Jump to content

Prosjekt: Grovfrest skjefte


Tembo

Recommended Posts

Noe av det mest interessante her på Kammeret er prosjekttråder synes jeg, derfor skal jeg prøve å komme med et bidrag.

 

Jeg har fått bygd noen rifler og når det gjelder trearbeid har jeg gjort tilpasningen og finpussen selv. Utgangspunktet har vært grovfreste skjefteemner.

 

Et grovfrest emne er i stor grad formet utvendig, men ofte med litt overmål slik at det kan tilpasses egne ønsker.

Innvendig må de siste milimeterne fjernes med egnet verktøy. For å få den tette tilpasningen mellom tre og stål brukes merkefarge på stålet slik at "spotene" i treet der stålet ligger an kan fjernes med stemjern eller skraper. Skal dette bli bra er det bare tid og tålmodighet som nytter.

 

Når stålet er på plass i treet med forhåpentligvis gode tilpasninger kan den utvendige formingen begynne. Skjeftet må kappes til ønsket lengde, rekylkappe pistolgrepskappe rembøylefester og evt. fortreavslutning må monteres.

 

Noe av hensikten med å lage sine egne skjefter er å få noe som både passer eieren bedre og som ser bedre ut enn standard fabrikkskjefter. Hvis man kan klare å overføre profiler i stålet til å fortsette over i treverket er dette detaljer som setter en spiss på arbeidet.

 

Når skjeftet har fått sin endelige form, gjenstår pussing til en glatt overflate fri for verktøy og maskineringsmerker.

Skjeftet skal så nettskjæres og oljes.

 

Forhåpentligvis vil jeg kunne vise et ferdig skjefte utpå vinteren en gang.

 

Skal prøve å ta endel bilder underveis for å vise framgangsmåten. Bare for å ha sagt det så er jeg ren amatør som liker slik hobbyarbeid. Jeg tar derfor gjerne imot tips og innspill fra andre som sysler med slike prosjekter.

 

Rifla som denne gangen skal få nytt håndtak er ei Brno 600. Denne har allerede blitt customisert endel, men er fortsatt ei rein bruksbørse. Den er bl.a. blitt ompipet til 338-06 og har fått montert M-70 sikring.

 

Her er noen bilder av emnet:

 

normal_IMG_1190_%28Small%29.JPG

 

normal_IMG_1191_%28Small%29.JPG

 

normal_IMG_1195_%28Small%29.JPG

 

normal_IMG_1196_%28Small%29.JPG

 

IMG_1197_%28Small%29.JPG

 

IMG_1199_%28Small%29.JPG

 

normal_IMG_1201_%28Small%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Så da relativt greit tilpasset ut. Hvor har du bestilt ifra?

Så forresten ut som et meget pent emmne, så det skal bli artig å se det ferdig olja!

 

Emnet har jeg kjøpt hos Nøttetre Import. Ola Gujord har grovfrest det.

 

Ja, det er nok det beste fresearbeidet jeg har sett, men for å få stålet ned i treverket gjenstår det et betydelig stykke arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Herlig - endelig en skikkelig prosjekttråd igjen. Denne skal jeg følge med på!

 

Einride leverer godt treverk og Ola kan sine ting :)

 

Ola holder forresten på med et 30-06'-prosjekt til meg. Hadde en tråd på SL. Planen er å bli ferdig april 09. Emne fra Einride, kikkert fra 50-tallet, Oberndorf-kasse, snellert ++

Link to comment
Share on other sites

Var foresten inne på siden til Midway for å bestille noen deler til prosjektet. Bl.a. noen nye skjær til nettskjæringverktøy.

På forsiden er det listet opp endel varer som juletilbud. Der stopper blikket mitt på et sett med nettskjæringsverktøy for LÆRARBEID ? ? ?

 

Verktøyet heter Gunline Leader Checkering Kit og på The Julekalenderengelsk så blir vel dette noe sånt som nettskjæring på lær. :shock: he he

 

Fint å kunne handle av folk med fagkunnskap !

Link to comment
Share on other sites

Var foresten inne på siden til Midway for å bestille noen deler til prosjektet. Bl.a. noen nye skjær til nettskjæringverktøy.

På forsiden er det listet opp endel varer som juletilbud. Der stopper blikket mitt på et sett med nettskjæringsverktøy for LÆRARBEID ? ? ?

 

Verktøyet heter Gunline Leader Checkering Kit og på The Julekalenderengelsk så blir vel dette noe sånt som nettskjæring på lær. :shock: he he

 

Fint å kunne handle av folk med fagkunnskap !

 

Uten å ha sjekket kilden, så er vel "leader" en leder. "Leather" er lær...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...