Jump to content

Barnes ttsx i 9.3x62


Savagebv2

Recommended Posts

Hei:)

Dere for ha meg unskyldt om jeg stiller dumme spørsmål, men. 

Jeg skal begynne på en ladestige i helgen med overnevnte kule og jeg håpte på litt hjelp og tips fra dere med litt ladekompetanse. 

Bruksområdet blir villsvin og hjort. Jeg er veldig usikker på om jeg skal benytte vv n-140 eller n150, jeg har begge deler på ladebenken. Hvilket krutt er det best å begynne med? Jeg ønsker helt OK fart og så god presisjon som mulig.

 

Jeg har lest litt forskjellig her og andre steder om lading av denne kula, jeg ser at mange benytter Norma krutt, men jeg hadde helst sett å ikke kjøpe inn flere sorter nå. I følge Barnes sine data så kan jeg bruke n150 med 60gr som maks ladning. VV har jo også fått inn kula i sin tabell, men her benytter de kun n140 (47,10-55.20 gr). Jo mer jeg leser jo mer forvirret blir jeg 😄. Kruttprodusenten oppgir kun n140, og kuleprodusenten oppgir kun n150, hvem skal jeg tro?😅

 

Kan også legge til at børsa er ei blaser r8, og løpet er 57cm langt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok stole på begge. Velg en av dem og sjekk om du får ønsket presisjon.

250gr i 700-750ms bør duge til det meste i Norge...

 

Kruttprodusenten har maks 55.2gr N140, bak en 250gr TTSX og oppgir 725ms med en 58cm lang pipe. Det er full hylse (som jo er bra), og du får full forbrenning med din løpslengde (som jo også er bra). Vihtavuori oppgir også data for et litt tregere krutt, N540, men ikke for det enda tregere kruttet N150 som kuleprodusenten gjør. Jeg ville holdt meg til data fra Vihtavuori og brukt N140 - ser ut til å være optimalt krutt når jeg sjekker i Quick Load.

 

Start på 48gr N140 med COL 83,6mm, det skal gi litt under 700ms. Bruk kronograf. Øk kruttmengden med 1gr til du finner den presisjon du ønsker.

Når du 55gr uten at du blir fornøyd kan du begynne med å finne maks COL og justere denne, sortere hylser ut i fra volum (mål lengde/vekt) osv. Da er du på level 2 (av et ukjent antall levels :-))

 

Kjapp sjekk i QL tilsier at ladedataene til Vihtavuori er innafor:

image.png.6ebc31b369acb1ecf72e2d67f9038f66.png

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for grundig svar, Wintel 😃

Jeg tror det blir å prøve n140 basert på dette. Du nevner at n140 er optimalt med 100% forbrenning. Vil det da si at n150 kanskje ikke brenner opp alt kruttet og man får lite gevinst på fart kontra trykk? 

Link to comment
Share on other sites

Har Barnes sine data samme COL som Vihtavuori?

Legger jeg 59gr N150 inn i QL så blir det ganske komprimert ladning. 60gr gir overtrykk...

 

Men de tyner ut litt ekstra fart med N150! Men jeg synes ikke man skal overfylle hylsen før man har såpass erfaring at man ikke trenger å spørre andre :-)

image.png.91a28e0294f40be9299eacbf342e972b.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, enig. Det blir nok å forholde seg til VV tabellen. Her kan du se linken til data fra barnes. Skummelt at max faktisk gir overtrykk https://www.barnesbullets.com/wp-content/uploads/2014/11/9-3x62mmWeb.pdf

 

Ser i ettertid at det ikke er helt lik kule som er oppgitt i barnes dataene Bullet Style: TSX FB

Edited by Savagebv2
Link to comment
Share on other sites

Barnes dataene med N150 er jo med Banded Solid som jo er en helt annen type  og vil ikke ha samme trykket. Dvs maks med Banded Solid trenger ikke være maks med TTSX, eller det kan være langt over maks.

Men ser man på AA2700 så er maks med Solid 66,5 gr og med TSX er det 66,0 så forskjellen er nok ikke stor mellom kulene.

 

Og husk QL er kun en simulering. Sier QL over maks og en produsent som Barnes sier ok, så stol på Barnes, ikke QL.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, jeg skal i gang med 9,3x62 til elgjakta. Jada, jeg ble mobba for 6,5'en ... :) 

Nå står det ei Hansen pipe til STR'en her, og den er 58 cm lang, så det matcher tabellen.

Det kommer Barnes TTSX 16,2 g i posten snart, men det jeg mangler er krutt.

Hadde et håp om å kunne bruke N150 -kruttet mitt, men takk til dere over her så dropper jeg å forfølge den.

 

Tabellen sier:

 

617881420_VihtavuoriBarnesTTSX93x62.jpg.33a0cd01838d4fbbeca9eb1ba0e186e6.jpg

 

og der ser dere i grunnen mitt første spørsmål: "trim to length 61.80 mm " 

Jeg har kjøpt inn en pakke jaktmatch for å lade om etterpå, og de hylsene er som kaliberet antyder 62 mm  (muligens -->  62,3mm hvis man er nøye på det)

Hvorfor står det egentlig trim to 61,8 mm ? Er det noe dere driver med, eller? 

 

Det jeg egentlig er mest opptatt av i dag er kruttet ... ville dere satset på N140 eller N540 til 250 gr TTSX ?  Hipp som happ ?

Noen som har erfaring med denne kula i 58 cm pipe ?  Ladning?

 

Takker!

 

A

 

 

 

Edited by uglebugle
Link to comment
Share on other sites

Skal du lade hylsene dine flere ganger, så må du regne med å trimme de ja. Dvs korte ned lengden til trimmelengde 61,8. Hylsene strekker seg litt for hver avfyring.I større eller mindre grad avhengig av kammermål på børsa di osv.

 

Overrasker meg at du ikke vet om trimming av hylser, når du tilsynelatende er godt igang med ladinga. Dette er basic.

 

Forøvrig så kan du fint bruke n-140 til denne kula. N-540 er en god del dyrere.

 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :) Klart jeg vet om strekking og trimming av hylser, men jeg forholder meg til 55mm på 6,5'en.

Følgelig tenkte jeg 62mm må være greit på 9,3'en , det ligger jo liksom i navnet, så det jeg mente var om noen bryr seg om de er nøyaktig 61.8 mm

eller om man bare sørger for at de er 62.0   Jeg har liksom ikke inntrykk av at noen er så pirkete på 6,5x55

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 28.5.2019 den 16.50, uglebugle skrev:

 - om noen bryr seg om de er nøyaktig 61.8 mm

 

Jeg har helt sluttet å måle hylselengde, og å brotsje hylsene til nøyaktig mål med hylsebrotsj. Jeg avgrader hylsehalsen innvendig, med et Lyman avgradingsverktøy. Det har ca. 22,5° vinkel, og jeg tar såpass at det blir ei "egg" i halsen. Med det oppnår jeg 3 mål:

a: Tverrbase-kuler entrer lett, uten å ødelegge skuldra på patronen.

b: Der hylsehalsen ligger mot kammeret, er den tynn, så den tetter lettere for kruttgassen

c : De ytterste par tideler av hylsehalsen er tynne (hvis de ikke allerede er brotsjet vekk), så jeg kan glemme trimming, hvis jeg ikke skal lade hylsene 20+ ganger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...
On 4/9/2021 at 2:54 PM, Begnadøl said:

Noen som har ladet med 203B? Tenkte kanskje prøve bevege meg oppover mot 57gr. 
Har Norma sin ladebok tabeller for TTSX eller har den bare data for egne kuler ?

Hei. Har ladet denne med 203-B.

Her er data for 52cm løp. Dette funker i min, men start på lavere kruttvekt å se etter trykktegn.

 

52cm løp. VO 734m/s. 59,5gr 203b og col på 84mm. 
image.jpeg.49264013eb23e2777a74c648a0cb9548.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...