerduepatroner, det er da vanlige jakthagler O/U det er snakk om. Og hovedårsaken til å kjøpe en hagle "2 er at den skifter lerduepatroner, noe min halautomat ikke gjør... :?

Link to comment
Share on other sites

Vel,. jeg har lest innlegg i diverse nettforum a la dette, det folk klager over at haglene ikke skifter med lerduepatroner, det er da vanlige jakthagler O/U det er snakk om.

Vel, da har du fått med deg noe som jeg ikke har fått med meg. At halvautoer ikke repeterer med leirduammo er ikke direkte uvanlig, men jeg har enda ikke hørt om dobbeltløpere av noenlunde kvalitet som sliter med det der. Hagler med feil eller litt-for-billige tyrkerhagler regnes ikke med her. Hvilke dobbeltløpere er det du har hørt om som ikke veksler med leirdueammo?

Link to comment
Share on other sites

@lillegutt

 

 

 

Min gamle Browning Ultra Sporting må ha ett slag i ræva for å skifte mellom løpene og har derved rekyldrevet sjalter, og så lenge Browning, Miroku og Winchester er basert på samme mekanisme er nok alle rekyldrevet. Det går ikke å klikke begge løpene ved bare å dra i avtrekkeren på denne haglen, løpsvelgeren på sikringen må aktiveres først. :roll:

 

Jeg har hatt browning b25 og cynergy og ingen av dem var rekyldrevet. Har da prøvd nyere ultra xt og den mener jeg bestemt ikke var rekyldrevet men begynner og bli en stund siden så jeg kan huske feil om den. Har også hatt diverse beretta 682 og dem er rekyldrevet men har aldri hatt noe problem med at andre skuddet ikke går når det første har gått. Har egentlig aldri hatt noe problem med berettaer i det store og hele og jeg har skutt sinnsykt mye lerdue skudd med beretta.

Link to comment
Share on other sites

Browning Ultra XT som du never har samme mekanisme som min Ultra Sporting og den har rekyldrevet veksler på avtrekket. Hvis ikke vekslingen var rekyldrevet hvorfor skifter den mellom løpene når jeg gir den et klask i baken lillegutt :?:

 

Har også skutt 10tusenvis av skudd med både Beretta og Browning uten tull med veksling overhodet. Eller med Benelli halvauto for den del med både bly og stål 24g.

 

Jada, cynergy skifter mekanisk.

 

Kjøp et kvalitetsvåpen, glem hvordan hagla veksler mellom løpene.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt forvirende ord / begrepsbruk i denne tråden.

 

Det er vel ingen O/U hagler som er rekyldrevet, men mange som har en mekanisme hvor rekylen (eller det kjente slaget i kolben) veksler mellom løpene, etter første skudd.

Får du klikk på første, skifter ikke mekanismen, og du får ikke trukket av en gang til

 

(jeg sysn det er hendig med to avtrekkere jeg... :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...