Jump to content

liberty våpenskap


RKS

Recommended Posts

Liberty våpenskap å FG godkjenning, skapet er ikke FG godkjent , men har klasse  fra USA UL 8M10 RSC iflg selger er dette en mye høyere klasse en den norske FG,

noen som vet ? etter litt søk på nettet er jeg veldig usikker 

IMG_0021.JPG.774ac1193cd2967111d8a14898795adc.JPG

IMG_0021.JPG

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Ikke FG-godkjenning=ikke godkjent som våpenskap.

Det er ikke riktig.

Det finnes mange godkjente våpenskap der ute levert lenge før FG godkjenning i det hele tatt fantes.

Er skapet godkjent etter Norsk Standard NS-5089, INSTA-610 eller NS-EN-1143-1 eller tilsvarende og høyere er ok.

At ett Liberty våpenskap ikke skulle klare denne spec'en vil forundre meg.

Send en mail til produsenten og spør hva spec'en tilsvarer i Europeisk spec.

https://www.libertysafe.com/

Link to comment
Share on other sites

ehh. Forskriften sier:
 

Quote

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. «Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap» (1985).

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS-5089, INSTA-610 eller NS-EN-1143-1.

 

 

Det står "menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS-5089, INSTA-610 eller NS-EN-1143-1"

Dvs skapet må være godkjent etter en av de tre spesifikke standardene. Det er ikke noe "eller tilsvarende" ordbruk i forskriften.

 

Er Liberty godkjent etter NS-5089, INSTA-610 eller NS-EN-1143-1? ja og det kan brukes , nei og du må finne noe annet.

Jeg kan aldri tenke meg de har vært inne til godkjenning.

Og i Norge har det aldri vært tradisjon for å godkjenne noe tilsvarende fra ett annet land som USA uten egen testing i Norge.

 

Link to comment
Share on other sites

Videre er det vel som regel 3-4 mm plate i FG skap. Tilsvarende i U.S. skap er 9-11 gauge. Safen på bildet er 12 ga som er 2.78mm. 

 

Jeg sier ikke at skapet ikke vil bestå en godkjenning, men med mindre du kjøper et ekstra skap og betaler for godkjenningsprosessen selv spiller det liten rolle.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Cardinal skrev:

Jeg kan aldri tenke meg de har vært inne til godkjenning.

Det skal du ikke være for sikker på.

Jakt og Friluft er Liberty våpenskap forhandler og har nok kontroll på godkjenningene.

Forøvrig er jeg lite imponert av hva folk kan lire utav seg om her inne uten å ha filla peil på det de uttaler seg om.

Edited by Mix
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Mix skrev:

Er skapet godkjent etter Norsk Standard NS-5089, INSTA-610 eller NS-EN-1143-1 eller tilsvarende og høyere er ok.

 

Som ikke stemmer.

 

7 timer siden, Mix skrev:

Forøvrig er jeg lite imponert av hva folk kan lire utav seg om her inne uten å ha filla peil på det de uttaler seg om.

 

Det er jeg enig i, ref punktet over.

Spesielt når dette vel er snakk om et brannskap og ikke et våpenskap.

 

Man kaller ikke noe ment for våpen for "residential security container"...det høres mer ut som noe man bruker for å holde den fine spriten unna ungene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan være enig i at folk lirer av seg mye usannheter, men det hører med til internett, du må sjekke 100 kilder, men jeg vil si at mitt brannskap som ikke er FG godkjent virker 100 ganger vanskligere å bryte opp enn våpenskapet mitt. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, msteiro said:

 

Man kaller ikke noe ment for våpen for "residential security container"...det høres mer ut som noe man bruker for å holde den fine spriten unna ungene.

 

Navnet skjemmer ingen. For å bli regnet som ekte «safe» i USA kreves det minimum kvarttoms (6.35mm) plate i skapet og halvtoms (12.7mm) plate i døra. Har man litt størrelse på noe slikt må man til med gaffeltruck for å flytte på det. 

 

For spesielt interesserte kan man lese om kravene forsikringselskapene setter for godkjenning her borte. Det er temmelig ekstreme greier: 

 

https://gunsafereviewsguy.com/articles/myths-about-gun-safe-theft-protection/2/#myth-gun-safes-are-safes

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...