matsb Posted January 18, 2019 Share Posted January 18, 2019 Lurte på om den "blanke" ringen på hylsebunnen kommer av ujevnheter i støtbunnen eller om det er et trykktegn. Valgte å stå over den siste ladninga med den kula som dere ser på bildet. Får en samme ring bare av å kamre patronene, bare litt mindre tydelig/blank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted January 18, 2019 Share Posted January 18, 2019 Den blanke ringen kan du få om du bare har siza for lite. Varierende lys på bildet gjør det vanskelig å sammenligne, men tror ikke det er kritisk, kan ikke se noe utstøtermerke, men veldig skarp kant på hettene? Tennstempelslaget ser ut til å flytte seg, og det er tilløp til kratring, hva slags rifle er det? K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matsb Posted January 18, 2019 Author Share Posted January 18, 2019 (edited) 13 minutter siden, M67 skrev: Den blanke ringen kan du få om du bare har siza for lite. Varierende lys på bildet gjør det vanskelig å sammenligne, men tror ikke det er kritisk, kan ikke se noe utstøtermerke, men veldig skarp kant på hettene? Tennstempelslaget ser ut til å flytte seg, og det er tilløp til kratring, hva slags rifle er det? K Her er det kratring. 0.1gr før max med VV550 og i minus 8 En kompis sa det var mest sannsynligvis pga. hullet til tennstiften er litt for stort + at jeg bruker Federal GM Match-primers. Federal-hettene har vel rykte for å være myke sånn jeg har fått forklart det. Stoppa alikvell etter 1 skudd me den ladninga som lagde krater Det er en Barrett Fieldcraft. Kjent for dårlig maskinering av sluttstykke med mye ujevnheter og dårlig sluttstykkegange, men fikk polert kontaktflata for hevarmen så ble den tunge hevinga fjerna. (var tungt med fabrikklada Norma golden target og barnes ttsx) Kanskje få polert ut støtbunnen? Det er ikke tegn til merke etter utdragerhode på noen, selv på hylsene ved forrige ladning som ble skutt i 15pluss og 1.2gr over VV sin max med n550 Edited January 18, 2019 by matsb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted January 18, 2019 Share Posted January 18, 2019 Den blanke ringen på hylsebunnen tror jeg bare er skrapemerker fra støtbunnen. Det har nok ingen betydning, jeg hadde ikke giddet å gjøre noe med det med mindre du har ett eller annet problem som må løses. Kratring av tennhetter kan forklares, og bortforklares, på så mange vis. Hvis jeg har forstått det riktig, har kratringen her oppstått i den helt varme enden av en ladestige, ved den røde streken. Da pleier jeg å ta hensyn til det, jeg synes du gjorde en riktig beslutning. Forøvrig har jeg opplevd å gjøre ladningsutvikling til en helt grei «midt i tabellen»- ladning i vinterkulde, som ga hylseklebing i sommervarmen. Noe å ha i mente, kanskje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matsb Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 5 timer siden, spindrift skrev: Den blanke ringen på hylsebunnen tror jeg bare er skrapemerker fra støtbunnen. Det har nok ingen betydning, jeg hadde ikke giddet å gjøre noe med det med mindre du har ett eller annet problem som må løses. Kratring av tennhetter kan forklares, og bortforklares, på så mange vis. Hvis jeg har forstått det riktig, har kratringen her oppstått i den helt varme enden av en ladestige, ved den røde streken. Da pleier jeg å ta hensyn til det, jeg synes du gjorde en riktig beslutning. Forøvrig har jeg opplevd å gjøre ladningsutvikling til en helt grei «midt i tabellen»- ladning i vinterkulde, som ga hylseklebing i sommervarmen. Noe å ha i mente, kanskje. Skal teste samme load med RWS-hetter så finner man fort ut av det. Er ingen andre trykktegn, og har truffet presisjons-noden et stykke før jeg fikk kratring, men er interessant å bare teste det 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Vanligvis synes jeg å se at hetter blir vesentlig flatere før kratring oppstår. Disse ser jo bra runde ut i kanten ennå, så vidt jeg kan bedømme ut fra bildene. Vurdering av trykk er ikke alltid greit. Starter selv alltid utvikling av ny ladning i et våpen med å kronografere stige, for å fastlegge rimelig max. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matsb Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 14 timer siden, vavlo skrev: Vanligvis synes jeg å se at hetter blir vesentlig flatere før kratring oppstår. Disse ser jo bra runde ut i kanten ennå, så vidt jeg kan bedømme ut fra bildene. Vurdering av trykk er ikke alltid greit. Starter selv alltid utvikling av ny ladning i et våpen med å kronografere stige, for å fastlegge rimelig max. Å enda vanskeligere på vinter, men sånn er det når man skal ut på vinterrypa og toppjakt så får jeg finne meg noen andre ladedata for gås og rådyr iløpet av sommeren. Har dere peiling på hva problemet kan være når man får etterbrennere? Sa liksom klikk... Pang.. Tennstift-klikk så kruttpang. Har hatt det før ved starten av ladestiger, men aldri midt i med god hylsefylling. Bruker Lapua-hylser og Fed SR GM Match-hetter. N550 med forskjellige kuler hadde begge problemet. N140, N160 og enkelte ladninger med N550 funket helt fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Har sett antydning til at GM gir noe mer ujevn hastighet, samt at de gir noe lavere hastighet enn 205, 400 og 450 tennhetter, med N 150 i 6,5 x47en. Har fundert på om de er noe for kleine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matsb Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 33 minutter siden, vavlo skrev: Har sett antydning til at GM gir noe mer ujevn hastighet, samt at de gir noe lavere hastighet enn 205, 400 og 450 tennhetter, med N 150 i 6,5 x47en. Har fundert på om de er noe for kleine. Blir å bytte tilbake til RWS. De har alltid funka, men en eller anna fyr sa Federal sine GM Match var overlegne.. Når prisen var omtrent samme så prøvde jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 (edited) 6 timer siden, matsb skrev: Har dere peiling på hva problemet kan være når man får etterbrennere Etterbrenner kommer når kruttet ikke tennes godt nok av tennhetten men noe krutt har begynt å brenne slik at resten av kruttladningen tenner etter hvert. På rifle patroner er mer enn et halvt sekunds forsinkelse svært uvanlig. Årsaken kan være flere, mest vanlig er for trang tennkanal, for svak tennhette til kruttypen, fuktighet i kruttet, veldig kaldt eller en produksjonsfeil i en tennhette. Dersom det er flere etterbrennere kan du utelukke produksjonsfeil. Til vinterbruk kreves ofte en kraftigere tennhette for å få fyrt opp kaldt krutt, skift ut standardhette med magnumhette. Sjekk at tennhettelommene er rene og at tennkanalen er åpen. Det enkleste for å løse problemet er å bruke magnumhetter. Edited January 20, 2019 by Per-S 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Mm. Spørs om det er like greit å bruke SR magnumhetter i de hylsene med noe større volum som .308 W, CM, x47 når det lades med mer seintbrennende krutt som feks N 150, N550 ol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Jeg kan ikke tro du gjør noe feil med det. Magnumhetter der du ikke trenger det kan vel gi høyere trykk og mer ujevn forbrenning, men så lenge du ikke ligger heeelt på max er det ikke farlig. Og det er jo en grunn til at disse patronene vanligvis bruker LR. Spesielt her i nord kan en nok ha godt av litt ekstra tenning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Bruker nå bare CCI 450 i x47en. Lader mest med N150. Rimelig jevne hastigheter og iaf ikke noe klikk- bang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.