Jump to content

Far med uregistrert gammel hagle


blackfish13

Recommended Posts

Har nå prøvd å lese på tidligere tråder her på dette forumet og ønsker å få oppdatert og bekreftet om jeg har rett informarsjon om uregistrert gammel hagle. 

Casen er slik at min far har en gammel enkeløpshagle som er kjøpt lovlig før 1990. Vi bor i samme hus og jeg har godkjent våpenskap og jegerprøven. Kan han fremdeles ha den lovlig i mitt våpenskap uten å registrere den eller burde den vært registrert før. Eller bør jeg registrere den som arv på meg selv?

Skjønner jeg det riktig at om jeg registrerer den på arv så kan jeg ikke bruke den på jakt, men kan vell fremdeles brukes på skytebane og lignende? Og da teller den ikke som en av mine 6 våpen i våpengarderoben. 

Hva mener dere er lurest i dette sammenheng? Det enkelste hadde jo å vært at han bare hadde fremdeles hatt den uregistrert på seg selv ligende i mitt våpenskap så kan både jeg å han låne den som vi vil. Dette er jo en gammel ikke spesielt brukende hagle annet enn at det er gøy å eie min fars gamle hagle og kunne bruke den å skyte med på leirdue og lignende. 

Link to comment
Share on other sites

Han kan ha den uregistrert i våpenskap der han bor. Du kan registrere den på deg, den vil fortsatt telles på våpengarderoben og kan brukes på jakt, forskjellen er at du ikke betaler søknadsgebyr. Det enkleste blir jo da bare å fortsette som før. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Okey takk for info. Missforsto jeg da med at du ikke kunne bruke våpen som går i arv til jakt. Da blir det enkleste ja og ikke gjøre noe med haglen kun oppbevare den i våpenskapet mitt, siden han ikke har våpenskap lenger. Snakket med en som mente det ikke var lov lenger å eie hagle selv om den er uregistrert kjøpt for lenge siden å eid av samme person siden, han mente det var kommet nye lover på plikt om registrering uansett hva. Men ettersom jeg leser her er ikke det tilfelle.

 

Link to comment
Share on other sites

Skal du ta over hagla, skal den registreres. Men om din far fortsatt lever så skriver dere bare utlånserklæring om du vil bruke den. Så kan den fortsatt være lovlig uregistrert hos din far. Og den kan da brukes på jakt, lerduebanen, jallaskyting på egnet område osv.

Edited by Mas-36
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Okey da tror jeg at jeg har skjønt det. Da kan faren min bare ha den uregistrert på seg selv i mitt skap, så skriver jeg utlånserklæring om jeg ønsker å låne den. Skal jeg arve den tar den plass i min våpengarderobe. Skal jeg få den som affeksjon senere kan jeg ikke bruke den. Tusen takk dette har vært svært behjelpelig.

Edited by blackfish13
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
7 hours ago, blackfish13 said:


For å låne ut om vedkommede ikke har registrerte våpen så nevner dere å skrive jegernummeret. 
Men det er en selvfølge at vedkommede MÅ ha jegerprøven for å eie hagle lovlig som er lovlig kjøpt før 1990? 

Man trenger ikke ha jegerprøven for å ha ett jegernummer😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...