Jump to content

Zeiss V6 1,1-6 eller Vortex Viper 2gen 1-6?


B686SP

Recommended Posts

Vortexen har jeg aldri prÞvd sÄ skal ikke uttale meg om den. Jeg har en slik V6 og den gir mye for penga hva angÄr skarpt og fint bilde, jeg liker ogsÄ lysjusteringen pÄ den.

Derimot syns jeg den er litt kilen pÄ Þyeplassering. Ved rask montering i stillinger som ikke er 100% mÄ jeg justere hodet litt for Ä fÄ skikkelig oversikt.

Skal ha et sikte av tilsvarende type til en annen bÞrse nÄ, hva det blir gjenstÄr Ä se. Det blir ikke en ny V6...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan ogsÄ vurdere Vortex Razor GenII 1-6x24. Den er tung, men solid bygget. Den er bedre pÄ Þye plassering enn V6 og god optisk. Razor er grom serien til Vortex, og har optisk kvalitet tilsvarende en V6 fra Zeiss.

 

Link to comment
Share on other sites

Var Ä klÄdde litt pÄ V6 1,1-6, og Bronx har fasiten i mine Þyne. Kilen pÄ Þyeplassering, og da er litt av poenget borte pÄ en "liten og rask" kikkert. Klar og fin var den dog. Tror nok at en V6 i stÞrre dimensjoner vil vÊre et godt kjÞp nÄ med 25%

Link to comment
Share on other sites

KjÞpte en slik V6 1,1-6x24 med tanke pÄ skogsrifla, men "i mine Þyne ;) " var den sÄ kresen pÄ Þyeplassering pÄ 6x at den ble solgt etter kun en tur pÄ skytebanen.

For meg var den helt ubrukelig og i realiteten en 1,1-4. 
Folk med godt syn vil gjerne oppleve det annerledes, men maken til kresent sikte nÄr det gjelder Þyeplassering pÄ 5 og 6 x har jeg aldri vÊrt borti

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

I teorien ja, men ikke i praksis...

Var en tur innom XXL senest i gÄr, og der stod en kunde Ä testet V6 1.1-6x24. Siden den var ute av buret allerede, huket jeg ogsÄ tak i Vortex Razor 1-6x24, og testet de opp mot hverandre. Razor'n var merkbart bedre pÄ Þyeplassering i forhold til V6, spesielt pÄ 6x. Det virker som Þye klarering fra okkular linse snevres inn mer pÄ V6 i forhold til pÄ Razor'n nÄr forstÞrrelse Þkes. Det virket i alle fall slik.

Det aller beste 1-6x24 siktet jeg har sett i er uten tvil Kahles K16i, da fÞlt innsnevring pÄ Þye klarering til okkular linse er meget liten nÄr mer forstÞrrelse legges inn.

En annen ting er utgangspupill ved 6x pÄ en 1-6x24 kikkert, blir mÞrkt ja... Min 1.5-6x42 er vanvittig mye bedre i sÄ mÄte.

 

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, amatĂžr skrev:

Tja, kanskje vortex ljuger litt pÄ forstÞrrelsen, og bare gÄr til 5,5x?

 

Nei... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, amatĂžr skrev:

Hvordan er du sÄ skrÄsikker?

 

At en av USA stÞrre optikk produsenter til sivile og militÊre markedet skulle ubemerket over tid bevist jukse pÄ zoom parametrene? Nei si det... 

Link to comment
Share on other sites

Det har da sÄnn ca alle gjort opp gjennom tidene. Som oftest er det for at det ikke skal stÄ 3,22225-9,387x50 istedenfor pÄ en 3-9x50 feks.

 

Er masse kikkerter der "regnestykket" ikke gÄr opp. Som i 2-7 som nevnt over, det kan ikke akkurat deles rett pÄ 3. Og det kommer fra den absolutt stÞrste leverandÞren til det amerikanske forsvaret (Leupold). 

 

Tror forsÄvidt ikke Vortex har fÄtt noen offisielle kontrakter ennÄ, men det er OT.

 

Link to comment
Share on other sites

Enig at de fleste runder ned men 10% (Ok, 9.09%) ned er mer den enkel avrunding. 

 

Vortex har som du nevner kun mindre kontrakter pÄ avdelingsnivÄ i det Amerikanske Forsvaret men de er Uklassifisert; pluss en del politidistrikt etc. 

 

 

 

 

FCF5C8B8-8480-4D39-85DE-C71113C8D006.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det ble ingen ny kikkert nÄ. Jeg klarte ikke Ä rettferdiggjÞre kost/nytte.

Leupold 2-7x32 rifleman fÄr fortsatt stÄ pÄ inntil videre. Det er egentlig en veldig god kikkert til elgjakt. Den lokale pusheren har dog fine priser pÄ Victory HT nÄ for tida og jeg har alltid hatt lyst pÄ en Ht 3-12x56 med lys. Jeg fÄr sjekke kost/nytte pÄ en sÄnn kontra en Kahles Helia C 2,5-10x50...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jmosbakk skrev:

Det er vel ikke sÄ usannsynlig.

Leupold kaller gjerne kikkertsiktene f.eks. 2-7, mens reell forstĂžrrelse inneholder desimaler.

Jeg slo opp denne for noen Ă„r siden. Den gangen var Leupold en av dem som oppga reell forstĂžrrelse:

 

51 minutter siden, Co-81 skrev:

Enig at de fleste runder ned men 10%

NĂ„ viste det seg at Zeiss runder opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...