Jump to content

Toppjakt Tips?


Pøl

Recommended Posts

Har ikke akkurat voldsom erfaring sjøl, men se etter furuer som ser spiste ut i toppen, altså som har ganske tynt med nåler. Det kan være beitefuruer. Er det i tillegg møkk under treet kan du være ganske sikker på det. Se gjerne etter blandingsskog har jeg hørt. Gjerne nokså tett granskog med furumoer/myrer utenfor. Å gå i tett skog er bortkastet tid. Ser ikke mye fugl i topp da. Bruk håndkikkert aktivt, for fuglen ser deg før du ser dem ellers. Ser du fugl så prøv å komme deg nærmere usett, om du ikke er nært nok fra før. Gå gjerne en liten omvei, men ha kontroll på treet hvor fuglen sitter. Dersom fuglen er ute av syne for deg, feks bak trær og forhøyninger, er du også ute av syne for den.

 

Skal muligens ut en tur i helga sjøl, om jeg orker å vabbe i tung snø...

Link to comment
Share on other sites

Nevnt tidligere, men bruk håndkikkerten mye. Sveip gjerne over de samme trærne flere ganger etter hvert som du går og endrer vinkel i forhold til dem. Om fuglen sitter litt nedi ei tettere furu, kan ulike greiner gjøre at den kun vises fra en vinkel, og det kan dermed dukke opp fugl i trær som egentlig er "klarert tomme". Men i de fleste tilfeller vil tiuren være godt synlig, slik som disse:

img_3288-web.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet ca 30-40 cm nysnø her nå og det er meldt -9 til søndagen og sol. det skulle vell være bra forhold? Har finni en del møkk der på våren, men der er det ikke så veldig oversiktlig der. Har et terreng til som kansje er bedre for toppjakt, men der har jeg ikke sett så mye storfugl tidligere i år. Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet ca 30-40 cm nysnø her nå og det er meldt -9 til søndagen og sol. det skulle vell være bra forhold? Har et terreng til som kansje er bedre for toppjakt, men der har jeg ikke sett så mye storfugl tidligere i år.

Skulle vel være bra toppjaktforhold da ja. Har du ikke sett særlig mye fugl i sommer og høst på et område som kan se ut til å være gunstig toppjaktterreng, så bør du ikke avskrive det før man har vært i området i november/desember etter snøfall.

 

Er ofte slik at storfuglen benytter ulike områder til beiting om sommer/høst og vinter. Slik er det i alle fall i området jeg jakter. I "toppjaktterrenget" er det så si ikke en eneste storfugl å se sommer og høst. Men når snøen begynner å komme samles de rundt om i kring i dette området. Så f.eks 7 tiurer i løpet av et par timer første dag med gunstige toppjaktforhold i høst. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet ca 30-40 cm nysnø her nå og det er meldt -9 til søndagen og sol. det skulle vell være bra forhold? Har finni en del møkk der på våren, men der er det ikke så veldig oversiktlig der. Har et terreng til som kansje er bedre for toppjakt, men der har jeg ikke sett så mye storfugl tidligere i år. Takker for svar :)

 

Er det 30-40cm snø i storskogen? Er det ikke det, sitter tiuren ofte så lenge den kan! Altså så lenge den klarer å grave seg fram til mat på bakken. Er det ikke det er det ingen vits å dra på toppjakt ennå. Da får du nok se minimalt med fugl. Men man vet aldri! :wink:

Husk også godt innskutt våpen(skyt inn med våpen og patroner i samme kulde som du skal ut i), håndkikkert og jeg synes også det er en stor fordel med avstandsmåler på denne type jakt, selv om det ikke er absolutt nødvendig 8)

Link to comment
Share on other sites

Var ute på ein liten tur her på søndag, her nede i sør ein plass.

Siden eg skal til sverige i januar, og det var -13 når eg stod opp så tenkte eg at det er på tide å teste ut ein del av utstyret som skal med til sverige.

Så på med alt av ullundertøy, ein god jaktdress, vintercamo.

Fant fremm hagle og ammo men siden han eg skulle med fant frem Drilling og gjorde den klar i tilfelle han fant fuggel i topp så fant eg ut at min tikka 6.5 måtte med på ryggen denne turen.

Men fy f å varmt det ble, kunne bare så vidt vere minus utpå dagen med sol og helt skyfritt.

KJEMPEVÆR heilt fantastisk, men lite fuggel å se.

Vi var 3 stk, 2 av oss hadde ikkje sett fuggel frem til lunch og sistemann hadde som alltid sett noen.

1 orrhane hadde ligget i dokk og gått ut kun få meter fra han. Men han hadde kødda med drilling sikringa og satt og forbannet den ;D

Ellers så hadde det sittet noen fuggel i treane men de letta på 50 til 100 meter.

Men skulle inn i bedre terreng så vi så lyst på det, men skulle nesten gå tilbake til bilen før eg fikk se fuggel og for ein skuddsjanse.

Hadde gått heile jaktdagen i 10-15 cm snø. Ein del plasser blåst til så gikk til knærne, noen plasser litt skare.

Eg var mildt sagt godt mørna i beinane utpå dagen, og 0.5 meter forran meg bare noen hundre meter fra bilen føyk dagens første og eneste skuddsjans opp fra dokk i snøen. Stokk till noe så grusomt å datt rett bak på rompa og fikk sendt av eit skudd etter fuggelen. Menn holdt igjenn nr2 da eg bare satt og lo.

Følte meg litt komisk der eg satt på baken etter ei orrhøne støkte meg så fælt. og det skuddet viste eg at bare hadde skremt henne :D

Såg da i ettertid noen orrhaner som letta fra noen tre ein 50-60 meter unna aten at det ble noen sjanser av det.

Å når eg kom til bilen så lurte de fælt på hva som hadde skjedd, de hadde ikkje sett meg bare hørt eit skudd å hørt latter etterpå :D

Ingen fuggel i sekken men ein fin tur, slitne bein, gode kammerater og godt humør.

Hva mer kan man ønske??

 

(Ok hadde vel ikkje blitt lei meg om man hadde ein tere i sekken)

Link to comment
Share on other sites

Var en lynkort tur på to timer i helga, men så ikke spor av fugl. Vabbet rundt i 60 cm snø. Dumme dyret stod og tittet på skiene og lurte på å ta dem med, men lot være... :roll: Hadde nok vært ute mye lenger hadde jeg hatt dem med. Enden på visa var at jeg presterte å gå i ring, så gikk faktisk vekk fra området jeg skulle gå i (ukjent terreng). Gadd ikke å gå ny runde da jeg fant ut det, var altfor tungt å tråkke i dyp snø uten ski, så det ble en kort og resultatløs tur. Hadde ikke helt trua i utgangspunktet heller da det har vært dårlig med fugl der i år, og det hjelper ikke akkurat på motivasjonen. Var ellers gode forhold. Mye snø på trærne, passe på bakken, tre minus, nesten vindstille og god sikt.

 

Huskeliste for neste år: Ta med ski!!! Følg med på GPS'en!!!

 

Dette ble årets siste jakttur og. Tankeløs avslutning på dårlig høst, men neste år... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klart det !

 

Var egentlig på elgjakt, men siden jeg har hytte i elgterrenget vårt, så har jeg også småvilt kort der.

Når jeg skulle inn fra post, så fikk jeg se monsteret sitte heelt i toppen på ei furu å åt furunåler. (han var helt full inni)

Avstanden var rundt 50, og børsa går likt på 50, som 100, så jeg la korset lavt i halsen på den og slapp skuddet, den deiset i bakken og flaksa litt, men så ble det stille.

Brystfiletene veide 1200 gram :shock:

 

Teknisk info.

Børse: Tikka T3, 30-06

Ammo: Hjemmeladet 185grains Mega :shock:

 

Hadde egentlig ikke fortjent tiuren, men det var da artig lell ! Hadde mange dager i skogen uten noe særlig elg, så det var jo greit for meg :)

Rart tiuren satt på topp egentlig. Var veldig lite snø på fjellet..

Forresten stygt å kalle toppjakt (skrev i tidligere innlegg), men den satt da på topp :lol:

Var vel bare heldig :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fint at noen finner storfugl. For egen del ser det ut til at dette blir en sesong uten tiur :(

 

De beste områdene jeg har brukt ser ut til å være tømt for fugl. Etter 5 turer i samme terreng uten kontakt med fugl har jeg mistet trua på det stedet. Observerte mange jegere der.

 

Har et område igjen som skal sjekkes, er det tomt blir det kanskje en Sverigetur i januar for å dempe abstinensen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg bruker å få til en toppjakt-tur eller tre på tampen av sesongen. Noen tiurer har blitt med åra også. Men i 2008 klarte jeg faktisk å filme felling av tiur i topp. Med klipping, liming og litt skuespill ble det film av det. Kanskje ikke så mye lærdom å hente, men man ser i hvertfall hvordan toppjakt arter seg......

 

http://www.youtube.com/watch?v=uIyj9qDM ... annel_page

Link to comment
Share on other sites

Dette var det en stor glede å se! Jeg blir øm om hjerte av å se slikt. Opplysningene på slutten av filmen din var fint krydder til en ellers nydelig film-steik. Takk! Det er slike bidrag som løfter forumet etter min oppfantning!

 

Jeg gleder meg til fortsettelsene dine. Det er tydelig at du har lagt sjela di i arbeidet, både med film og jakt.

 

Med gode hilsener - Langlo

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer på med toppjakt, hvis du bommer på føggern eller ved gjennomskyting, hvor lander kula?

Har blitt fortalt at en alltid må tenke på kulefang/bakgrunn før en skyter. En 308 kan jo gå milevis.

For et par år siden fikk noen her ei kule gjennom stuevinduet sitt. Politiet fant ut at kula måtte kommet fra nabodalen, alltså over et fjellparti på 1400 hm +/-. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...