Jump to content

Nødvendig kulefang for 22 LR?


Grimm

Recommended Posts

Jeg kikket rundt huset i dag og vurderte ulike steder der jeg kan trene med min 22. LR rifle. Det er jo kjekt å ha en plass rett utenfor døren der man kan skyte på 10-15 meter, og helst med en noenlunde tørr standplass også. Har så langt brukt en plass litt ute i marken, men merker at det ikke frister alt for mye å rigge seg til når det regner og blåser og er mørkt. :oops:

 

Det jeg lurer på er hvor tykt materiale en må ha for å være helt sikker på å stoppe en slik kule? Jeg tenker både på metall og trevirke, evt annet materiale.

Link to comment
Share on other sites

Mja, jeg må presisere at det jeg tenker å plassere skiver foran berg som skrår kraftig. Går kulene gjennom så kan jeg risikere rikosjetter som i verste fall kan gå i farlig rettning. Jeg ønsker derfor å stoppe kulene vha. kulefang som er relativt tynt, men likevel tykt nok til å gi garantert stopp. Vil bildekk kunne fungere sikkert nok?

Link to comment
Share on other sites

Sandsekker fungere, litt vedlikehold (men kan reduseres ved å legge en tepperest over).

Eller snekre en ramme og stable opp biter av 2"x4", en skvett beis så ser det greit ut også.

Link to comment
Share on other sites

Sand er det billigste og enkleste. Lager du deg en kasse med sand, og en utskiftbar frontplate med gummiduk bak så vil du kunne skyte mange tusen skudd ved bare å skifte frontplaten.

Har du tilgang på tauverk så kan du fylle en kasse med oppkappet tauverk istedet for sand, det blir noe lettere.

I begge tilfeller bør du legge en stålplate bakerst i kassen for å hindre gjennomskyting. 15-20 cm med sand eller tauverk stopper en .22.

Bildekk på .22 er jeg skeptisk til, det kan bli noen som ikke trenger gjennom, og da kommer de tilbake - fort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en 10 cm tykk limtredrager. Har skutt mange hundre skudd på den, og ikke et har gått igjennom. Denne er også forholdsvis myk, slik at kulene rikosjetterer ikke heller. Men drageren er jo bare 50x70cm så jeg har den stående i en skråning slik at hvis jeg skulle være uheldig å bomme :shock: så går ikke kula langt..

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg ser det så har dette "problemet" svært mange løsninger, spørsmålet er heller:

 

1) Hva har jeg tilgjengelig?

2) Hvor mye penger/tid gidder jeg å bruke på prosjektet?

3) Hvor lenge vil jeg at dette skal fungere uten utskifting av materialer?

 

Det som typisk er billig/gratis er kasserte bildekk, diverse trebjekler/trestolper, jernebanesviller og telefonstolper. Alt dette egner seg til kulefang. Sidene til DFS inneholder en del litteratur om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Ferdige kulefangere er jo å få kjøpt:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=172588

Men man kan jo enkelt improvisere frem noe lignende. Selv bruker jeg en skråstilt stålplate inne i en gammel margarinkasse i tilegg til backstop av treverk og jord/sand.

 

Sand/sandsekker og treverk er vel det billigste. (sand fryser, så tre er vel det sikreste om du har naboer litt for tett innpå)

 

Selv har fikset meg en temmelig ideel standplass inne i uthuset. Med mulighet til å skyte ut av døren eller vinduet og med lyskaster på veggen så kan jeg skyte til krampa tar meg. Bare 25 meter, men med liten nok blink så funker det fint :)

Ingen som hører noe så lenge jeg står inne og skyter ut. (med salongen vel og merke).

Link to comment
Share on other sites

Gamle bildekk!

 

Dette er garantert det dårligste rådet du kommer til å få.

Det skjønner alle som har skutt 22lr en del :evil::evil:

 

 

Har skutt mye med 22 med dekk som kulefang og ikke opplevd noe negativt med det.

(45ACP er en annen historie-da kommer kula sprettende tilbake)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest loudenboomer

Det enkleste er å få tak i en kasse av noe slag og fylle den med sand. En kan også lage en kasse av 3-4 paller. der en tetter toppen av pallen med noen ekstra plank. Når det skytes store hull i treverket er det bare å smekke på nye planker, da helst utenpå de hullete plankene.

Link to comment
Share on other sites

Sand er det billigste og enkleste. Lager du deg en kasse med sand, og en utskiftbar frontplate med gummiduk bak så vil du kunne skyte mange tusen skudd ved bare å skifte frontplaten.

Har du tilgang på tauverk så kan du fylle en kasse med oppkappet tauverk istedet for sand, det blir noe lettere.

I begge tilfeller bør du legge en stålplate bakerst i kassen for å hindre gjennomskyting. 15-20 cm med sand eller tauverk stopper en .22.

Bildekk på .22 er jeg skeptisk til, det kan bli noen som ikke trenger gjennom, og da kommer de tilbake - fort.

 

Flott idè :D .Bly er jo ikke helsekost. Kulene kan jo plukkes ut av sanda etterpå - men NB!! Selve sanden vil også være spesialavfall etter at 1000-vis av kuler har avsatt bly i sanden. Alternativet er etter min mening å kjøpe en kulefanger. Du bør iallfall bruke et alternativ der du har mulighet til å ta ut blyet i etterkant. Bly er faktisk meget farlige saker på avveie :!: , og er du ivrig skytter vil "jordvollen på tunet" kunne bli veldig forurenset - og ungene leker jo gjerne der de ikke får leke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har et tilsvarende prosjekt eg og, som eg ikke har kommet noen veg med.

 

Har nettopp bygd meg nytt hus med en kjeller som ikke er i bruk og som er 18m lang.

Har kjøpt kongsberg elektronisk inne blink for bruk på 22ca som eg skal montere, men problemet er å bygge et kule fang som tar minst muligt plass og som hindrer kulene å rikosjere tilbake. At kulene sal gå opp i huset er ikke problem, da det er 25cm med leca plank i taket, deretter 10cm isolasjon og toppet med 15cm betong oppå det igjen, slik at eg regner ikke med kula går gjennom der.

 

Men hva er den beste måten å feste en slik blink på i forhold til at eg skal ligge, sitte og stå å skyte, slik at eg må kunne flytte den opp og ned på veggen.

 

Må i tillegg ha et kulefang som bygger minst muligt, slik at eg ikke mister lengd på skytebana mi!

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

På forsiden til Megalink ligger det ferdigsydd kulefang for salg til 1500,- pr stk. Det er også et bilde av 3 slike satt opp på hyller, en for hver stilling. Megalink opplyser at det vanligste måten å ordne elektroniske skiver mot slike kulefang på, er å lage en finerplate med 3 utsparringer som elektronikken passer inn i/kan henges opp foran. Så flytter man blinken opp og ned manuelt ved stillingsskifte.

Link to comment
Share on other sites

Systemet som eg har kjøpt er alt elektronikken inne i eb metall kasse med tjukt stål i fronten, bak er det hull til å feste hele greia på evt ei finer plate, men eg tenkte da at det kom mye trebiter inn bak i skiven fra finer platen som kan påvirke elektronikken, men eg vet ikke helt. Kansje skiven må byggest ut litt..

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt kulefanger fra jaktdepotet.

725,- og ikke mere mas.

Den er nesten helt lik den de har linket til hos Midway lenger opp her.

Anbefales! Så slipper du styre med sand og tauverk og striesekker.

Når kula treffer den skråede bakplaten går kula ned i et slags rom eller kammer som bly samles opp i.

Siden du skal ha den i en skråning kan det være lurt og bygge en liten rampe til den, men det er jo et minimalt "problem".

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Husk avsug og nedvask innendørs, blystøv er ikke noen lek å få i seg.

 

P.s Bildekk og 22lr :shock: på 20m har jeg opplevd at kula kom hardt nok tilbake til å knuse ett vindu (på en søppelplass). På 100m er det ikke noe problem. Skyter aldri mere på noe som helst av dekk med 22lr, alt for skummelt (og jeg ser at 45acp tydligvis også hører hjemme på den lista). Kort sagt, alt som går sakte og gummidekk. Det hører ikke sammen, etter hva jeg har opplevd.

Link to comment
Share on other sites

(45ACP er en annen historie-da kommer kula sprettende tilbake)

 

jeg har skutt end del tusen 45ACPer i bildekk uten noen store problemer med rikosjetter.

de rikosjettene jeg har hatt skyldes heller det at kula har gått igjennom og rikosjert i det som ligger bak dekket.

poenget er å plassere dekkene fornuftig i forhold til vinkelen det skytes fra.

 

uansett bør man bruke briller når man skyter, det er ikke bare rikosjetter som er farlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...