Jump to content

Feil nummer på våpenkort


Fourten

Recommended Posts

Jeg oppdaget til min store skrekk at jeg har feil våpennummer påført på et av mine våpen. Det stemmer ikke over ens i det heletatt.

 

Samme feilen finner jeg og på kvitteringen fra 1996.

 

Jeg er veldig i stuss. Burde selvsagt ha oppdaget dette for lenge siden. Butikken er historie. Teknisk sett eier jeg jo ikke det våpenet som står i skapet, og jeg kan ikke gjøre rede for det som er på kortet.

 

Noen gode råd før jeg ringer Våpenkontoret for å få dommen?

Link to comment
Share on other sites

Forbered deg på spørsmålet en kjenning av meg i samme situvasjon fikk. "Hvor er våpenet som i følge papirene vi sitter på, skal være i din besittelse?" Han måtte spore opp selger selv og få bekreftet at de hadde gjort en tabbe. Det dreide seg bare om 2 år bak i tid så det lot seg huske og ordne opp i.

 

I ditt tilfelle, lykke til... :roll:

 

Håper fornuften seirer.

Link to comment
Share on other sites

Dette har visstnok skjedd før også, uten at det har blitt fulgt særlig godt opp fra Politiets side.

Jeg vet om i hvertfall en person som har sagt i fra til våpenkontoret like etter han fikk tilsendt våpenkortet, at det var påført feil nummer, uten at de har gjort noe mer med det.

 

Men jeg ser "dilemmaet" fra Politiets side også, det hadde jo vært litt for lett å registrert ulovlige våpen dersom man bare skulle kunne skylde på at det er påført feil nummer på kortet uten å kunne bevise det motsatte. Og det kan jo i dette tilfellet bli veldig vanskelig, siden det står feil nummer også på kvitteringen.

 

Jeg hadde kanskje vurdert å tatt det med til en børsemaker og fått stanset inn nummeret fra våpenkortet på våpenet også, men om dette er "riktig" løsning på et kinkig problem aner jeg lite om. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en gang faatt oppfoert nummeret paa blaalappen til et annet gevaer en det jeg hadde kjoept. Dette ble ikke oppdaget foer mange aar senere naar selger skulle kjoepe nytt gevaer og fikk beskjed om at han fortsatt hadde mitt "nye"

 

I dette tilfellet var det ikke noe problem aa faa ordnet det (oslo vaapenkontor) jeg fortalte hva som var riktig nummer, og at det vaapnet som hadde det andre nummeret fortsatt var i forige eiers eie. Jeg har ogsaa faatt rettet nummer paa vaapenkort som har vaert resultat av feilskriving / vanskelig aa lese hva som staar. Men da er det vel saapass opplagt at det er nettop smaafeil.

 

En annen klassisk nummer feil er fra S&W revolvere som i noentilfeller har et produksjonsnummer i krana, og ett vaapennummer i ramma, underst, i nedkant av grepet. Jeg kjenner til tilfeller at man har foert opp prodnummer i stedet for vaapennummer og paa den maaten "skapt" et ekstra vaapen.

 

Jeg vet ikke hva slags vaapennummer feil det er du har, men mitt raad er at naar du selv tar kontakt saa loeser det seg som regel uten problemer. :)

Link to comment
Share on other sites

Svaret er såre enkelt.

Ring våpen registeret i ditt fylke.

Forklar hva som er galt, og din mening av hvorfor.

Jeg hadde tilsvarende problemer. Tok en telefon, og sendte et brev med de opplysningene som jeg hadde inklusiv kopier av våpenkort og lignende.

 

Det tok 1 uke så hadde Odda kontoret løst problemene.

Link to comment
Share on other sites

Men så skal en vel også lete lenge etter service slik en får i Odda også da.

Ihvertfall ut fra hva eg hører noen andre opplever.

Der inne eksisterer det ikke problemer, bare løsninger!

Bare hatt gode erfaringer med de der inne og eg har jaggu ringt om mye rart.

Så løsningen må nok vere som noen nævner at en ringer våpenkontoret og håper på like oppegående folk og forståelse!

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde samme feil jeg, uten å oppdage det, hadde vel hatt rifla i 4-5 år da de ringte fra våpenkontoret i fjor sommer og spurte om jeg kunne sjekke rifla mi, for da var der en annen som hadde våpen med det nr jeg hadde på kortet, jeg leste bare opp hva nr jeg hadde og så kom der nytt våpenkort i posten... våpenet jeg hadde fått nr fra sto da i en butikk i nord og hadde ikke vært solgt, så det ble oppdaget da en der kjøpte våpenet og det skulle i registeret...

Link to comment
Share on other sites

Var akkurat oppe i det samme. Fikk våpenkortet på min 9mm pistol.

 

Første gang stod det feil merke, det stod Brno istedet for Sig Nauhausen. Ringte og de fant fort ut at det var feil, og sendte meg et nytt våpenkort. Men på dette stod det feil serienummer. Det stod 0XXXX istedet for DXXXX. Jeg tror det har stått feil på forrige eiers kort også.

 

Alt jeg gjorde var å ta et bilde der det klart kommer frem hva serienummeret er, skrev ut dette, og gikk ned på Sentrum Politistasjon og snakket med de der. De tok bildet, konverserte på bakrommet, og 5 minutter etterpå hadde jeg et nytt våpenkort med riktig serienummer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var bortig samme problem på 9mm min. Der var en G forvandlet til 0. Nå skal det være godt lys for å se forskjellen på våpenet.

Forrige eier hadde også feil i nummeret på sitt våpenkort, noe som resulterte i at jeg også fikk feil nummer.

Tok med våpenet ned på kontoret å forklarte problemet, fikk nytt våpenkort i posten en stund etter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...