Jump to content

Zeiss V6 1,1-6 eller Vortex Viper 2gen 1-6?


B686SP

Recommended Posts

Vortexen har jeg aldri prøvd så skal ikke uttale meg om den. Jeg har en slik V6 og den gir mye for penga hva angår skarpt og fint bilde, jeg liker også lysjusteringen på den.

Derimot syns jeg den er litt kilen på øyeplassering. Ved rask montering i stillinger som ikke er 100% må jeg justere hodet litt for å få skikkelig oversikt.

Skal ha et sikte av tilsvarende type til en annen børse nå, hva det blir gjenstår å se. Det blir ikke en ny V6...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var å klådde litt på V6 1,1-6, og Bronx har fasiten i mine øyne. Kilen på øyeplassering, og da er litt av poenget borte på en "liten og rask" kikkert. Klar og fin var den dog. Tror nok at en V6 i større dimensjoner vil være et godt kjøp nå med 25%

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en slik V6 1,1-6x24 med tanke på skogsrifla, men "i mine øyne ;) " var den så kresen på øyeplassering på 6x at den ble solgt etter kun en tur på skytebanen.

For meg var den helt ubrukelig og i realiteten en 1,1-4. 
Folk med godt syn vil gjerne oppleve det annerledes, men maken til kresent sikte når det gjelder øyeplassering på 5 og 6 x har jeg aldri vært borti

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

I teorien ja, men ikke i praksis...

Var en tur innom XXL senest i går, og der stod en kunde å testet V6 1.1-6x24. Siden den var ute av buret allerede, huket jeg også tak i Vortex Razor 1-6x24, og testet de opp mot hverandre. Razor'n var merkbart bedre på øyeplassering i forhold til V6, spesielt på 6x. Det virker som øye klarering fra okkular linse snevres inn mer på V6 i forhold til på Razor'n når forstørrelse økes. Det virket i alle fall slik.

Det aller beste 1-6x24 siktet jeg har sett i er uten tvil Kahles K16i, da følt innsnevring på øye klarering til okkular linse er meget liten når mer forstørrelse legges inn.

En annen ting er utgangspupill ved 6x på en 1-6x24 kikkert, blir mørkt ja... Min 1.5-6x42 er vanvittig mye bedre i så måte.

 

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, amatør skrev:

Hvordan er du så skråsikker?

 

At en av USA større optikk produsenter til sivile og militære markedet skulle ubemerket over tid bevist jukse på zoom parametrene? Nei si det... 

Link to comment
Share on other sites

Det har da sånn ca alle gjort opp gjennom tidene. Som oftest er det for at det ikke skal stå 3,22225-9,387x50 istedenfor på en 3-9x50 feks.

 

Er masse kikkerter der "regnestykket" ikke går opp. Som i 2-7 som nevnt over, det kan ikke akkurat deles rett på 3. Og det kommer fra den absolutt største leverandøren til det amerikanske forsvaret (Leupold). 

 

Tror forsåvidt ikke Vortex har fått noen offisielle kontrakter ennå, men det er OT.

 

Link to comment
Share on other sites

Enig at de fleste runder ned men 10% (Ok, 9.09%) ned er mer den enkel avrunding. 

 

Vortex har som du nevner kun mindre kontrakter på avdelingsnivå i det Amerikanske Forsvaret men de er Uklassifisert; pluss en del politidistrikt etc. 

 

 

 

 

FCF5C8B8-8480-4D39-85DE-C71113C8D006.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det ble ingen ny kikkert nå. Jeg klarte ikke å rettferdiggjøre kost/nytte.

Leupold 2-7x32 rifleman får fortsatt stå på inntil videre. Det er egentlig en veldig god kikkert til elgjakt. Den lokale pusheren har dog fine priser på Victory HT nå for tida og jeg har alltid hatt lyst på en Ht 3-12x56 med lys. Jeg får sjekke kost/nytte på en sånn kontra en Kahles Helia C 2,5-10x50...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jmosbakk skrev:

Det er vel ikke så usannsynlig.

Leupold kaller gjerne kikkertsiktene f.eks. 2-7, mens reell forstørrelse inneholder desimaler.

Jeg slo opp denne for noen år siden. Den gangen var Leupold en av dem som oppga reell forstørrelse:

 

51 minutter siden, Co-81 skrev:

Enig at de fleste runder ned men 10%

Nå viste det seg at Zeiss runder opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...